پژوهشگران می‌گویند تزریق دو دوز واکسن کرونای چینی سینوواک حتی پس از تزریق دوز یادآور با واکسن فایزر/بیونتک پاسخ ایمنی ضعیف‌تری در برابر سویه اُمیکرن در مقایسه با سویه‌های دیگر ایجاد می‌کند.

Sinovac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، بوسیله پژوهشگران دانشگاه ییل آمریکا، وزارت بهداشت جمهور دومینیکن در آمریکای جنوبی و موسسات دیگر انجام شده است.

این بررسی نشان داد  ترزیق دو دوز واکسن شرکت چینی سینوواک که از نوع واکسن‌های غیرفعال است و سپس تزریق دوز یادآور واکسن فایزر باعث ایجاد پاسخ ایمنی مشابه با تزریق دو دوز واکسن‌های از نوع mRNA مانند واکسن فایزر می‌شود. اما در این وضعیت میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ضد سویه اُمیکرون در مقایسبه با سویه‌ اصلی کروناویروس ۶.۳ کمتر و در مقایسه با سویه دلتا ۲.۷ برابر کمتر بود.

این پژوهشگران می‌گویند ممکن است دریافت‌کنندگان این واکسن چینی به نام تجاری «کروناواک» نایز به دریافت دو دوز یادآور یا تقویتی داشته باشند تا میزان حفاظت لازم در برابر سویه اُمیکرن بوجود آید.

بر اساس این بررسی که با آنالیز نمونه‌های خونی به دست آمده از ۱۰۱ نفر در جمهوری دومینیکن انجام شده است، در افرادی که فقط دو دوز واکسن سینوواک را دریافت کرده بودند، اثر خنثی‌کننده بر ضد سویه اُمیکرون مشاهده نشد.

یک بررسی در هفته پیش در هنگ‌کنگ نشان داد که حتی سه دوز واکسن سینوواک نمی‌تواند پاسخ آنتی‌بادی کافی بر ضد اُمیکرون ایجاد کند و برای ایجاد اثرات حفاظت‌کننده باید افراد یک دوز واکسن فایزر/بیونتک دریافت کنند.

واکسن کروناواک شرکت چینی سینوواک و واکسن BBIBP-CorV گروه دولتی چینی سینوفارم  بیشترین واکسن‌هایی هستند که در چین استفاده شده‌ یا به کشورهای دیگر صادر شده‌اند. هنگ‌کنگ از هر دو واکسن سینوواک و فایزر/بیونتک استفاده کرده است.

کد خبر 647157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha