«همه مجتمع‌های مسکونی بالای ۵۰ واحد با جمع‌آوری و ارائه پسماند و زباله‌های خشک مثل کاغذ، پلاستیک، شیشه، آهن‌آلات و... می‌توانند از خدمات رایگان بیمه آتش‌سوزی بهره‌مند شوند»

بازیافت

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی‌: این خبرتر و تازه‌ای است برای شهروندان ساکن در منطقه ۱۸. یعنی اگر تا به حال با تحویل پسماندهای خشک خانگی به غرفه‌ها و مراکز گلماند وجه نقد، مواد شوینده و بهداشتی یا گلدان گل می‌گرفتند، اکنون این امکان برایشان فراهم شده تا خانه‌شان را بیمه آتش‌سوزی کنند. طرح ابتکاری بیمه آتش‌سوزی مجتمع‌های مسکونی با ارائه پسماندهای خشک برای نخستین بار در تهران انجام شده و مجری آن معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۸ است.

شاید بپرسید چرا شهرداری منطقه ۱۸ به فکر اجرای چنین طرحی افتاده است؟ جوابش نزد معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۸ است: «بیش از ۹۵‌درصد از خانه‌های مسکونی به دلیل شرایط مالی خانواده‌ها بیمه آتش‌سوزی نیستند و با اجرای این طرح راه‌حل خوبی برای بیمه کردن خانه‌ها پیدا شد.» «احمد شیرزادیان» به اجرای موفق این طرح در منطقه ۱۸ امید زیادی دارد: «مقدار پسماندهای خشک خانگی جمع‌آوری شده امسال نسبت به سال‌های قبل بیش از ۶۰‌درصد افزایش داشته است. به تازگی ساکنان ۵ مجتمع مسکونی شامل فرهنگیان، گلستان، نارون، فجر و میثاق از تسهیلات بیمه یک ساله آتش‌سوزی برخوردار شدند.»

  • هیچ‌کس پسماندهای خشک را دور نمی‌ریزد

نگهبان مجتمع فرهنگیان در اتاقک شیشه‌ای نشسته و رفت و آمدها را زیر نظر دارد. در محوطه چند سطل ویژه پسماندهای خشک وجود دارد که تصویرش روی آینه داخل اتاقک نگهبانی افتاده است. «احمد اکبری» تعریف می‌کند که هیچ‌کس در مجتمع فرهنگیان پسماندهای خشک خانه را دور نمی‌ریزد. روی میز جعبه‌ای پر از باتری‌های قلمی کوچک و بزرگ است. می‌پرسم که اینها چیست؟ به ساعت روی دیوار نگاه می‌کند: «پسماندالکترونیکی است. من باتری‌های سوخته مجتمع را جمع می‌کنم و یکجا به شهرداری تحویل می‌دهم. نه به خاطر پولش؛ چون یک مربی از طرف شهرداری به اینجا آمده بود و می‌گفت انداختن باتری‌های سوخته در سطل زباله خیلی خطرناک است و به محیط‌زیست آسیب می‌زند.»

وقتی بلای جان حافظ جان می‌شود!

  • زباله‌های دوستداشتنی من کجایید!

«علی ایمانی» که بازنشسته اداره آموزش و پرورش است از ورودی بلوک A بیرون می‌آید. او کیسه‌ای از پسماندهای خانه مثل مایع ظرفشویی، روغن‌نباتی و... همراه دارد که داخل سطل پسماندهای پلاستیکی می‌گذارد. با لبخندی بر لب می‌گوید: «داخل این کیسه، زباله‌های دوستداشتنی من هستند. ضایعات خانه که دوباره بازیافت می‌شوند. ما با پسماندهایی که در مجتمع جمع می‌کنیم، کارهای مهمی مثل بیمه آتش‌سوزی خانه را انجام می‌دهیم. دریافت این خدمات برای افرادی مثل من که حقوق و مستمری ناچیزی دارند نعمت بزرگی است.» ایمانی به همسایه‌های دیوار به دیوار خانه‌اش یاد داده که چگونه زباله‌های تر و خشک را جدا کنند.

  • پسماندهای باارزش به شما نزدیک است

«معصومه زارعی» از بانوان ساکن در بلوک B است که از سال قبل تصمیم جدی گرفته تا پسماندهای خانه را در کیسه‌های جداگانه جمع کند: «اگر به دور و برمان نگاه کنیم می‌بینیم که پسماندهای باارزشی داریم که از آن غافل بوده‌ایم. از توپ پلاستیکی سوراخ تا ایرانیت فرسوده بالکن و اسباب‌بازی‌هایی که خراب شده‌اند. باید این پسماندها را از محیط خانه جمع کنیم و کار مفیدی انجام دهیم؛ مثل بیمه خانه‌ها با همین پسماندهایی که ناخودآگاه در منزل تولید می‌کنیم. به نظر من این طرح شهرداری به درد خیلی از مجتمع‌ها می‌خورد. اگر خانه کسی آتش گرفت بیمه خسارت می‌دهد و نگرانی وجود ندارد.»

وقتی بلای جان حافظ جان می‌شود!
رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۸

  • بیمه آتش‌سوزی با ۱۲۰‌کیلوگرم پسماند خشک

«در مرحله اول مجتمع‌های بالای ۵۰ واحد که روزانه ۴‌کیلوگرم و ماهانه ۱۲۰‌کیلوگرم پسماند تولید می‌کنند بیمه یک ساله آتش‌سوزی می‌شوند و حتی می‌توانند حق بیمه را به‌صورت اقساطی پرداخت کنند.» «علی قیصری» رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۸ با بیان این مطلب می‌گوید: «طی یک ماه گذشته ۵ مجتمع از خدمات بیمه آتش‌سوزی برخوردار شده‌اند. امیدواریم با مشارکت شهروندان خدمات بیمه آتش‌سوزی را به همه مجتمع‌های مسکونی ببریم. با این کار به افزایش فرهنگ تفکیک پسماند در خانه‌ها کمک می‌شود، زباله‌گردی کاهش می‌یابد و می‌توانیم خانه‌ای امن و ایمن داشته باشیم.»

کد خبر 647796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha