سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که در حالی که سویه اُمیکرون در سراسر جهان در حال گسترش است، شمار هفتگی موارد جدید عفونت کرونا رکورد ۹.۵ میلیون را شکسته است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این شمار عفونت‌های کرونا افزایشی ۷۱ درصدی را نسبت به دوره هفت‌روزه قبلی نشان می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت آن را به یک «سونامی» تشبیه می‌کند، اما به گفته این سازمان شمار هفتگی مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ کاهش یافته است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «هفته گذشته، بالاترین رقم موارد کووید-۱۹ تا به حال از ابتدای این پاندمی گزارش شد. او گفت سازمان جهانی بهداشت مطمئن است این رقم کمتر از حد واقعی است، چرا که تعطیلات پایان سال میلادی انجام آزمایش‌ها را دچار مشکل کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی‌اش از پاندمی شمار موارد جدید عفونت در طول یک هفته ۹۵۲۰۴۸۸ مورد و شمار مرگ‌ها را ۴۱۱۷۸ مورد اعلام کرد که نسبت به ۴۴۶۸۰ مورد هفته پیش از آن کاهش نشان می‌دهد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت همیشه گفته‌اند که میان شمار موارد عفونت و شمار مرگ‌ها یک فاصله تاخیری وجود دارد و تغییرات شمار مرگ‌ها معمولا فاصله‌ای دو هفته‌ای با سیر تحول شمار موارد عفونت دارد. اما آنها همچنین یادآور شدند به چند دلیل- از جمله بالا رفتن میزان واکسیناسیون در برخی از مناطق جهان و نشانه‌های مبنی بر اینکه اُمیکرون بیشتر بینی و گلو و نه ریه‌ها را گرفتار می‌کند- ظاهرا موج کرونای اُمیکرون به اندازه موج قبلی کرونای دلتا مرگبار نیست.

با اینکه به نظر می‌رسد شدت بیماری کرونای اُمیکرون نسبت به کرونای دلتا به خصوص در افراد واکسینه‌شده کمتر باشد، رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: «نباید بیماری ناشی از  اُمیکرون را خفیف رده‌بندی کرد. این سویه هم مانند سویه‌های قبلی می‌تواند باعث بستری شدن و مرگ افراد شود.»

او افزود: «در واقع، سونامی موارد عفونت به قدری عظیم و سریع است که نظام‌های بهداشتی در سراسر در دنیا را زیر فشار قرار داده است.»

دکتر مایکل رایان، رئیس اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت نیز گفت فرضیه‌بافی درباره اینکه اُمیکرون ممکن است آخرین سویه این شیوع باشد، نوعی «آرزواندیشی» است و هشدار داد: «این ویروس هنوز انرژی بسیاری دارد.»

ماریا فان کرکوف، مدیر فنی کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت نیز افزود: «به نظر من بعید است که اُمیکرون آخرین سویه‌ کرونا باشد که ما درباره‌اش بحث کنیم.»

مقامات سازمان جهانی بهداشت در این جلسه خواستار آن شدند که عموم مردم اقدامات برای مقابله با پاندمی کرونا مانند واکسن زدن، تهویه اتاق‌ها، حفظ فاصله مناسب جسمی و ماسک زدن را تشدید کنند.

کد خبر 648281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha