استخدام محافظ برای چهره‌ها و افراد ثروتمند، قانونی است یا غیرقانونی؟ در این گزارش پدیده بادیگاردهای عملیاتی و تشریفاتی را از ابعاد مختلف بررسی کرده‌ایم.

بادیگارد

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: فقط کافی است کمتر از یک ساعت در فضای مجازی با کلیدواژه «بادیگارد آقا و خانم»، دنبال تامین نیرو برای تشریفات مراسم یا محافظت از افرادی خاص باشید. فهرستی متنوع از انواع شرکت‌های تشریفاتی و لوکس مقابل چشمان‌تان نقش می‌بندد که با اسکرول آنها می‌توانید نمونه مورد پسندتان را انتخاب کنید. از بادیگاردهای خوش استایلی که بیشتر جنبه نمایشی و شو در کنار سلبریتی‌ها دارند تا هیکل درشت‌هایی که چندتایی وسیله بازدارنده و کوچک، جایی در لباس‌هایشان به بهانه اعتماد و امنیت بیشتر، مخفی کرده‌اند.

این شرکت‌ها، خدماتشان را از ساعتی ۷۰۰هزار تومان تا چندده میلیون تومان ویژه برگزاری مهمانی‌های لاکچری می‌فروشند! خدماتی که فاعل‌شان اغلب به چند رشته ورزشی و رزمی مسلطند و به گواهی مدارکی مهر و موم شده، دوره‌هایی نیز در خارج از کشور گذرانده‌اند. حضور روزافزون بانوان در این کسب‌وکار متفاوت، ابعاد تازه‌ای را به‌وجود آورده که در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان مرتبط، آن را بررسی کرده‌ایم.

رفتار غیرقابل پیش‌بینی طرفداران

در بین سایت‌هایی که از شرکت‌های خدمات تشریفات در فضای مجازی به روز هستند، یکی را انتخاب می‌کنم تا به‌عنوان مشتری، تماس تلفنی برقرار کنم. صدای خش‌دار مردانه‌ای از آن طرف تلفن شنیده می‌شود. صاحب صدا خدمات شرکت را اینچنین برمی‌شمارد:«متناسب با مراسم و مهمان‌های شما، بادیگارد آقا یا خانم در اختیارتان قرار می‌گیرد. از ساعتی ۷۰۰هزار تومان نیرو داریم تا عقدقراردادهای چند  ده‌میلیون تومانی که باز آن هم با توجه به تخصص‌هایی که از بادیگاردها انتظار دارید، تغییر می‌کند. شرکت ما زیرنظر مستقیم ناجا فعالیت دارد و حین مراسم مشکلی پیش نخواهد آمد. خیالتان راحت. خیلی از بازیگرها و خواننده‌ها، تأمین امنیت خود و مراسم‌شان را به سبب ازدحام طرفداران که بعضی‌شان هم قابل پیش‌بینی نیستند، به ما می‌سپارند.»

گرمی بازار ایونت‌ها با بادیگاردهای آراسته

صفحه خوش رنگ و لعابی را در یکی از شبکه‌های مجازی می‌یابم. این بار خانمی جوان با صدایی کش‌دار، تماسم را پاسخ می‌دهد:« اگر برای مراسم‌تان بادیگارد خانم درنظر داشته باشید کمی هزینه‌هایتان بالا می‌رود. البته اینکه شکل و ظاهر آن خانم بادیگارد هم آراسته باشد باز افزایش قیمت خواهیم داشت. نمایشی بودن بادیگارد یا عملیاتی بودن آن هم مهم است.»

خیلی صریح می‌پرسم: «بادیگاردهای‌تان مجوز حمل و استفاده از سلاح را هم دارند؟» دیگر صدایش کش‌دار نیست. با کمی مکث، جدی می‌شود و می‌گوید:« فکر نمی‌کنم ایونت شما به چنین خدماتی نیاز داشته باشد. اگر هم نیاز باشد، مجوزهایش را می‌گیریم. خدمات ما بیشتر جنبه شو و نمایش دارند که به نوعی ماهیت مهمانی‌ها و ایونت شما را گرم می‌کند.»

بی‌معطلی ادامه می‌دهد: « اگر برای مراسم‌تان نیروی حفاظت خانم درنظر گرفته‌اید باید از یک هفته قبل رزرو کنید.»

مراقبت از عروس و داماد

با مؤسسه دیگری که آن نیز مدعی است زیرنظر مستقیم ناجا و نیروهای مسلح فعالیت می‌کند، تماس برقرار می‌کنم. مسئول روابط‌عمومی‌اش، سؤالاتم را با حوصله پاسخ می‌دهد:«کمتر مؤسسه‌ای مثل ما مجوز فعالیت در این حوزه را دارد. خیلی‌ها ادعا می‌کنند مجوز دارند ولی در واقع با پوشش یک باشگاه یا مجموعه ورزشی، کلاس‌های خصوصی برای پرورش بادیگارد برگزار می‌کنند که نه از گواهینامه پایان دوره خبری است و نه از بازار کار! نیروهای ما دوره‌های خود را در خارج از کشور فرا دیده‌اند و مدارک‌شان هم بین‌المللی است. قیمت‌هایی هم که دریافت می‌کنیم مطابق با نرخ مصوب است و با آنچه اغلب مؤسسه‌ها می‌گیرند تفاوت چشمگیر دارد. می‌توانید سری به سایت‌مان بزنید و سابقه ما در تامین امنیت کنسرت‌ها و ایونت‌های سلبریتی‌ها را بررسی کنید. البته بعضی از مشتری‌هایمان نیز برای نمایش و تکمیل تشریفات مراسمی مانند عروسی به ما مراجعه می‌کنند.»

هر ورزشکاری، بادیگارد نیست

یکی از مربیان کاراته بانوان که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در یکی مؤسسه‌های آموزش و تربیت نیروهای حفاظت، مراقبت و همراهی، در کرج مشغول به‌کار است. او می‌گوید:« فعالیت در حرفه بادیگاردی شاید چون کلمه بادیگارد بار منفی دارد یا حساسیت‌زاست، با محدودیت یا ممنوعیت‌هایی مواجه است. فعالیت بانوان هم که چند سالی است در این زمینه نسبت به قبل کمرنگ‌تر شده. درست از زمانی که در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد. معمولا هم در خارج تهران که به نوعی نظارت‌ها کم‌رنگ است، دوره‌های آموزشی مرتبط برگزار می‌کنند.»

این مربی، صحبت‌هایش را با بیان جملات پایانی، چنین تکمیل می‌کند:«لزوما هر کسی که قد و هیکل درشت داشته باشد یا کمی از ورزش رزمی سردربیاورد، بادیگارد نیست. این حرفه آموزش‌های تخصصی خود را از مدیریت بحران گرفته تا کنترل خشم، دارد. بعضی از مؤسسه‌ها به‌دلیل همین آموزش‌های کامل، هزینه‌های بیشتر دریافت می‌کنند، از دوره‌های ۵۰ساعته ۳میلیونی تا ترم‌های ۲ماهه ۷میلیونی با اعطای مدرک معتبر بین‌المللی. به‌نظرم چون فعالیت در این حوزه، اغلب زیرزمینی و بدون نظارت مستقیم نهاد مشخصی صورت می‌گیرد، گاهی دردسرهایی به‌وجود می‌آورد که اگر شکایتی درمیان باشد، نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود. در غیراین صورت بادیگاردها روزبه‌روز در حال افزایش هستند. در بالای شهر یک جور و در پایین شهر جوری دیگر!»

کد خبر 646904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha