وزیر نفت گفت: دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

آخرین خبر از سهمیه جبرانی بنزین/ احتمال افزایش سهمیه بنزین آذر 1400 به 120 لیتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد اوجی گفت: دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. ۲۷ میلیون کارت سوخت داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم اما آن بخش از جامعه که خودرو ندارند، بهره‌ای از یارانه بنزین نمی برند.

به گفته وزیر نفت طرح پایلوت اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، در قشم و کیش آغاز شده است. به محض کارشناسی شدن طرح و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور در کل کشور اجرایی می شود.

همچنین به گزارش ایسنا، اوجی با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد:  تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفت: قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

تامین سوخت زمستانی

وزیر نفت درباره تولید گاز و سوخت زمستانی گفت: موضوع بعدی مربوط به تولید گاز و سوخت زمستانی است، بالاترین میزان برداشت گاز در میدان پارس جنوبی از ابتدای آغاز بهره برداری آن به بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب در انتهای آذرماه و ابتدای دی ماه رسیده است.

اوجی ادامه داد: در تامین سوخت زمستانی، خوشبختانه در سه ماه پاییزی امسال در تامین سوخت نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال ۹۹ پیشرفت خوبی در حوزه گاز داشتیم، سبد سوختی که تامین شده، حدود ۲۶ درصد سوخت مایع است در حالی که سال گذشته بالغ بر ۳۳ درصد سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره بوده است. این کار تاثیر بسزایی در صرفه جویی در سوخت مایع و کاهش آلودگی هوا دارد.

به گفته وزیر نفت، روند صادرات اعم از نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته چند برابر شده و وصول مطالبات ارزی روند خوبی دارد.

جزئیات جدید از طرح بنزینی دولت | زمان اجرای طرح سهمیه بندی جدید بنزین در کل کشور | افزایش قیمت بنزین در راه است؟

حمایت وزارت نفت از شرکت‌های دانش بنیان

اوجی همچنین با اشاره به دستاوردهای جهاد کشاورزی در حوزه جهاد دانشگاهی، گفت: این دستاوردها بسیار امیدوارکننده است. وزارت نفت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهد کرد، تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی با جهاد دانشگاهی منعقد شده که از همه مهم‌تر، قرارداد نمک زدایی از نفت خام در میدان مشترک آزادگان است.

او ادامه داد: بهره برداری از این میدان، روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت خام را فرآوری خواهد کرد. همچنین نوسازی ناوگان دکل‌های شرکت ملی حفاری طی ۵ سال با بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بار مالی، برنامه بعدی است. دکل‌های حفاری خشکی نیز قبلا توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده که اکنون استفاده می‌شود.

به گفته وزیر نفت برنامه بعدی استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای تصفیه پساب‌های صنعتی است. به ساخت داخل اعتماد داریم و وزارت نفت قطعا حمایت خواهد کرد.

اوجی گفت: چاه‌های کم بازده مربوط به دغدغه‌های ماست که تعداد کل چاه‌ها ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه است و بیش از ۷۰۰ حلقه از آن‌ها افت تولید پیدا کرده اند و با تنظیم قراردادهایی، افزایش تولید این چاه‌ها انجام می‌دهیم.

به گفته این وزیر دولت سیزدهم هر حلقه چاه در خشکی با تاسیسات همراه آن بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه دارد، اما افزایش تولید از این چاه‌های کم بازده، هزینه کمتری دارد.

او ادامه داد: در بحث لوله مغزی سیار برای تعمیر چاه‌ها نیز ابتکار خوبی توسط جهاد دانشگاهی انجام شده که ۵۹ دستگاه از آن با قرارداد امروز تامین خواهد شد.

کد خبر 645969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 0
    مگر خودرو را مفت به مردم داده اند مالیات و عوارض انرا گرفته و سالیانه هم می گیرند اونهایی که خودرو ندارند از وسیله حمل و نقل عمومی و یارانه دولتی استفاده می کنند و اگر کسری دارد دولت جبرانش کند نه اینکه از جیب عده ای بزند تا به عده دیگری بدهند جلوی قاچاق را اگر مردید بگیرید و این همه دنبال بهانه نباشید که باسم عدالفت بخواهید اشوب بپا کنید
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    این نحوه خبررسانی،خیلی نامردیه.عنوان،با متن اصلا نمی خونه.
  • شهروند IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 0
    هیچ طرحی نمیاد مگر برای چاپیدن مردم و بدبخت کردن قشر ضعیف جامعه
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    4 0
    ۱۵لیترم ندید راحت خجالت نکشید
  • مهدی RO ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 2
    خودروها هزبنه های زیادی برای صاحب ان دارند ازهزینه خریدتاتعمیرونگهداری وغیره وهمین امرباعث اشتغال عده زیادی شده است مثل میکانیک صافکار نقاش برقکار اپارات وچندین مشاغل دیگر وهمچنین کارخانه های خودرو سازی وجایگاههای سوخت واین خودرو که عده زیادی درکشور به واسطه ان مشغولند ونان می خورند وصاحب حودرو هزینه می کند با کسی که خودرو ندارد ودراین اشتغال سهیم نیست فرق ندارد ویارانه بنزین گرفتن افراد بی خودروعدالت است
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 0
    آخه ۱۵ لیتر دیگه چیه این همه منت میزارید شما باید از همون اولش ۳۰ بریزید
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    4 0
    این طرح مثل این است که بگویند به کسانی که مریض نمی شوند و از داروی یارانه ای استفاده نمی کنند بخشی از دارو را می دهیم که خودشان در بازار به مریض ها بفروشند
  • ناشناس IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 0
    شکی نیست که قصدافزایش قیمت بنزین رابدون ایجادشوک دارید،بامردم روراست باشید!!!!
  • ناشناس IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    الحمدا...که درقدم اول از۲۰لیتررسیدن به۱۵لیتر!خدابه دادقدمهای بعدی برسه!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 0
    با سلام و روز بخیر. سهمیه اعلامی برای هر نفر 15 لیتر چه مبنای کارشناسی دارد؟ اینگونه سهمیه بندی و یا بهتر بگوییم آزاد سازی قیمت ها در کشورهایی مناسب است که اولا" ماشین تولیدی دارای موتور پیشرفته و کم مصرفی است و در ثانی وسایل حمل و نقل عمومی متنوع، فراوان و سهل الوصل بوده و ثالثا" خیابانهای شهر بدون ترافیک می باشند. در ایران برعکس همه جای دنیا هم ماشین تولیدی گران قیمت است و هم مصرف سوخت آن بالاست و هم کمبود وسایل عمومی حمل و نقل وجود دارد و هم خیابانها در تمام ساعات شبانه روز ترافیک و پر حجم است که باعث مصرف زیاد سوخت خودرو می شود. بطور مثال سهمیه بنزین 15 لیتر برای یک ماشین تولید داخل با مصرف بنزین 10 لیتر در 100 کیلومتر معادل 150 کیلومتر در ماه می شود که برای هر روز طی مسافت 5 کیلومتر امکان پذیر است. آقای وزیر نفت و دیگر دست اندر کاران تصمیم گیر در این خصوص آیا این مقدار بنزین در کلان شهرهایی مثل تهران با معضلات گفته شده در بالا را کافی می دانند؟ اگر بحث اصلی گران کردن بنزین به هر نحو ممکن است، دیگر سناریو چیدن و صغری کبری کردن ندارد. مردم سرشان در حساب است و همه چیز را می فهمند.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    به این بفرمایید وقتی که پراید ۲۰ میلیونی را ۱۸۰ میلیون به مردم قالب میکنید . پس ۱۶۰ میلیون پول بنزین را جلو جلو به ده برابر قیمت از صاحبان خودروها دریافت کردید . یک سری پر اینترنت بزنید ببینید با قیمت پراید ۶۰۰۰ دلاری چه خودروهایی میتوان خرید .
  • رضا IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    سلام خواهش می کنم ازاین یک عدالت چشم پوشی کنید