دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از تصویب واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال خبر داد و گفت: نوع واکسنی که تزریق می‌شود وابسته به تایید واکسن‌های مختلف توسط کمیته علمی سازمان غذا و دارو برای گروه‌های سنی است.

واکسن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه پنجاه و پنجمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل نزدیک بودن زمان واکسیناسیون در کشور به شناسایی این سویه جدید و با توجه به پوشش بالای واکسیناسیون و نیز تزریق دوز سوم واکسن کرونا، سطح ایمنی جامعه بالاست و فعلا خوشبختانه همه‌گیری سریع این سویه همانند برخی کشورها در ایران وجود ندارد.   

اکثر بیماران مبتلا به اومیکرون، بیماری ساده تا متوسط گرفته‌اند

وی افزود: یکی از دلایل بالابودن آمار ابتلا به اومیکرون در برخی کشورها، بررسی و انجام آزمایش در سطح گسترده و حتی از افراد با علائم خفیف است. در مطالعاتی که در کشورها انجام شده، اکثر بیماران مبتلا به اومیکرون، بیماری ساده تا متوسط گرفته‌اند و بیماری شدید با درگیری بالای ریوی وجود نداشته و بستری به شکل معناداری بالا نبوده بنابراین شاید ضرورت انجام تست در سطح وسیع با توجه به شرایط کشور مشهود نباشد. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: خوشبختانه واکسیناسیون در کشور با درصد قابل توجهی انجام شده و مردم را تشویق می‌کنیم که به سرعت نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند چون به احتمال فراوان و در مقابله با اومیکرون، شاید تزریق دو دوز واکسن، ایمنی کافی را ایجاد نکند و نیاز است که دوز سوم برای افزایش ایمنی بدن تزریق شود. 

محدودیت‌های اجتماعی برای پیشگیری از موج جدید بیماری باید اعمال شود

دکتر جماعتی ادامه داد: افراد ۱۲ تا ۱۸ سال باید واکسیناسیون خود را کامل انجام دهند و مردم ساده‌انگاری نکنند که اومیکرون باعث بستری و مرگ و میر نمی‌شود و به همین دلیل، پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنند بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق دوز سوم واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال و تکمیل واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، از مواردی است که می‌تواند در مقابل اومیکرون موثر باشد. در کنار این عوامل، محدودیت‌های اجتماعی برای پیشگیری از موج جدید بیماری باید اعمال شود و باید نهادهای مربوطه در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال انجام شود

وی تاکید کرد: در جلسه امروز مصوب شد که واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال انجام شود. نوع واکسنی که تزریق می‌شود وابسته به تایید واکسن‌های مختلف توسط کمیته علمی سازمان غذا و دارو برای گروه‌های سنی است. 
 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: سازمان غذا و دارو معمولا زمانی به واکسن‌ها مجوز می‌دهد که مطالعات کافی در رده‌های سنی مختلف بر اساس کارایی واکسن‌ها و عدم عوارض جدی بررسی شود. در حال حاضر بر اساس اطلاعات و مطالعاتی که انجام شده از بین واکسن‌های موجود در کشور، دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک می‌تواند برای گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال مورد استفاده قرار گیرد. 
 
دکتر جماعتی یادآور شد: تزریق یک یا دو نوبت واکسن برای گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال بر اساس مطالعات انجام شده است اما معمولا برای این گروه سنی، میزان دوز ممکن است متفاوت و کمتر باشد اگرچه در برخی از مطالعات نشان داده شده که می‌توان به اندازه بالغین به این گروه سنی واکسن تزریق کرد اما معمولا دوز تزریقی در این گروه سنی، کمتر از بالغین است. 
 
وی گفت: برای تشخیص اومیکرون، تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور مورد نظر نیست چون از روز اول شناسایی این سویه جدید، طراحی و ساخت کیت ویژه تشخیص اومیکرون در انستیتو پاستور ایران انجام شد و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفت. تست کرونا یکسان است و وقتی کرونا تشخیص داده شود، سویه آن به صورت تصادفی و بر اساس بیماری و سن افراد نیز مشخص می‌شود.
 

کد خبر 647346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ت IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 1
    امتحانات و حضوری کردن داداش فقط حرف تحویل مردم میدن