«سازمان جهانی بهداشت حیوانات» (OIE) هشدار داد موج جدید شیوع آنفلوانزای پرندگان که آسیا و اروپا در برگرفته است، به خاطر شمار زیاد سویه‌ها خطر بالاتر انتشار به انسان‌ها را دارد.

bird flu

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  انتشار «آنفلوانزای به شدت بیماری‌زای ماکیان» یا آنفلوانزای پرندگان نگرانی‌های را در میان دولت‌ها و صاحبان صنایع پرورش طیور ایجاد کرده است، چرا که به سلاخی ده‌ها میلیون قطعه پرنده و وضعیت محدودیت‌های تجاری انجامیده است.

مونیک الیوت، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) در مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه گفت: «این بار وضعیت مشکل‌تر و پرخطرتر است، زیرا ظهور شمار بیشتری از سویه‌های ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان را شاهد هستیم که پیگیری آنها را سخت‌تر کرده است.»

او افزود: «خطر نهایی این است که این ویروس‌ها طوری جهش کنند یا طوری با یک ویروس آنفلوانزای انسانی ترکیب شوند که قابلیت انتشار به انسان‌ها را پیدا کنند و به ناگهان بعد جدیدی از شیوع بیماری رخ دهد.»

پانزده کشور در فاصله ماه‌های اکتبر (مهر) تا پایان دسامبر (آذر) شیوع آنفلوانزای پرندگان را در میان ماکیان گزارش کرده‌اند که عمدتا مربوط به سویه H5N1 بوده است. ایتالیا بدترین کشور در اروپا از این لحاظ با ۲۸۵ مورد شیوع و کشتار حدود ۴ میلیون قطعه پرنده بوده است.

شیوع آنفلوانزای پرندگان عموما در پاییز شروع می‌شود، هنگامی که پرندگان وحشی مهاجر ویروس را در مناطق گوناگون انتشار می‌دهند.

سویه H5N1 یکی از معدود سویه‌های آنفلوانزای پرندگان است که قبلا به انسان‌ها منتقل شده است. تا به حال ۸۵۰ نفر دچار عفونت با این سویه گزارش شده‌اند که نیمی از آنها مرده‌اند.

سال پیش چندین نفر در با سویه H5N6 آنفلوانزای پرندگان در چین آلوده شدند و کارشناسان ابراز نگرانی کردند که ظاهرا این سویه از قبل در حال گردش تغییر کرده و ممکن است برای انسان‌ها مسری‌تر شده باشد.

البته الیوت تاکید کرد اغلب کشورها چگونگی مهار شیوع آنفلوانزای پرندگان را آموخته‌اند و موارد انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان‌ها تا به حال پراکنده و تک‌گیر بوده است، چرا که معمولا انتقال این ویروس‌ها به تماس نزدیک نیاز دارد.

الیوت گفت: «گرچه انتقال ویروس به یکی دو سه نفر انسان نگران‌کننده است، اما به معنای خطر فوری انتشار میان انسان‌ها نیست. وضعیت بستگی به این دارد این افراد چگونه دچار عفونت شده‌اند.»

کد خبر 648137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha