چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور درباره اینکه راهبرد دولتش برای واکسیناسیون کرونا «جا آوردن حال» افرادی است که واکسن نمی‌زنند، خشم مخالفان را برانگیخته است.

macron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین مکرون در مصاحبه‌ای با نشریه «لا پاریزین» گفت دولتش با تداوم سیاست‌هایی برای مشکل‌تر کردن زندگی روزانه برای افرادی که واکسن کرونا نمی‌زنند، «حال این افراد را جا خواهد آورد.»

مکرون گفت: «من واقعا می‌خواهم حال افرادی را واکسن نمی‌زنند، جا بیاورم. ما تا آخر به این کار ادامه خواهیم داد. راهبرد ما این است.»

این اظهارات مکرون در هنگامی بیان می‌شود که پارلمان فرانسه در حال بحث درباره مقررات جدیدی است که در صورت تصویب شدن- فقط افراد کاملا واکسینه‌شده- و نه حتی افرادی که آزمایش کرونای منفی دارند- از ماه آینده می‌توانند گذرنامه بهداشتی این کشور را بگیرند.

این گذرنامه بهداشتی که در تابستان در فرانسه معرفی شد، برای دسترسی به مکان‌های عمومی دربسته مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، سینماها، موزه‌ها، سالن‌های کنسرت و مراکز ورزشی و نیز سوار شدن به قطارها بین شهری و هواپیما ضروری هستند.

مکرون گفت: «دروغ و بلاهت بدترین دشمنان در یک دموکراسی هستند. ما تا جای ممکن با محدود کردن دسترسی افراد واکسینه‌نشده به زندگی اجتماعی بر روی آنها فشار می‌آوریم.»

فرانسه در حال حاضر تقریبا ۹۰ درصد جمعیت واجد شرایطش را واکسینه کرده است و مکرون گفت که «فقط اقلیت بسیار کوچکی مقاومت می‌کنند. چطور شمار این اقلیت را کاهش دهیم؟ ما تعداد آنها را - ببخشید که این اصطلاح به کار می‌برم- با جا آوردن بیشتر حالشان کم خواهیم کرد.»

مکرون همچنین گفت می‌خواهد برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه آوریل نامزد شود، اما تصمیمش را تا زمانی که «وضعیت بهداشتی اجازه دهد» اعلام نخواهد کرد. او افزود که «افراد واکسن‌نزده زندانی نخواهند شد یا به اجبار به آنها واکسن زده نخواهد شد.»

مکرون گفت: «ما مجبوریم به آنها بگوییم: از ۱۵ ژانویه به بعد، شما دیگر نخواهید توانست به رستوران بروید. دیگر نخواهید توانست به کافه بروید، دیگر نخواهید توانست به تئاتر بروید. دیگر نخواهید توانست به سینما بروید.»

مخالفان سیاسی مکرون - که در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیز با اتهامات تکبر، وقت‌نشناسی و نداشتن شناخت از بخش‌هایی از جمعیت فرانسه روبرو بود- به استفاده از زبانی تند متهم کردند.

برونو رتایلو، رهبر حزب دست‌راستی «جمهوری‌خواهان» در سنای فرانسه گفت: «هیچ وضعیت اضطراری بهداشتی نمی‌تواند چنین سخنانی را توجیه کند. امانوئل مکرون می‌گوید آموخته است که فرانسه را دوست بدارد، اما به نظر می‌رسد او به خصوص دوست دارد آنها را تحقیر کند.»

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ رادیکال «فرانسه نافرمان»، زبان مکرون را «منزجرکننده» نامید و افزود: «روشن است که گذرنامه واکسن مجازاتی جمعی بر ضد آزادای‌های فردی است.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رای‌دهندگان فرانسوی به طور فزاینده‌ای از ادامه پاندمی کرونا سرخورده هستند و از گذرنامه واکسن‌ به عنوان راهی موثر برای پایان دادن به آن حمایت ‌می‌کنند.

کد خبر 648116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha