کتاب رکوردهای گینس عنوان قدیمی‌ترین هتل جهان را به مهمانسرایی ۱۳۰۰ ساله در ژاپن داده اما نام اقامتگاهای دیگری در انگلستان، ایتالیا و ایران نیز در این فهرست قرار دارد.

هتل‌

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی به یک هتل قدیمی و شیک فکر می‌کنید احتمالا اولین تصویر ذهنی شما مربوط به پاریس و رم است؛ البته بوتیک‌هایی که در خانه‌های قدیمی شهرهای مختلف ایران ساخته شده‌اند نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند با این حال، قدیمی‌ترین هتل جهان در کنار یک چشمه آب‌گرم و در ژاپن بنا شده است.

  • نیشیاما اونسن کیونکان که حدود ۱۳۰۰ سال است از مهمان‌های خودپذیرایی می‌کند، به دست ۵۲مین نسل خانواده ماهیتو اداره می‌شود و همین نکته یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است؛ طبق رکوردهای جهانی گینس، این هتل، قدیمیترین هتل جهان است که در سال ۷۰۵ پس از میلاد و به عنوان یک مسافرخانه سنتی تأسیس شد. 

نیشیاما اونسن کیونکان میزبان بسیاری از سامورایی‌ها و شوگان‌های معروف از جمله توکوگاوا ایه یاسو و تاکدا شینگن بوده و حتی نقل است که کوکن، چهل و ششمین امپراتور این کشور نیز در آن اقامت داشته است.

یک هتل ایرانی در میان قدیمی‌ترین هتل‌های جهان

ردیابی تاریخچه هتل‌ها کمی سخت است زیرا از زمانی که انسان‌ها شروع به سفر کردند -احتمالا از سال‌های ابتدایی تاریخ بشر- به اقامتگاه نیاز داشته‌اند اما به طور قطع مشخص نیست که چه زمانی تمدن‌های باستانی شروع به استفاده از مکان‌هایی برای اقامت مسافران کرده‌اند.

در قرون وسطی، صومعه‌ها به مسافران پناه می‌دادند؛ مسافرخانه‌ها و مهمان‌خانه‌هایی نیز در مسیرهای تجاری پرطرفدار برای تأمین غذا و اسکان بازرگانان و اسب‌هایشان وجود داشت؛ کاروانسراهای دوره ساسانیان، حدودا سال ۳۰۰ میلادی، از این دسته است.

اما ظاهرا تاریخ آنچه به عنوان هتل‌های امروزی شناخته شده، با نیشیاما اونسن کیونکان آغاز می‌شود و البته هتل‌های زنجیره‌ای مانند ریتز صدها سال بعد به وجود آمدند و به شکل جلوه‌ای از شکوفایی روزافزون کشورهای صنعتی و ثروتمند تبدیل شدند.

یک هتل ایرانی در میان قدیمی‌ترین هتل‌های جهان

  • هوشی ریوکان قبل از اینکه چند سال پیش از مقام خود خلع شود، قدیمی ترین هتل جهان به شمار می‌رفت اما اکنون مقام دوم را تنها با فاصله ۱۳ سال از آن خود کرده است. این هتل یک شروع افسانه‌ای دارد:

گفته می‌شود ساخت آن با پیامی که راهب بودایی تایچو دایشی از الهه کوه هاکوسان دایگونگن دریافت کرد، آغاز شد. چشمه های آب گرمی که این هتل در اطراف آن ساخته شده است برای تسکین و درمان جراحات و بیماری‌ها شهرت دارند. جد بزرگ خاندان هوشی، شاگرد تایچو دایشی بود که اداره این مسافرخانه‌ را به عنوان ماموریتی از استاد خود برعهده گرفتند.

یک هتل ایرانی در میان قدیمی‌ترین هتل‌های جهان

  • مقام سوم اما در اختیار مسافرخانه‌ای انگلیسی است؛ هتل میدز هد ادعا می‌کند که قدیمی‌ترین هتل انگلستان است و از اواسط دهه ۱۰۹۰ میلادی به طور مستمر برای میزبانی از مسافران مورد استفاده قرار گرفته. 

با این حال، قدیمی‌ترین قسمت‌ این هتل مربوط به قرن پانزدهم است؛ اتاق قدیمی زیبایی از چوب بلوط، که امروزه محل سرو چای عصرانه‌ای لطیف است.

یک هتل ایرانی در میان قدیمی‌ترین هتل‌های جهان

  • قدمت هتل اورسو گریجیو ایتالیا به اوایل دهه ۱۳۰۰ باز می‌گردد؛ زمانیکه منطقه تیرول جنوبی به محلی برای بازرگانی و تجارت شهرت یافت و این ساختمان اصیل و عتیقه محل اقامت مهمانانی از کشورهای مختلف بود.

این هتل تا قرن هجدهم در دست مالکان مختلفی بوده اما از آن زمان توسط ۹ نسل از خانواده گریجیو اداره می‌شود. اهتمام این هتل به نگهداری دیوارهای قدیمی و اشیاء لوکس خود یکی از ویژگی‌های جذاب آن است.

یک هتل ایرانی در میان قدیمی‌ترین هتل‌های جهان

  • مهمانسرای عباسی در شهر اصفهان نیز یکی از قدیمی‌ترین‌های این حوزه است که جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی و داخلی دارد و در سال ۲۰۱۷ به عنوان زیباترین هتل سنتی خاورمیانه معرفی شد.

قدمت این مهمانسرا به دوره صفویه باز می‌گردد، حدود سال‌های ۱۶۰۰ میلادی، و یکی از موقوفات مدرسه علمیه چهارباغ بوده که با حمله افغان‌ها ویران شد و در سال ۱۳۳۶ هجری مجددا مورد مرمت و بنا قرار گرفت و به روی گردشگران بازگشایی شد.

عکس اول مربوط به یکی از شعب هتل‌های زنجیره‌ای ریتز کارلتون است.

کد خبر 646476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha