سرپرست معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش از فعالیت سامانه هوشمند رصد دانش آموزان واکسینه شده، مبتلا یا مشکوک به کرونا خبر داد و گفت: با حضوری شدن آموزش این آمادگی را داریم که درزمینه نظارت با قوت سابق به پیش رویم.

مدرسه ـ دانش آموز ـ کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، اعظم گودرزی، سرپرست معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:اگر ستاد مقابله با کرونا تصمیم بر آموزش حضوری بگیرد با وزارت بهداشت پروتکل‌های جدید را برای کنترل بهتر بررسی می‌کنیم  و بر مبنای آن تصمیم می‌گیریم.

وی در مورد اقدامات این معاونت با با بازگشایی مدارس گفت:به طور کلی اظهار نظر در مورد بازگشایی مدارس وشیوه آموزش به عهده آموزش و پرورش و اعلام شخص سخنگو با در نظر گرفتن مصوبات ستاد کرونا است، ولی اگر آموزش حضوری باشد بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی  همچون سابق نظارت می‌کنیم.

گودرزی در مورد پایش و رصد دانش آموزان برای مدیریت و نظارت بهتر در بحث کرونا گفت: سامانه رصد نظام مراقبت کووید ۱۹ در مدارس که خوشبختانه از دی ماه راه اندازی شده است در این زمینه کمک می‌کند که آمار واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال را مشاهده کنیم، در این سامانه  مدیران مدرسه می‌تواند این آمار را روزانه رصد کرده و همینطور می‌تواند موارد غیبت دانش آموزان یا به علت کرونا یا مشکوک به کرونا را متوجه شوند.

وی گفت:  از این رو دانش آموزان مشکوک به کرونا با علایم سندرومیک شناسایی و به مراکز جامع سلامت معرفی خواهند شد و اگر تست دانش آموزی مثبت شود با توجه به اینکه این سامانه در حقیقت متصل است به کلیه آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی که وزارت بهداشت به آن متصل است، به جهت جلوگیری از ابتلای سایر دانش آموزان  از ورود آن دانش آموز به مدرسه جلوگیری می‌کنند.

وی در مورد اینکه آیا چنین سامانه‌ای نیز برای فرهنگیان و کادر آموزشی مدارس وجود دارد گفت: در حال حاضر این سامانه چنین قابلیتی ندارد، اما مد نظر ما هست که این سامانه ارتقا پیدا کند و کارکنانی که کرونا مثبت هستند، یا تست پی سی آر مثبت دارند و یا مشکوک به این بیماری هستند رصد شوند و از ورود آن‌ها به محیط آموزشی، جلوگیری شود.

گودرزی در پاسخ به اینکه با حضوری شدن مدارس آیا آموزش و پرورش و به ویژه دفتر سلامت و تندرستی این ظرفیت را دارد که به شکل گسترده از دانش‌آموزان استقبال کرده و اوضاع را مدیریت کند، گفت:بستگی به شرایط دارد اگر ستاد مقابله با  کرونا اعلام کند که شرایط سوش به گونه‌ای  هست که می‌تواند آموزش حضوری باشد مثل چند ماه گذشته که با تمهیداتی به سوی آموزش حضوری رفتیم ما هم این آمادگی را داریم که در بحث نظارت با قوت سابق به پیش رویم.

وی گفت: سامانه هوشمندی که راه افتاده است بهترین سامانه برای نظارت و پیگیری هست که می‌تواند نقشی اساسی در رصد و پایش و نظارت بر این امر داشته باشد.

 وی در مورد آمار دانش‌آموزان واکسینه شده گفت: در حال حاضر  دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ ساله در حال تکمیل فرآیند واکسیناسیون خود هستند به طوری که بیش از ۹۲/۵ درصد از این دانش آموزان دز اول و ۷۳ درصد از آن‌ها دز  دوم را تزریق کرده اند. واکسیناسیون دز سوم  برای زیر ۱۸ سال هنوز از سوی وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

وی در مورد واکسیناسیون فرهنگیان نیز گفت: در حال حاضر ۹۱.۹۵ درصد از این عزیزان دز اول و ۸۲.۷۹ درصد در سطح کشور نیز دز سوم را تزریق کرده اند.

گودرزی در مورد واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۲ سال نیز گفت: واکسیناسیون این گروه سنی هنوز ابلاغ نشده است و این تصمیمات بر عهده ستاد کرونا و وزارت بهداشت است و در صورت تصمیم گیری به ما ابلاغ می‌شود چرا تشخیص انجام واکسیناسیون و نوع واکسن بر عهده متخصصین این امر در وزارت بهداشت است، از این رو با تصمیم ستاد کرونا در مورد این امر و مصوبه شدن آن  ما هم مطیع هستیم و در فرآیند تسهیل آن خدماتی را ارائه خواهیم داد.

وی در پایان در مورد این سوال که آیا می‌توان به آغاز آموزش حضوری خوشبین بود و یا خیر گفت: سویه‌های کرونا ناشناخته است ما نمی‌توانیم  در این حوزه تصمیم گیرنده باشیم و مسئولیت آن به عهده ایمونولوژیست ها است.
 

کد خبر 648768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha