با توجه به افزایش روز افزون قیمت وسایل نقلیه موتوری، قیمت قطعات و هزینه تعمیرات، هزینه بروز حوادث رانندگی می‌تواند هنگفت باشد. در حال حاضر دو نوع بیمه برای وسایل نقلیه موتوری تعریف شده که شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو است.

image-20220101154836-1.jpeg

بیمه برای وسایل نقلیه خودرو و موتور ضرورت دارد.

در این میان بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور اجباری بوده و عدم دریافت آن منجر جریمه نقدی و نمره منفی، توقیف و انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ و پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو یا بیمه شخص ثالث موتور خواهد شد. بنابراین با توجه به این قانون، تمامی مالکان وسایل نقلیه موتوری موظف به دریافت بیمه شخص ثالث خودرو هستند. دریافت بیمه بدنه خودرو و بیمه بدنه موتور کاملاً اختیاری است. اما همان‌طور که اشاره کردیم با توجه به هزینه بالای قطعات و تعمیرات، بهترین راهکار برای جلوگیری از تحمیل هزینه بالا و جبران خسارات دریافت بیمه بدنه خودرو و بیمه بدنه موتور خواهد بود. در ادامه به بررسی پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو، پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور و پوشش‌های بیمه بدنه خودرو می‌پردازیم. به این ترتیب به راحتی می‌توانید مناسب‌ترین و کامل‌ترین بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه را برای وسیله نقلیه موتوری خود دریافت کنید.

بیمه شخص ثالث خودرو و انواع پوشش‌ها

در بیمه شخص ثالث خودرو دو نوع خسارات مالی و جانی وارده به شخص ثالث یا شخص زیان دیده در حادثه رانندگی پرداخت خواهد شد. بنابراین شرکت بیمه‌گر با توجه به نوع پوشش‌های دریافتی توسط شخص بیمه‌گزار و سقف بیمه شخص ثالث خودرو پس از کارشناسی برای جبران خسارات جانی و مالی اقدام خواهد کرد. خسارات جانی و مالی در پوشش بیمه شخص ثالث خودرو به صورت زیر تعریف می‌شوند.

خسارات مالی که در آن اموال شخص ثالث به عنوان مثال خودرو وی در اثر حادثه رانندگی آسیب دیده و در نتیجه شرکت بیمه‌گر با توجه به نوع پوشش‌های بیمه شخص ثالث و حداکثر سقف پوشش بیمه برای پرداخت خسارات اقدام خواهد کرد.

در پوشش خسارات بدنی یا جانی بیمه شخص ثالث میزان غرامت پرداختی به نوع صدمه بدنی وارده به شخص ثالث در حادثه رانندگی بستگی دارد. نوع صدمه وارده در حادثه رانندگی می‌تواند شامل شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی موقت یا دائم، از کار افتادگی جزئی و کلی، هزینه‌های معالجه و درمان یا دیه فوت باشد.

حداقل و حداکثر نرخ بیمه شخص ثالث

عواملی نظیر نرخ پایه حق بیمه شخص ثالث ، کاربری خودرو ، جریمه دیرکرد ، میزان پوشش مالی، تخفیف بیمه شخص ثالث ( تخفیف عدم خسارت) در تعیین قیمت بیمه ثالث خودرو نقش دارند. مبنای محاسبه حق بیمۀ شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام (چهار ماه‌ : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند) است. میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می کند. میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه غیرحرام معادل ۴۸۰ میلیون تومان مشخص شد. از آنجا که بیمه شخص ثالث، بیمه دارای اجبار قانوی برای همه دارندگان انواع خودرو است، شما می‌توانید هر چه زودتر نسبت به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خودرو خود  اقدام کنید.

بیمه بدنه خودرو و پوشش‌های آن

همان‌طور که اشاره کردیم دریافت بیمه بدنه خودرو اجباری نیست اما با وجود هزینه‌های امروزی بهتر است برای دریافت آن اقدام کنید. پوشش‌های بیمه بدنه خودرو در واقع خسارات وارده به بدنه خودرو در حادثه رانندگی را پوشش می‌دهند و به صورت کلی به دو دسته پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو و پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه خودرو تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو

- سرقت کلی خودرو

- خسارات وارده به بدنه خودرو حین نجات سرنشینان یا انتقال خودرو پس از حادثه رانندگی

- رخ دادن حادثه برای خودرو

- خسارات وارده ناشی از حوادثی چون آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه

- خسارات وارده به لاستیک باطری و چرخ‌های خودرو

چگونه خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارزان خودرو و موتور را تجربه کنیم؟

میزان خسارت بیمه بدنه با بازدید کارشناسی مشخص می گردد.

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه خودرو

خطرات زیر تحت پوشش اصلی بیمه بدنه ماشین نیستند؛ ولی بیمه گزاران با پرداخت مبلغ اضافی حق‌بیمه‌ از پوشش‌های اضافی (خطرات فرعی) این بیمه‌نامه بهره‌مند می‌شوند:

  • دزدی در جای لوازم خودرو از قبیل رادیو پخش ، رینگ ، لاستیک ، آینه ها و سایر لوازم خودرو
  • شکستن شیشه به علتی غیر از خطرات اصلی
  • غرامت عدم استفاده از خودرو درهنگام تعمیرات
  • حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتشفشان
  • حوادث ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی نظیر اسید و رنگ

با توجه به تنوع پوشش‌های بیمه بدنه، شما میتوانید تمدید یا خرید بیمه بدنه خودرو و ماشین خود را در اولویت کارهای بیمه‌ای خود قرار دهید تا با برخورداری از پوشش‌های اضافی و اصلی بیمه بدنه، خسارت خودروی مقصر تصادفات و خسارات ماشین خود را در جریان حوادث طبیعی پرداخت کنید.شما می توانید برای خرید آنلاین بیمه بدنه ماشین به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/carbody

بیمه موتور و پوشش‌های آن

بیمه موتور نیز مانند بیمه شخص ثالث خودرو به نوعی بیمه اجباری برای این وسیله نقلیه موتوری پرخطر تعریف شده است. بنابراین اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتورسیکلتی را متوقف کند که فاقد بیمه شخص ثالث موتور است یا اعتبار بیمه‌نامه آن به پایان رسیده، علاوه‌بر جریمه برای توقیف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ نیز اقدام خواهد کرد. بنابراین از لحاظ قانون تفاوتی میان دریافت بیمه شخص ثالث موتور و خودرو وجود نخواهد داشت. در این میان تنها تفاوت میان بیمه شخص ثالث این دو نوع وسیله نقلیه، نوع پوشش‌ها و نرخ بیمه موتور خواهد بود. طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی نامه باشد، بیمه گر خسارت زیاندیده را بدون قید و شرط پرداخت می کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه گر توسط راکب مقصر الزامی است و در شرایطی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه گردد، پرداخت دیده از طرف بیمه‌گر غیرممکن است زیرا برحسب ماده ۳ قانون بیمه موتورسیکلت، شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است.

چگونه خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارزان خودرو و موتور را تجربه کنیم؟

سقف خسارت جانی بیمه موتور در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰ میلیون تومان است

قیمت بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

عوامل مختلفی در نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت تاثیرگذار هستند:

الف) نوع موتورسیکلت : موتورسیکلت ها در سه گروه عمده جای می گیرند:

  • الف) بیمه موتورسیکلت برقی
  • ب) بیمه موتورسیکلت سه چرخ
  • ج) بیمه موتورسیکلت دوچرخ : بیشتر موتورها عموما دوچرخ هستند ولی نرخ بیمه موتورسیکلت‌های سه چرخ نسبت به دوچرخ بالاتر خواهد بود.

ب) سال تولید موتورسیکلت : مهم ترین عامل در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، سال تولید آن است.هرچه موتور سیکلت جدیدتر باشد،ریسک آن کمتر خواهد بود و نرخ بیمه موتورسیکلت نیز پایین می آید.

ج) تعداد سیلندر موتورسیکلت : موتورسیکلت های از نظر تعداد سیلندر در دسته های یک سیلندر، دو سیلندر ، سه سیلندر و بیشتر جای می گیرند.با بالاتر رفتن تعداد سیلندر موتورسیکلت، قدرت آن نیز بالاتر رفته و میزان ریسک و نرخ بیمه شخص ثالث نیز افزایش خواهد یافت.

د) نوع و ساختار موتور: موتورسیکلت‌های برقی و دنده ای نرخ بیمه های متفاوتی دارند.با بالاتر رفتن قدرت موتورسیکلت و بزرگتر شدن سایز آن ، هزینه بیمه شخص ثالث آن نیز افزایش خواهد یافت. دو عامل یاد شده تعیین کننده مبلغ حق بیمه پایه موتورسیکلت هستند:

جدول حق بیمه پایه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۰

نوع موتورسیکلت

مبلغ حق بیمه پایه در سال ۱۴۰۰ ( تومان)

دنده ای تک سیلندر

۵۸۷۶۰۰

دنده ای دو سیلندر و بیشتر

۶۴۵۵۰۰

دنده ای سه چرخ

۶۹۴۲۰۰

گازی

۴۸۱۰۰۰

د) نرخ پوشش مالی انتخابی : هر چه پوشش مالی بیشتری انتخاب گردد که گاهی این پوشش ها به سقف هزینه های مالی مربوطه نیز می رسد ، بالاتر رفتن نرخ حق بیمه شخص ثالث موتور را به همراه خواهد داشت.

ه) تخفیف عدم خسارت بیمه موتورسیکلت : تخفیف هایی که به موتورسوارانی تعلق می گیرد که از خسارت های بیمه نامه شخص ثالث خود در سال های قبل استفاده نکرده باشند.میزان سقف تخفیف عدم خسارت ۷۰ درصد درنظر گرفته شده است.

و) جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت : عامل دارای تاثیر غیرمستقیم بر نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است که در صورت دیرکرد بیمه کردن موتورسیکلت بعد از سررسید بیمه شخص ثالث به آن تعلق می‌گیرد.

پلیس راکبان موتور فاقد بیمه‌نامه را توقیف و موتور آن‌ها را به پارکینگ منتقل می‌کند. از طرف دیگر، از آنجا که بیمه موتورسیکلت ، بیمه ای اجباری است و برخورداری از پوشش‌های جانی و مالی آن در جریان تصادفات بسیار پراهمیت می‌باشد، به همه دارندگان موتور توصیه می‌کنیم که نسبت به تمدید یا خرید بیمه موتورسیکلت هرچه زودتر از سامانه های خرید آنلاین بیمه  اقدام نمایند.

خرید آنلاین انواع بیمه وسایل نقلیه خودرو و موتورسیکلت

چگونه خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارزان خودرو و موتور را تجربه کنیم؟

رانندگی ایمن: خرید بیمه وسایل نقلیه

با توجه به اهمیت و ضرورت دریافت بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور و همین‌طور مزیت دریافت بیمه بدنه خودرو می‌توان نتیجه گرفت که اگر بتوانید به صورت کامل خودرو یا موتورسیکلت خود را در برابر حوادث رانندگی بیمه کنید قاعدتاً دیگر نگران جبران خسارات بالای ناشی از حوادث رانندگی نخواهید بود. برای دریافت بیمه به صورت آنلاین نیز می‌توانید از خدمات کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. بیمه دات کام سامانه‌ای برای استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث موتور، بررسی و ارزیابی خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌گر، دریافت مشاوره تخصصی رایگان برای انتخاب و خرید بیمه و خرید آنلاین بیمه در کسری از ثانیه است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با توجه به خدمات گسترده و شرکت‌های معتبر طرف قرارداد با bimeh.com  برای خرید آنلاین انواع بیمه از این سامانه استفاده کنید.

کد خبر 647094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha