سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

ادل با نام کامل  ادل لوری بلو ادکینز (Adele Laurie Blue Adkins) در سال ۱۹۸۸ در شهر لندن در انگلستان بدنیا آمد.

ادل

به گزارش همشهری آنلاین،  ادل لوری بلو ادکینز زادهٔ ۵ مهٔ ۱۹۸۸ در لندن شاعر، خواننده و ترانه‌نویس بریتانیایی است. وی برنده  ۱۵ جایزهٔ گرمی،  یک جایزه اسکار و یک جایزه گلدن گلوب است.

 او در سال ۲۰۰۷ جایزهٔ ستارهٔ نوظهور بریت را کسب کرد و نامش در جایگاه نخست نظرسنجی آوای ۲۰۰۸ بی‌بی‌سی قرار گرفت. نخستین آلبوم او به‌نام ۱۹ در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این آلبوم هشت گواهی پلاتین در بریتانیا و سه گواهی پلاتین در ایالات متحده کسب کرد. ادل در مراسم گرمی ۲۰۰۹ برندهٔ جایزهٔ بهترین هنرمند جدید و بهترین اجرای پاپ هنرمند زن شد.

وی در سال ۲۰۱۱ دومین آلبوم خود به‌نام ۲۱ را منتشر کرد. این آلبوم با موفقیت‌های متعددی همراه بود و توانست شش جایزهٔ گرمی از جملهٔ جایزهٔ آلبوم سال را کسب کند و به چهارمین آلبوم پرفروش در تاریخ بریتانیا بدل شد.  

ادل در سال ۲۰۱۲ تک‌آهنگ «اسکای‌فال» را برای قسمتی از فیلم جیمز باند به همین نام منتشر کرد. این ترانه برندهٔ جوایز اسکار و گلدن گلوب شد.

آکادمی ترانه‌نویسان، آهنگسازان و مؤلفان بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ از ادل به‌عنوان ترانه‌نویس سال یاد کرده‌است. آلبوم ۲۱ در سال ۲۰۲۰ از سوی رولینگ استون در فهرست ۵۰۰ آلبوم برتر تمام دوران قرار گرفت.

کد خبر 647871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha