به خبر منتشرشده درباره افشای سوالات امتحان نهایی واکنش نشان داد و گفت: در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه‌های اجرا تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست.

امتحان ـ دانشگاه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه‌های اجرا تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست و تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچ یک از مراجع نظارتی و کانال‌های تلگرامی مبنی بر این که حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان سؤالات افشا شده باشد وجود ندارد.

تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان تصویر سؤالات را در فضای مجازی انتشار می‌دهند

وی افزود: اما در مواردی در حین برگزاری امتحان، تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه و... که به صورت غیرقانونی با خود به جلسه امتحان می‌برند، تصویر سؤالات را در فضای مجازی انتشار می‌دهند یا پس از چند دقیقه از شروع امتحان پاسخنامه خود را تحویل می‌دهند و از جلسه خارج می‌شوند و تصویر سؤالات را برای گردانندگان کانال‌های تلگرامی ارسال می‌کنند که این تصاویر مورد سوءاستفاده برای عملیات روانی و کلاهبرداری از دانش‌آموزانی که برای امتحان آماده نیستند قرار می‌گیرد.

ساکی با بیان اینکه بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سؤالات نیست، چون در زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبین، مشغول پاسخگویی به سؤالات هستند، گفت: ضمناً با توجه به نشانه‌گذاری روی برگه‌های سئوالات، در بیشتر موارد به سرعت دانش‌آموز عامل انتشار تصویر شناسایی و طبق مقررات با آن برخورد قاطع انجام می‌گیرد.

برخورد قاطع با دانش‌آموزان متخلف

وی ادامه داد: در برخورد با متخلفین، براساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانات، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، مجازات دانش‌آموزانی که در جلسه امتحان موبایل و یا وسایل غیرمجاز دیگر همراه داشته باشند، حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند، به گونه‌ای است که نمره درسی که در حال امتحان هستند، صفر منظور می‌شود و اگر از آن ابزار غیر مجاز برای انتشار تصاویر سؤالات یا استفاده از پاسخ‌هایی که ارسال شده، استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف، از امتحانات نوبت بعدی محروم می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش توضیح داد: بر این اساس در سراسر کشور، دانش‌آموزان پیش از ورود به محل برگزاری امتحانات، با استفاده از ابزارهای الکترونیکی (راکت‌های موبایل‌یاب و...)، بازدید بدنی می‌شوند و در حین برگزاری امتحانات به نسبت هر بیست نفر دانش‌آموز، یک مراقب ثابت و علاوه بر آن چندین نفر، رابط و ناظر بر رفتار دانش‌آموزان نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به این که با توجه به اهداف امتحانات نهایی، از ارزشیابی ملاکی و سؤالات حل کردنی، تشریحی (برای سنجش سطوح مختلف یادگیری) و تعداد اندکی سؤالات کوتاه پاسخ و چند گزینه‌ای استفاده می‌شود، گفت: به کار بردن اصطلاح حافظه‌محور و کوتاه پاسخ برای توجیه کردن ادعای دسترسی آسان به پاسخ سؤالات امتحانات نهایی نادرست است.

ساکی تصریح کرد: در ارتباط با تجهیزات جدیدی که به هر نحو ممکن، جاسازی و توسط افراد معدودی به حوزه امتحانی آورده می‌شوند، با اعمال همه تدابیر لازم احتمال ورود این تجهیزات وجود دارد و نه تنها آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور، بلکه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های برگزارکننده آزمون‌های ملی در حال حاضر ابزاری برای کشف کامل آنها را در اختیار ندارند.

وی افزود: اما نکته مهم، زمان و نحوه استفاده احتمالی از این ابزارها برای دریافت پاسخ سؤالات توسط متخلفین است که اولاً دسترسی به آنها برای تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان میسر است که جنبه موردی پیدا می‌کند نه تقلب گسترده، ثانیاً دریافت پاسخ سؤالات حل کردنی و تشریحی توسط این ابزارها و بهره‌برداری از آن، زیر نظر چندین مراقب و ناظر کار چندان آسانی نیست.

همکاری پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی افراد سودجو

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: با این وجود، این گونه وقایع موضوعاتی جدید و مختص امتحانات آموزش و پرورش نیست و از سال ۱۳۹۷ که شیوه الکترونیکی ارسال سؤالات رمز شده به حوزه‌های امتحانی مورد استفاده قرار گرفته (و در هر نوبت نسبت به نوبت‌های قبل کارآمدتر شده)، افراد فرصت‌طلب و سودجو مبادرت به ایجاد کانال در فضای مجازی پیام‌رسان‌ها نموده و سعی در فریب و ایجاد اختلالات روحی و روانی در بین دانش‌آموزان در ایام امتحانات دارند که در این رابطه وزارت آموزش و پرورش مراتب را از طریق پلیس فتا پیگیری نموده و در هر نوبت تعدادی از آنها شناسایی و با شکایت دفتر حقوقی وزارت متبوع، به مقام قضایی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

ساکی در پایان گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط وزارت متبوع، تلاش برای ارتقای صحت، امنیت و کیفیت فرایندهای برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم (طراحی سؤالات، ارسال الکترونیکی سؤالات، صدورشیوه نامه‌های استاندارد برای برگزاری، تصحیح الکترونیکی و.‌..) را وظیفه ذاتی خود می‌داند تا با تدوین و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌ها و رعایت مقررات، امتحانات نهایی را به بهترین نحو ممکن برگزار کند.

تخلف تعدادی از دانش‌آموزان به معنای خدشه‌دار شدن صحت برگزاری امتحانات نیست

وی افزود: اما تخلف تعداد بسیار اندکی از دانش‌آموزانی که بعضاً به سرعت شناسایی و مطابق آیین‌نامه‌های رسیدگی به تخلفات امتحانی با آنها برخورد قاطع می‌شود را نمی‌توان مبنایی برای خدشه کلی به صحت برگزاری امتحانات قرار داد و زحمات و خدمات هزاران مدیر مدرسه و معلم شریف، امانت‌دار، صدیق، سختکوش ‌و... که در بیش از ۶۰۰۰ حوزه اجرای امتحانات نهایی را در سراسر کشور برگزار می‌کنند زیر سؤال برد و باعث نگرانی و دلسردی دانش‌آموزان سختکوش و درستکار و اولیای آنان شد.
 

کد خبر 648346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha