توپخانه‌های خودکششی بومی نقش موثری در ارتقای قدرت بازدارندگی ایران اسلامی در میدان‌های نبرد دارند.

هویزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، توپ‌های هویتزر یکی از مهم‌ترین تجهیزات و تسلیحات توپخانه‌ای محسوب می‌شوند. وظیفه این نوع از تجهیزات عمل بعنوان پشتیبانی آتش از نیروهای حاضر از جمله یگان‌های پیاده و سایر یگان‌ها و همچنین انهدام مواضع و استحکامات دشمن در عرصه نبرد است.

یکی دیگر از توانایی‌های یگان‌های توپخانه در نیروهای مسلح امکان انهدام و اجرای آتش سنگین علیه مواضع دشمن در فواصل دور است. همین امکان باعث می‌شود تا از نیروهای حاضر در میدان نیز به نحو موثری پشتیبانی شود. سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح درباره توپخانه و کاربردهای آن گفت: توپخانه یک سلاح بسیار مهم در جنگ‌ها و نبردهاست. این سلاح نقش تعیین کننده‌ای در مقابله با دشمن در جبهه‌های زمینی و دریایی دارد.  

صنایع دفاعی ایران اسلامی نیز می‌توانند همچون سایر کشورها طبق نیاز خود انواع تجهیزات و تسلیحات همچون توپخانه را طراحی کرده و بسازند. دستاوردهای کشورمان در طراحی و ساخت انواع توپ‌های کششی و خود کششی نیز موثر و چشمگیر است.

توپ های خودکششی / تجهیزات نظامی ایران

هویزه؛ جدیدترین توپ خودکششی ۱۵۵ میلی‌متری

توپ خودکششی ۱۵۵ میلیمتری هویزه در دو نوع شنی‌دار و چرخ‌دار توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع تولید شده است. این توپ‌ها، سکوهای آتش متحرکی هستند که می‌توانند هر جنبنده‌ای را نابود و در کنار تانک‌های نیروی زمینی، آتش تهیه لازم را برای انهدام اهداف و استحکامات دشمن ایجاد کنند.

این توپ می‌تواند با استفاده از گلوله‌های هوشمند اهداف مورد نظر را تا شعاع ۲۲ کیلومتری منهدم کند. همچنین این سامانه دفاعی با ۳ خدمه این امکان را دارد تا به طور متناوب و در هر دقیقه ۶ تا ۸ گلوله شلیک کند.


۱۸ آبان ۱۳۹۸ بود که در جریان بازدید سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از مرکز شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش، توپ‌های خودکششی ۱۵۵ میلیمتری اورهال شده با استتار و رنگ آمیزی جدید به نمایش درآمد. هم‌رنگ کردن با محیط اطراف در میدان رزم و دشوار کردن تشخیص این توپ برای دشمن از جمله ویژگی‌های رنگ آمیزی جدید تسلیحات نیروی زمینی ارتش است.

توپ های خودکششی / تجهیزات نظامی ایران

توپ خودکششی ۱۵۵ میلی‌متری چرخ‌دار

پیش‌تر و در ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۹، نمونه چرخدار این توپ با هدف افزایش قدرت تحرک توپخانه‌ای نیروهای مسلح طراحی، ساخته و رونمایی شده بود. افزایش شعاع عملیاتی، افزایش سرعت عمل، افزایش قدرت تحرک، تعمیر و نگهداری آسان و قمیت تمام شده کمتر نسبت به نمونه شنی‌دار از ویژگی‌های توپ هویتزر ۱۵۵ میلی متری خودکششی چرخ‌دار است.

سردار وحیدی وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت: این توپ خودکششی چرخ‌دار با هدف افزایش قدرت تحرک توپخانه‌ای نیروهای مسلح توسط متخصصان خلاق و نوآور سازمان صنایع دفاع مبتنی بر راهبرد، تاکتیک و نیاز نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است. با تولید انبوه این توپ در آینده‌ای نزدیک نیروهای مسلح قادر خواهند بود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن توپخانه را در منطقه مورد نظر آماده عملیات کنند و پس از اجرای مأموریت در کمترین زمان جابجا شوند.

مشخصات فنی این توپ عبارتند از؛ حداکثر وزن در حالت خالی ۱۷ تُن، طول ۱۰ متر، عرض ۲/۵ متر، ارتفاع ۳/۷ متر، عبور از حداکثر شیب طولی ۶۰ متر، عبور از حداکثر شیب عرضی ۴۰ متر، ظرفیت سرنشین ۱۱ نفر، حد پایین زاویه شلیک در برد در تمام محدوده سمت در جهت کابین ۱۵ درجه، حد بالای زاویه شلیک در برد در تمام محدوده سمت در جهت کابین ۱۲۲۰ میلی‌متر، محدوده زوایای شلیک در سمت: ۱۵ تا ۲۰ درجه به راست و چپ، مجموع زمان حاضر به جنگ و حاضر به راه: ۵ دقیقه و  توانایی حمل گلوله و مهمات ۳۲ بار شلیک.

قابلیت‌ها نسبت به توپ‌های کششی نیز عبارتند از؛ افزایش تحرک و قدرت مانور از طریق طراحی مکانیزم‌های مناسب، کاهش چشمگیر زمان حاضر به جنگ و حاضر به راه، عدم ردیابی موضع سلاح توسط دشمن و افزایش توانمندی در اجرای تاکتیک‌های غافلگیرانه، سهولت استفاده از تجهیزات و کاهش تعداد خدمه به کمتر از نصف و عدم نیاز به خودروی کشنده.

توپ های خودکششی / تجهیزات نظامی ایران

ارتقای قدرت توپخانه چه نقشی در افزایش بازدارندگی ایران دارد؟

نمونه مذکور توپ‌های دفاعی و تهاجمی تنها نمونه از این تجهیزات نیستند و صنایع دفاعی کشورمان سال‌هاست که نمونه‌های مختلفی از آن‌ها را طراحی کرده و ساخته است. در جنگ‌های کلاسیک بدین شکل است که هنگامی که قدرت آتش توپخانه شما در جبهه بیشتر از دشمن باشد یعنی اینکه از عقبه قوی تری برخوردار هستید. وقتی به طیف متنوع تجهیزات و تسلیحات تولید ایرانی از قبیل توپخانه نگاهی می‌اندازیم، مشاهده می‌شود که با دست پر می‌توانیم در مقابل هر دشمن متجاوزی ایستادگی کنیم. دستاوردهایی که همه حاصل تلاش دانشمندان و متخصصان داخلی است.

کد خبر 648979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha