سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه از سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کاسپین اعلام کرد: تعجیل مسافران در پیاده شدن باعث مصدومیت ۱۸ نفر شد.

بوئینگ کاسپین -پرواز مشهد- اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم،‌ گزارش اولیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کاسپین در فرودگاه اصفهان به شرح زیر است؛

روز چهارشنبه مورخه ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷B متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به علامت ثبت EP-CAP برای انجام چهار پرواز مسافربری در مسیرهای تهران- مشهد- اصفهان- مشهد-تهران برنامه ریزی شده بود. در ساعت ۱۴:۵۵ دقیقه بوقت محلی برابر UTC ۱۱:۲۵ هواپیما در پرواز دوم به شماره ۶۹۰۴ از مبدا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با ۹ نفرخدمه پروازی و ۱۱۷ مسافر شروع به پرواز کرده است.

در ساعت ۱۶:۴۸ دقیقه ، پرواز در فاصله ۱۵ مایلی موقعیت LABOT با واحد رادار تقرب فرودگاه اصفهان تماس گرفته و توسط کنترلر مرکز تقرب ، پرواز از طریق مسیر ورودی LABOT ۱N مجاز برای انجام طرح ILS برای باند ۲۵ راست فرودگاه اصفهان شده است. در ساعت ۱۶:۵۶ دقیقه و در فاصله ۳۵ مایلی فرودگاه اصفهان ، خلبان پرواز درخواست انجام طرح تقرب بصری (Visual APP) کرده که کنترلر با آن موافقت کرده است.

پرواز مورد نظر با هدایت کمک خلبان، در ساعت ۱۷:۰۷ دقیقه بر روی باند ۲۵ راست فرود آمده و پس از تماس چرخ‌ها با سطح آسفالت باند فرودگاه، ناگهان ارابه فرود سمت چپ هواپیما دچار نقص و لرزش نامتعارف شده و بر اثر آن ارابه فرود سمت چپ جمع شده و موتور شماره یک به سطح باند برخورد کرده و باعث مشاهده جرقه از محفظه بیرونی موتور شده و از این زمان خلبان کنترل هواپیما را به‌عهده گرفته است.

سپس کنترلر ضمن فعال کردن هشدار آتش نشانی ،موضوع را به اطلاع خلبان رسانده و وی ضمن تایید موضوع اشاره به جمع شدن ارابه فرود کرده است. اظهارات خلبان نشان می دهد که وی با گرفتن ترمز سمت راست سعی در جلوگیری از خروج هواپیما از باند داشته که در کنترل موضوع موفق شده و انحراف هواپیما به سمت چپ ادامه نیافته و هواپیما به سمت راست و داخل باند متمایل شده و قبل از لبه خروجی کنار باند در روبروی TWY D متوقف می‌شود.

پس از آن خلبان پرواز به مهمانداران دستور تخلیه اضطراری داده و مهمانداران ضمن بازکردن درب‌های خروجی جلو و عقب در دو طرف هواپیما نسبت به تخلیه مسافرین اقدام کرده که پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاه نیز به کمک آنها آمده و همه مسافرین سریعاً در کمتر از دو دقیقه از هواپیما پیاده شده اند.

به‌دلیل تعجیل مسافران در پیاده شدن از هواپیما ، بعضی از آنها دچارمصدومیت جزئی شده و تعداد ۹ نفر به واحد اورژانس فرودگاه مراجعه کرده اند و سه نفر به‌طور سرپایی مورد مداوای پزشک ترمینال فرودگاه قرار گرفته و ۶ نفر به دو بیمارستان در اصفهان منتقل شدند.

پنج نفر از مسافران در بیمارستان مداوا و ترخیص شدند و فقط یک مسافر خانم باردار مورد مراقبت ویژه قرار گرفته و پس از اطمینان پرسنل پزشکی از حال وی، مسافر در بامداد روز پنج شنبه مرخص شد. باوقوع سانحه بعلت توقف هواپیما در سطح باند، سریعاً اخطاریه (NOTAM) بسته بودن باند ۲۵ راست صادر شد ولی موضوع باعث توقف پروازهای این فرودگاه نشد و مابقی پروازها از باند ۲۵ چپ ادامه یافت.

پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بهمراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه جهت ارزیابی شدت سانحه انجام گرفت و دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده گردید وبرای بازخوانی به تهران انتقال یافت. با استفاده از تجهیزات پایگاه نیروی هوایی ارتش ، فرودگاه اصفهان، مدیریت بحران شهر و ... تلاش شد که هواپیما از کنار باند به محوطه پارکینگ فرودگاه منتقل شود تا تعمیرات لازم روی هواپیما انجام پذیرد که این مهم تا روز جمعه طول کشیده است.

باعنایت به الزامات آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوائی غیرنظامی مصوب هیئت محترم دولت و همچنین استانداردهای بین المللی ، اطلاعیه وقوع سانحه ( Notification ) به ایکائو و مرجع ذیصلاح بررسی سوانح کشور سازنده و طراح هواپیما (NTSB) ارسال شده و با توجه به تکرار حوادث مشابه این نوع هواپیما ، پیگیری لازم درخصوص انجام اقدام اصلاحی از سوی کارخانه سازنده انجام گرفت و بطور همزمان فرآیند صدور توصیه های لازم به شرکت های هواپیمایی داخلی برای پیشگیری از موارد مشابه مدنظر قرار گرفت.

شایان ذکر است مراحل تحقیقات درخصوص بررسی سانحه در حال انجام بوده و پس از اتمام بررسی ها گزارش نهایی متعاقباً ارائه خواهد شد.

کد خبر 648360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha