سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود. .

خطیب زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با قرائت بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت : سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود.

وی با بیان این که ترور سردار سلیمانی و همراهانش توسط دولت آمریکا مصداق تروریسم دولتی است اظهار کرد : این ترور  توسط آمریکا و به دستور مستقیم رییس جمهور وقت آمریکا «دونالد ترامپ» انجام شد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: دولت آمریکا مسئولیت بین‌المللی همیشگی  در ارتباط با ترور دارد.

وی گفت:‌دولت آمریکا در قبال این اقدام سبعانه مسئولیت بین‌المللی دارد و ایران از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند که مسببان، آمران  و عاملان و مشاوران این اقدام تروریستی را به پیشگاه عدالت بیاورد. آنهایی که چنین کردند مسئولیت کیفری دارند. وزارت خارجه بعد از این اقدام تروریستی و از ساعات اولیه اقدامات مختلف را انجام داده و تا روزی که مسببان و آمران و عاملان را به پیشگاه عدالت معرفی نکند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

خطیب‌زاده به تشکیل کمیته مشترک بین ایران و عراق در این خصوص اشاره کرد و افزود: یکی از خروجی‌های آن امضای سند مشترک در این زمینه بود. برگزاری دومین نشست کمیته مشترک بین ایران و عراق در خصوص تحقیقات این اقدام جنایتکارانه و تهیه مجموعه ۳۰۰ صفحه‌ای از این اقدام و تقدیم به طرف عراقی از جمله اقدامات وزارت خارجه بوده است.

وی همچنین گفت: توجه به دیپلماسی عمومی برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن به منظور زنده نگهداشتن شهید سلیمانی و تبیین نقش بی بدیل وی برای ملت‌ها و اثبات نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از جمله اقدامات وزارت امور خارجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی سفر امیرعبداللهیان به باکو را خوب و موفق برشمرد.

سخنگوی وزارت خارجه به آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین از امروز اشاره کرد و درباره نقش غیرسازنده برخی کشورهای اروپایی گفت: در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به جلو بوده است. توصیه این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی فکر کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌ها و اخبار تحریف شده تلف کنند و یا به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند و یا تصور کنند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قائل شوند. اگر همگی در وین با این دستورکار بیایند که گفت‌وگوها به نتیجه برسد نتایج را خواهیم دید. سه کشور اروپایی انتظار است به بی عملی پایان دهند و برنامه جدی خود را برای بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ادامه دهند.

خطیب‌زاده درباره اظهارات سخنگوی ائتلاف سعودی مبنی بر نقش ایران در حملات انصارالله نیز بیان کرد:  در سکوت مجامع بین‌المللی و همراهی برخی کشورهای اروپایی برای ارسال سلاح شاهد افزایش بمباران‌ها و حملات کور هستیم که جز مردم بی دفاع و در محاصره یمن حاصلی نداشته است. تاریخ منطقه این روزها را فراموش نخواهد کرد. توصیه ما توجه به راه حل سیاسی به عنوان تنها راه‌حل پایان بحران یمن است. در کنار مردم بی دفاع یمن می‌مانیم تا صدای مظلومیت آنها به گوش جهان برسد و تلاش می کنیم در اسرع وقت راه‌حلی پایدار برای بحران یمن پدیدار شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر وی گره روابط ایران و عربستان در چیست؟ که تا کنون در چهار دور از مذاکرات نتوانستند به نتیجه مشخصی برسند، گفت: اجازه بدهید که من از لفظ گره استفاده نکنم. ما لیستی از پیشنهادات را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدواریم که پاسخ مثبتی از آنها دریافت کنیم. بی اعتمادی‌هایی بین دو کشور وجود داشته است ولی دو طرف تلاش می‌کنند که با رویکرد سازنده‌ و درکی که وجود دارد اجازه ندهند که اختلافات باعث شود که حداقلی از روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد نشود و یا روابط به حالت عادی بازنگردد.

وی درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جزییات این موضوع را از سخنگوی سازمان بپرسید. فرآیند حضور بازرسان در خاک ایران شناخته شده است و مادامی در چارچوب فنی با رعایت ضوابط و قواعد و اصل بی طرفی و رازداری صورت بگیرد ما مشکلی برای حضور بازرسان در چارچوب پادمان و ان.پی.تی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: امیدواریم سالیوان به ضرب الاجل‌های خودخوانده‌ای که اعلام می‌کند خودش باور داشته باشد. در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌های برای ما مهم نیست.

وی در پاسخ به سؤالی گفت:‌ مقدمات برگزاری اولین جلسه شورای عالی ایرانیان را با حضور رئیس جمهور طی چند روز آینده فراهم شده است و یکی از دستورات مشخص وزیر خارجه آماده کردن طرح جامع ایرانیان خارج از کشور بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست سران روند آستانه در تهران نیز بیان کرد: تاریخ دقیق آن هنوز روشن نشده است. در حال برنامه ریزی هستیم چون چند سفر دوجانبه قبل از این نشست داریم. قطعا کشورهای ناظر هم در سطح سران دعوت خواهند شد.

خطیب‌زاده درباره گلایه امیرعبداللهیان از عربستان در تاخیر برای انتقال شهید حسن ایرلو نیز بیان کرد: آن‌چه در خصوص انتقال آقای ایرلو به ایران اتفاق افتاد. ایشان به دلیل این‌که یکی از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس بود کرونا روی ایشان تاثیر جدی‌تری گذاشته بود و به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و محاصره غیرانسانی در یمن، امکانات برای رسیدگی به وضعیت ایشان در یمن فراهم نشد. از همان ابتدا تلاش کردیم ایشان را منتقل کنیم ابتدا از یکی دو کشور در حوزه خلیج فارس درخواست کردیم کمک کنند که با تاخیر در پاسخ روبه رو بودیم و بعد عراق در سطح مقامات ارشد ورود کردند ولی انتقال چندین روز بعد از درخواست‌ها بود و چه بسا اگر زودتر به تهران آمده بود ایشان را در بینمان داشتیم و این در حافظه تاریخی ملت باقی خواهد ماند.

وی درباره مذاکرات وین گفت: ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. 

کد خبر 646000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha