تقابل همیشه‌حساس سپاهان و پرسپولیس این بار در شهری برگزار می‌شود که نتایج عجیبی در آن رقم خورده است؛ پرسپولیس تابه‌حال ۲ بار به اراک رفته و هر دو بار باخته، اما سپاهان در تنها حضورش در این شهر ۶ بر یک پیروز شده است.

پرسپولیس - سپاهان

به گزارش همشهری‌آنلاین، هفته دوازدهم لیگ برتر ایران امروز و امشب برگزار می‌شود. درحالی‌که هنوز خیلی به هفته‌های پایانی مسابقات مانده، مشخص نیست سازمان لیگ به چه انگیزه‌ای هر ۸ مسابقه را در یک روز برگزار می‌کند. تازه برنامه‌ریزهای این سازمان لطف کردند و بازی استقلال و فولاد را یک ساعت عقب انداختند؛ وگرنه نیمه اول این مسابقه با نیمه دوم بازی سپاهان-پرسپولیس همزمان می‌شد!

اولین ال‌کلاسیکوی اراکی

مهم‌ترین بازی این هفته از ساعت ۱۶ امروز در اراک آغاز می‌شود، اما هیچ‌کدام از تیم‌های حاضر در آن اراکی نیستند. جدال زردپوشان اصفهان و سرخپوشان تهران که سال‌هاست به ال‌کلاسیکوی ایران معروف شده، برای نخستین بار قرار است در یک زمین بی‌طرف برگزار شود. بعد از جنگ و دعواها و خونریزی‌هایی که در آخرین بازی‌های باتماشاگر ۲ تیم رخ داد، حالا دیگر فدراسیون فوتبال حتی بازی‌های بدون تماشاگر این دو تیم را هم در زمین بی‌طرف برگزار می‌کند. در آخرین مسابقه ۲ تیم که در ورزشگاه نقش‌جهان یک-یک  مساوی تمام شد، بعد از پایان بازی درگیری‌هایی بین بازیکنان  به‌وجود آمد و جریمه‌های زیادی هم برای آنها صادر شد. حکم محرومیت از میزبانی در تقابل این دو تیم، بعد از همان مسابقه صادر شد و سپاهان هم با استفاده از همین حکم، حریفش را به شهری کشانده که تابه‌حال نتیجه‌ای غیراز باخت در این شهر عاید پرسپولیس نشده است. سپاهان و پرسپولیس در جدول رده‌بندی هم‌امتیاز هستند و فاصله ۳ امتیازی آنها با صدر جدول به این معناست که هر کدام در این بازی شکست بخورند ممکن است دیگر رنگ صدرنشینی را نبینند. هر دو تیم در این فصل ۶ بار گل اول بازی را زده‌اند و هر ۶ بار پیروز شده‌اند. در مقابل، سپاهان ۴ بار گل اول بازی را دریافت کرده و هر ۴ بار شکست خورده است؛ بنابراین زدن گل اول در بازی امروز اهمیت خیلی زیادی دارد، چون احتمالا خبری از کام‌بک در این مسابقه نخواهد بود. سپاهان در موقعیت‌سازی، امید گل، شوت، شوت داخل چارچوب و حتی تعداد شوت‌های مواجه‌شده بهترین آمار را در متریکا دارد و بهترین تیم این فصل لیگ است. اما با وجود این در گلزنی و بردن بازی‌ها به اندازه آمارهای فنی‌اش موفق نبوده است. نرخ تبدیل شوت به گل در این تیم ۸.۸ است. (هفتمین تیم در لیگ) اما پرسپولیس در این بخش با نرخ ۱۳.۹ درصدی بهترین تیم لیگ بوده است. مصاف امروز این دو تیم، جدال ۲ بازیکن برتر فصل هم هست؛ طبق آمارهای متریکا دانیال اسماعیلی‌فر مدافع راست سپاهان بهترین بازیکن این فصل طی ۱۱ هفته گذشته بوده و امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس هم بعد از او رتبه دوم را دارد.

بهترین حمله، دفاع است!

در روز تقابل سپاهان و پرسپولیس، تیم صدرنشین جدول یعنی استقلال میزبان فولاد خوزستان است و فرهاد مجیدی برای امتیاز گرفتن از جواد نکونام کار سختی در پیش خواهد داشت. مجیدی فصل گذشته دقیقا از بازی با همین فولاد به نیمکت استقلال برگشت و آن بازی را با پنالتی ارسلان مطهری یک بر صفر برد. امروز هم یک پیروزی حداقلی استقلالی‌ها را با حفظ فاصله یا حتی افزایش فاصله‌شان با رقبا در صدر جدول راضی خواهد کرد، اما تیم نکونام در دفاع، تیم سرسختی است که به این راحتی‌ها گل نمی‌خورد. نکونام از هفته پنجم این فصل به فولاد برگشت و تیمی که با ویسی طی ۴ بازی ۷ گل خورده بود با جواد در ۷ بازی فقط ۲ گل خورده است، اما گل زده فولاد هم فقط ۸ گل در ۱۱ بازی است؛ یعنی بدترین آمار در میان ۹ تیم بالای جدول. تیم مجیدی مقابل این تیم احتمالا نگرانی چندانی در دفاع کردن نخواهد داشت، اما برای گل زدن باید تلاش بیشتری انجام دهد. البته خط حمله استقلال در ۲ بازی اخیر ۶ گل زده و کاملا آماده است. خط دفاعی آبی‌ها هم بهترین آمار را در لیگ جاری دارد و کلا این بازی تقابل ۲ خط دفاعی قدرتمند است که خیلی سخت تسلیم می‌شوند.

قلعه‌نویی-ربیعی؛  منصوریان-خطیبی

در ۶ بازی دیگر این هفته، مهم‌ترین بازی را باید جدال ۲ تیم گل‌گهر و مس رفسنجان دانست که هم داربی استان کرمان است و هم هر دو طرف میدان از تیم‌های خوب این فصل بوده‌اند. تیم قلعه‌نویی با حکم کمیته انضباطی امتیازاتش را از دست داده، اما قدرتش را از دست نداده و شاید دوباره در بالای جدول دیده شود. آلومینیوم اراک هم بعد از تساوی خانگی مقابل گل‌گهر، این هفته میهمان نفت آبادان خواهد بود. جدال منصوریان و رسول خطیبی بیشتر از آنکه در میدان جذاب باشد در حاشیه میدان و کنار نیمکت‌های ۲ تیم جذابیت خواهد داشت. همچنین در تبریز ۲ تیم تراکتور و ذوب‌آهن به مصاف هم می‌روند. ۲ تیمی که در رتبه‌های ۱۱ و ۱۲ جدول همسایه‌اند، اما استحقاق خودشان را خیلی بیشتر از این رتبه‌ها می‌دانند. پیکان بعد از شاهکاری که رقم زد و سپاهان را در اصفهان برد، این هفته میزبان پدیده قعرجدولی است و نساجی هم از دیگر تیم قعرجدولی یعنی نفت مسجدسلیمان میزبانی می‌کند. نساجی با ۲ برد و ۲ مساوی - آن هم مقابل آلومینیوم و مس و فولاد - در ۴ هفته اخیر به خوبی تیم‌های صدرنشین امتیاز گرفته است. هوادار هم بعد از ۲ برد متوالی، امروز میزبان فجرسپاسی است که در ۶ هفته اخیر پیروز نشده است.

کد خبر 646369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha