«هویت، این روزها حلقه گمشده بافت فرهنگی و اجتماعی بسیاری از محله‌های پایتخت است؛ هویتی که با تغییر سبک زندگی، مهاجرت و گسترش و توسعه محله‌ها غرق در زندگی و روابط صنعتی و تجاری شده است.»

رضا توکلی

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: «رضا توکلی» همسایه بازیگر ما در محله شهرک غرب در تکه دوم پایتخت این را می‌گوید و مهم‌ترین نیاز شهری محدوده زندگی‌اش را جدا کردن بافت مسکونی از بافت اداری و تجاری می‌داند. به بهانه دیدار شهردار تهران از منطقه ۲ با این هنرمند صمیمی و مردمی سریال پربینده تلویزیونی «احضار» درباره نیازهای شهری این منطقه تقریباً تازه شکل گرفته نسبت به بافت مرکزی پایتخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

«منطقه ۲ نسبت به سایر مناطق شهر تهران از نظر بافت شهرسازی و تأمین نیازهای اولیه جزو بهترین مناطق محسوب می‌شود. در معماری بیشتر خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی، اصول شهرسازی مدرن رعایت شده است. البته به شرط اینکه این وضعیت حفظ شود و با تصمیمات اشتباه و نادرست باعث برهم خوردن این زیبایی نشویم.»  توکلی این را می‌گوید و در ادامه گفته‌هایش را تکمیل می‌کند: «مهم‌ترین معضلی که در این محدوده وجود دارد ساخت واحد صنعتی و تجاری در دل بافت‌های مسکونی است. همین موضوع باعث برهم خوردن بسیاری از استاندارهای شهری از جمله شلوغی، ترافیک، کمبود جای پارک و سایر نیازهای شهری می‌شود.»

  • کنترل مصرف انرژی در خانه مسکونی

توکلی یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی مدرن شهرنشینی را به‌ویژه در بافت‌های مسکونی کنترل مصرف انرژی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «با توجه به افزایش هزینه‌ها و محدود بودن منابع انرژی در خانه‌سازی و مجوزهای ساخت و پایان کار حتماً باید موضوع نصب کنتورهای مجزا مورد توجه قرار گیرد. تا در مصرف منابع، آب، گاز و برق بی‌عدالتی و اجحافی در حق اعضای یک ساختمان نشود. برای مثال هزینه‌های انرژی یک خانواده ۲ نفره نباید برابر با یک خانواده ۴ نفره باشد.»

  • راه‌اندازی مراکز ورزشی زیر نظر شهرداری

پازل دوم پایتخت یکی از مناطق پرامکانات به‌ویژه درخصوص فضاهای تفریحی و اماکن ورزشی است. اما مهم‌ترین معضل آنها تولی‌گری از سوی بخش خصوصی است. به همین دلیل توان مالی هر خانواده‌ای اجازه استفاده از این اماکن را نمی‌دهد.
توکلی با بیان این مطلب پیشنهاد ساخت راه‌اندازی مراکز ورزشی و تفریحی زیر نظر شهرداری را می‌دهد: «منطقه ۲ محدوده زندگی بسیاری از فرهیختگان و چهره‌های نامدار است. اما این روزها با افزایش هزینه‌ها هرکسی امکان استفاده از اماکن خصوصی را ندارد.
 به همین دلیل اگر تعداد مجموعه‌های زیر نظر شهرداری افزایش پیدا کند کمک زیادی به خانواده‌ها می‌شود.»

  • نجات فضای غمزده پایتخت

همسایه بازیگر ما توسعه فضای سبز و توجه به حفظ و نگهداشت آن از سوی مسئولان و مردم را مهم‌ترین راه نجات تهران غبارگرفته امروزی از فضای غمزده‌اش می‌داند و در پاسخ به این سؤال که اگر روزی شهردار تهران بود برای حل معضلات آن‌چه می‌کرد پاسخ می‌دهد: «حتماً مردم را به همکاری صادقانه برای حفظ و نگهداشت شهر دعوت می‌کردم. یک تیم قوی از روانکاو، جامعه‌شناس و شهرساز برای تغییر حال هوای شهر و تزریق روحیه شادی در چهره شهر و مردم تشکیل می‌دادم و از همه مهم‌تر در حکمی اصغر فرهادی را به‌عنوان یکی از معاونان شهرداری انتخاب می‌کردم.»

اگر شهردار تهران  باشم‌ حتماً مردم را به همکاری صادقانه برای حفظ و نگهداشت شهر دعوت می‌کردم. علاوه بر این یک تیم قوی از روانکاو، جامعه‌شناس و شهرساز برای تغییر و حال هوای شهر و تزریق روحیه شادی در چهره شهر و میان مردم تشکیل می‌دادم

«رضا توکلی» هنرپیشه | افزایش فضای سبز، راه نجات تهران خاکستری است
«فرناز منطقی»/ هنرمند مجسمه‌ساز میدان کتاب

  • استفاده از نمادهای هنری در کالبد شهر

منطقه ۲ نسبت به سایر مناطق شهر تهران امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی خوب و قابل دسترسی دارد. اما این ویژگی باعث شده تا علاوه بر اهالی سایر شهروندان هم به این محدوده مراجعه کنند که ترافیک و شلوغی و کمبود جای پارک از مهم‌ترین معضلات منطقه ۲ محسوب می‌شود. به عقیده «فرناز منطقی» هنرمند مجسمه‌ساز دیدارهای هفتگی شهردار رویداد خوبی برای نزدیک شدن مردم با مسئولان، هنرمندان و نخبه‌ها و استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات آنهاست. اما به شرطی که این دیدارها فقط در حد حرف و مقطعی نباشد. منطقی برلزوم اهمیت دادن به هنرمندان صنایع‌دستی و تجسمی از سوی مسئولان در فضاهای شهری تأکید می‌کند و می‌گوید: «حوزه هنر به‌ویژه هنرهای تجمسی در فضاسازی چهره شهرها باید بیشتر مورد توجه واقع شود. چون این موضوع مهم نقش اثرگذاری در ایجاد زیبایی چهره شهر و ارتقای روحیه شادابی و نشاط میان شهروندان دارد.»

«رضا توکلی» هنرپیشه | افزایش فضای سبز، راه نجات تهران خاکستری است
عنوان«سما بابایی» قاری و حافظ روشندل قرآنی محله آزادی

  • به مناسب‌سازی معابر شهری توجه شود

«دیدارهای شهردار در مناطق وقتی گره‌گشا باشد قطعاً باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق میان مردم و زنده شدن روحیه مشارکت‌پذیری می‌شود. اگر این دیدارها باعث تغییرات در اداره و مدیریت شهری و تأمین نیازهای شهروندان شود حتماً تداوم آن مفید و مؤثر است.»  به گفته «سما بابایی» قاری روشندل قرآن در محله آزادی شهر تهران برای تأمین امکانات اولیه توانیابان با مشکل مواجه است و اغلب نیازها و درخواست‌های آنها جدی گرفته نمی‌شود: «در برنامه‌ریزی شهری زمانی که قرار است طرحی فرهنگی، اجتماعی و شهری اجرا شود باید نیاز همه اقشار در آن در نظر گرفته شود. مطالعات میدانی باشد و از هر قشر نماینده‌ای برای ارائه نظر دیدگاه‌های شهروندان حضور داشته باشد. حتماً موضوع مناسب‌سازی معابر شهری و امکان استفاده همه توانیابان مد نظر قرار گیرد.»

کد خبر 646508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha