نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به این که پیشرفت در روند مذاکرات وین مشهود است در جدیدترین موضع درباره روند مذاکرات «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی و احیای برجام تصریح کرد که رایزنی‌های غیررسمی فشرده‌ای در چارچوب مذاکرات وین در پایتخت اتریش در جریان است.

اولیانوف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، اولیانوف در این خصوص توضیح داد: «دور هشتم مذاکرات وین ادامه دارد. رایزنی‌های غیررسمی فشرده‌ای در قالب‌های متفاوتی در جریان است. کار بر روی رفع تحریم‌های [آمریکا] علیه [ایران]، موضوعات هسته‌ای و توالی گام‌ها برای احیای برجام ادامه دارد».

نماینده روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی درباره حصول پیشرفت در روند مذاکرات وین گفت که پیشرفت‌ها از قبل قابل مشاهده بوده است و «موانع اصلی روشن‌تر و شفاف‌تر و مشخص‌تر شده‌اند».

میخائیل اولیانوف روز گذشته (چهارم ژانویه ۱۴ دی ماه)، سه نشست کاری در وین برگزار کرد و با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هیأت مذاکره‌کننده ایران دیدار و درباره موضوعات مهمی که هنوز در مسیر مذاکرات رفع نشده، بحث و گفت‌وگو کردند.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، نماینده روسیه همچنین روز گذشته با «انریکه مورا» معاون «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و و «راب مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران درباره وضعیت فعلی و گام‌های احتمالی بیشتر گفت‌وگو کرد.

میخائیل اولیانوف روز گذشته (سه‌شنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منشتر کرده بود درباره دیدار با باقری نوشت: « من با دکتر علی باقری کنی، رئیس تیم ایران و معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردم. ما درباره موضوعات اصلی حل نشده که باید در جریان گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام حل شود، گفت‌وگو کردیم».

دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه ششم دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تا روز پنجشنبه نهم دی ماه ادامه داشت و به خاطر تعطیلات سال نو میلادی بعد از تنفسی سه روزه دوباره دوشنبه ۱۳ دی ماه در وین از سر گرفته شد.

علی باقری و هیأت همراه بدین منظور روز دوشنبه وارد وین شدند تا گفت‌وگوها را با ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهند.
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ششم دی ماه در نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان این‌که هیأت ایرانی برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد.

علی باقری روز پنجشنبه نهم دی ماه در گفت‌وگویی مذاکرات انجام شده از ششم دی ماه در وین را مثبت خواند و گفت در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام شد و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

در حالی که مذاکرات در وین در جریان است، وبگاه تحلیلی «پالتیکو» به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده است که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد که البته این وبگاه تحلیلی به نقل از منابعی دیگر هم گزارش کرده است که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده، از سوی دیگر دیپلمات‌های سه کشور اروپایی هفته پیش در بیانیه‌ای با بیان این‌که نمی‌خواهند برای مذاکرات «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» تعیین کنند، اعلام کردند که برای حصول توافق «چند هفته زمان» و نه چند ماه وجود دارد.

کد خبر 648008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا US ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 1
    توافق انجام خواهد شد و درگام اول پولهای بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی ازاد خواهد شد
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 1
      قطعا" همین جور خواهد بود و از شنبه دلالان دلار ، طلا، سکه ، خودرو ،ملک و .... فروشنده هستتد و خریدار یا اینکه پیدا نمیشه و یا مجبور خواهند بود با ضرر و زیان بفروشند و برای خرید سهام در بورس به صف شوند.
  • سلطان علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 7
    لعنت به شرق و غرب چرا حرف حضرت امام رو یادتان رفته نه شرق و نه غرب راه امام یعنی این
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 0
      مزخرف نگو.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 3
    روسیه اجازه نخواهد داد که ایران با غرب و آمریکا رابطه سیاسی و تجاری برقرار کند زیرا چنین اقدامی به مرگ روسیه منجر خواهد شد.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 12
      مزخرف نگو. با این چرندیات و مزخرفات گویی میخوای بین روسیه و ایران اختلاف ایجاد کنی؟؟؟ معلوم هست که از طیف اسهال طلبان هستی.
    • ناشناس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      2 0
      اونی که فکر میکنه روسیه با ایران هماهنگی داره . نمیتونه ببینه در سوریه با چراغ سبز روسها چپ و راست داریم کتک میخوریم . اینقدر فهم و شعور نداره که بره گوگل را سرچ کنه ببینه که پوتین چه عکس یادگاریهای با خانواده نتانیاهوی ملعون در اسراییل . آن هم درست کمتر از یکماه بعد از شهادت سردار سلیمانی انداخته است ! هنوز نمیفهمه که 30 درصد از مردم اسراییل . روس تبار هستند . و روسیه سهم گاز و نفت ایران را در بازار جهانی بالاکشده است !! اختلاف انداختن بین روسیه و ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 0
    قطعا" تا چند روز آینده توافقات برجامی صورت خواهد گرفت و بدنبال آن قیمت دلار بشدت کاهش پیدا میکنه و به تَبَع آن قیمت طلا، سکه، خودرو، ملک و ....نیز بشدت سقوط خواهد کرد و از طرفی دیگه چون محدودیت های ورود مواد اولیه ی مورد نیاز کارخانجات تولیدی برداشته میشه، مواد اولیه به وفور و آسانی وارد کشور خواهد شد و در پی آن وضعیت کسب و کار و تولیدات و صادرات رونق خواهد گرفت و در نتیجه ی آن بورس که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست، بسیار عالی خواهد شد و سرمایه ها ی موازی به سمت بورس سرازیر خواهد شد . این خط و این نشان.