شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک پس از موفقیت واکسن کرونای‌شان بر اساس فناوری mRNA برای ساختن واکسنی بر اساس همین فناوری برای عفونت ویروسی «زونا» همکاری می‌کنند.

Pfizer Biontech

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت‌های فایزر و مدرنا یک بار در سال ۲۰۱۸ برای ساختن واکسن آنفلوانزا و یک بار دیگر در سال ۲۰۲۰ برای ساختن واکسن کرونا با همکاری کردند.

این دو شرکت روز چهارشنبه اعلام کردند کارآزمایی‌های بالینی برای واکسن زونا را که در آن فناوری آنتی‌ژنی شرکت فایزر و فناوری پتلفرم RNA پیامبر یا mRNA شرکت مدرنا ترکیب خواهند شد، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهند کرد.

واکسن‌های mRNA بدن انسان را به ساختن پروتئینی وادار می‌کنند که بخشی از عامل بیماری‌زای ویروسی است و پروتئین تولیدشده پاسخ ایمنی را برمی‌انگیزد.

اگر واکسن زونای این دو شرکت موفقیت‌آمیز باشد، با واکسن فعلی دو دوزی شرکت «گلاکسواسمیت‌کلاین» (GSK) رقابت خواهد کرد که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا تایید شد.

زونا معمولا در بزرگسالان سالمندی بروز می‌کند که در سال‌های جوانی آبله مرغان گرفته‌اند که عامل آن ویروس واریسلا- زوستر (VZV) است. این ویروس در بدن افراد به طور خفته باقی می‌ماند و ممکن است در سال‌های بعدی زندگی فعال شود و زونا ایجاد کند. علامت شاخص زونا دانه‌های پوستی دردناکی است که در اغلب موارد یک ماه طول می‌کشند، اما گاه درد عصبی ناشی از آنها ممکن است برای مدت درازتری طول بکشند.

در همین زمینه:

کد خبر 648108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha