گواهی‌نامه موفقیت محمدرضا حسن‌زاده، جوان تبریزی که بعد ازرکوردشکنی جهانی در زمینه حافظه، «مرد حافظه جهان» لقب گرفته بود از سوی گینس صادر شده و نام وی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

مرد حافظه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آبان‌ماه سال‌جاری بود که خبر رکوردزنی یک جوان تبریزی در زمینه حافظه که موفق شده بود رکورد جهانی یک مرد هندی را شکسته و رکورد جدید را به نام خود ثبت کرده و مرد حافظه جهان شود در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. بعد از ثبت دو رکورد توسط محمدرضا حسن‌زاده در زمینه حافظه حالا گواهینامه موفقیت از سوی گینس صادر شده و نام وی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

حسن‌زاده شما تیزهوش هستید؟ یا به عبارت دیگر جزو شاگرد زرنگ‌های مدرسه بودید؟

نه من تیزهوش نیستم، بلکه تکنیک‌های حافظه را برای یادگیری بهتر به کار برده و ذهن خودم را تقویت کرده‌ام. جالب است بدانید سیستم آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه نمی‌دهد ذهن آنها فعال شود در مدرسه می‌گویند درس بخوان، متاسفانه نمی‌گویند چگونه و چطور درس بخوان. آموزش یعنی حفظ کردن مطلب، در حالی که این اشتباه‌ترین نوع آموزش است. من در مدرسه جزو ضعیف‌ترین دانش‌آموزان بودم، به‌طوریکه معلم‌ها تا کلاس پنجم دبستان نتوانستند جدول ضرب را به من یاد دهند و سرانجام تحصیل به اخراج از مدرسه رسید.

دانش‌آموز ضعیف مدرسه چطور شد که  مرد حافظه جهان شد؟

  عطف زندگی من خرید یک پکیج زبان و تقویت حافظه بود، پکیجی که مسیر زندگی مرا عوض کرد، در این بسته آموزشی با استاد تندخوانی ایران مرتضی نصرت آشنا شدم و فایل‌های مربوطه و تکنیک‌های مربوط به تقویت حافظه را به خوبی یاد گرفتم. راه پرفراز و نشیبی داشتم به مدت چهار پنج سال بر روی تقویت حافظه تمرکز کردم، باید دوره‌های آموزشی لازم را سپری کرده و ذهن خود را توانمند می‌کردم، بنابراین سراغ کلاس‌های آموزشی رفتم در داخل کشور تمام دوره‌های تقویت و تمرکز حافظه را شرکت کردم از جمله در تهران در دانشگاه شریف در کلاس‌های تقویت حافظه ثبت‌نام کردم و سپس به نزد اساتید بین‌المللی رفتم. متوجه شدم استاد" تونی بوزان" رئیس مسابقات جهانی حافظه، نویسنده و مشاور آموزشی و از بنیانگذاران و ارائه‌کنندگان تکنیک‌های نقشه‌برداری ذهنی است که ‌کلاس تقویت حافظه برگزار می‌کند، در کلاس این استاد بزرگ حافظه به یادگیری تکنیک‌های مختلف پرداختم. این استاد تجربه ۵۰ ساله خود از تقویت حافظه را در اختیار دانشجویان قرار می‌داد.

شما جزو جوانترین  رکورداران گینس هستید در حالی که خیلی از افراد در دهه چهارم یا پنجم زندگی به ثبت رکورد اقدام می‌کنند؟

بله این هم لطف خداست، اولین رکورد من در سن ۲۲ سالگی انجام شد که با حفظ ۵۸ کلمه رکورد یک خانم هندی را شکستم و امسال در ۲۴ سالگی رکورد حفظ اعداد در دنیا که متعلق به مرد هندی بود را شکسته و رکورد دوم را نیز به نام خودم ثبت کردم.

آیا رکورددار قبلی گینس که رکورد او را شکسته‌اید از نزدیک دیده‌اید؟

آقای شارما از هندوستان در زمینه حافظه سه رکورد دارد که من یکی از رکوردهای وی در زمینه حفظ اعداد را شکستم. این فرد نابغه تمام عیار حافظه در دنیاست که انصافا شکستن رکورد وی خیلی سخت بود. این فرد از نظر سنی۶ سال از من بزرگتر است و تاکنون از نزدیک ندیده‌ام.

شما چطور این همه اعداد را حفظ می‌کنید؟ 

من اعداد را حفظ نمی‌کنم بلکه من نماد اعداد را با تکنیک‌های خاص به یاد سپرده‌ام و زمانی که به اعداد نگاه می‌کنم نمادها را به ذهن می‌سپارم و سپس بازگو می‌کنم. تاکید می‌کنم زبان ذهن و حافظه زبان تصویر است. ذهن با تصویرسازی جلو می‌رود، فکر کردن بدون تصویرسازی محال است. مثلا وقتی شما عدد ۴۰۵ یا ۲۰۶ را می‌شنوید بی اختیار ۲ مدل ماشین به ذهن شما می‌آید. ماشین پژو ۲۰۶ یا پژو۴۰۵، پس هر عدد نمادی دارد. من اعداد را حفظ نمی‌کنم بلکه تصویر و نماد آن را حفظ می‌کنم.

اعداد یک تا ۱۰ چه نمادی دارند؟  
نماد یک، درخت، نماد ۲ گردن قو، نماد سه، چنگال، نماد چهار، چهارپایه، نماد پنج، پنج ضلعی، نماد ۶، تاس، نماد هفت، هفت تیر، نماد هشت، پرگار ، نماد ۹، عصا، نماد ۱۰،۱۰ چرخ است.

چقدر اهل مطالعه کتاب هستید؟ یعنی روزانه چند ساعت مطالعه می‌کنید ؟ 

 زیاد اهل مطالعه و تفکر هستم. با داشتن سرعت بالای مطالعه به راحتی می‌توانم چند جلد کتاب را در هفته مطالعه و خلاصه‌نویسی کنم و مو به مو مطالب آن را در ذهنم ثبت و ضبط کنم. معمولا  به صورت روزانه مطالعه می‌کنم.

آیا به جز تکنیک‌های تقویت حافظه در مورد رکوردزنی، تکنیک‌های کاربردی در مورد ضرب و تقسیم  اعداد ۲ رقمی و بیشتر نیز دارید؟ 

بله،  تکنیک‌های تقویت حافظه می‌تواند در هر زمینه‌ای کاربرد داشته باشد مثلا در اعمال ریاضی همچون ضرب و تقسیم. از اول به ما گفتند جدول ضرب را حفظ کنیم ولی تکنیک اینکه چگونه حفظ کنیم را نگفتند، الان با یاد گرفتن تکنیک‌های ضرب و تقسیم سریع می‌توان خیلی سریع به جایگاه‌های بزرگ علمی رسید.

به طور مثال در زمان مدرسه هیچ فردی به ما نگفته بود چگونه حاصل ضرب اعدادی که بر ۵ ضرب می‌شوند را به راحتی محاسبه کنیم، با روش‌های خیلی سنتی این کار را انجام دادیم، بنابراین وقت زیادی از ما گرفته می‌شد. در زمان کنکور و آزمون‌های مهم خیلی از وقت ما به هدر می‌رفت. در حالی که اگر تکنیک بلد بودیم، می‌توانستیم به راحتی آزمون را بدون استرس و با موفقیت طی کنیم.

 به‌طور مثال هر عددی که در ۵ ضرب شود تقسیم  بر ۲ می‌کنیم، یعنی نصف می‌کنیم  جواب آن عدد می‌شود به طور مثال عدد ۸۶۲۴×5=

 پیدا کردن جواب این عدد شاید به ظاهر سخت باشد اما با نصف  کردن اعدادی که بر پنج ضرب  شده‌اند به راحتی می‌توانیم حاصل جواب را پیدا کنیم .

حالا با هم تمرین می کنیم عدد ۸۶۲۴ × ۵= 

 نصف عدد ۸ می‌شود ۴ و نصف عدد  ۶ می‌شود ۳،  نصف عدد ۲ می‌شود یک و نصف  عدد ۴ می‌شود ۲، در مجموع عدد به دست آمده می‌شود ۴۳۱۲  بعد از این، عدد صفر را به آخر آن اضافه می‌کنیم. این ۴۳۲۱۰ می‌شود جواب ضرب که در ابتدا مطرح کردیم، خلاصه هر عدد زوج  در ۵ ضرب شد، نصف کرده و  آخرش صفر اضافه می‌کنیم.

حافظه ما با حافظه شما چه فرقی دارد؟

حافظه من و شما هیچ فرقی با هم ندارد، تنها تفاوت ما در تقویت حافظه و یادگیری تکنیک‌های مربوط به تقویت حافظه است. بسیاری از افراد ذهن خود را پرورش نداده‌اند بلکه ذهن در حصار محفوظات قرار گرفته است، در حالی که باید ذهن را با انواع روش‌های تصویری و نمادسازی تقویت کرد.

در مدارس کشور ژاپن نمادها از کودکی آموزش داده می‌شود ولی متاسفانه در ایران آنطور که باید به خوبی استقبال نمی‌شود. در کشور ما آموزش و پرورش فقط می‌گوید بخوان و حفظ کن ولی نمی‌گوید چگونه بخوان، متاسفانه تصویر در آموزش‌های مدارس ما جایی ندارد. البته طی سال‌های اخیر تصویرسازی تا حدودی به کتاب‌ها وارد شده است.

آیا تکنیک‌های تقویت حافظه فقط برای حفظ اعداد کاربرد دارد؟

خیر، تکنیک‌های حافظه فقط برای حفظ اعداد نیست بلکه با این روش می‌خواهم قدرت حافظه را نشان دهم. شما با حفظ اعداد می‌توانید هر چیزی را که دوست دارید تست کنید مثلاً یک ورزشکار زمانی که وزنه  ۵۰ کیلوئی را بلند می‌کند، ۱۰۰درصد می‌تواند  اجسامی که ۵۰کیلو وزن دارند را نیز بلند کند. یعنی اگر یک نفر توانست کاری را در یک زمینه ورزشی یا حافظه اجرا کند، می‌تواند آن را در سایر قسمت‌های زندگی نیز پیاده کند. 

شما با تقویت ذهن خودتان می‌توانید در زندگی شخصی، موقعیت شغلی، تحصیل و حتی آزمون  کنکور و سایر آزمون‌ها تکنیک‌های کاربردی تقویت حافظه را به راحتی اجرا کنید و در حالت کلی هر فرد خودش را تقویت کند در هر زمینه‌ای که دوست دارد می تواند موفق شود.

کد خبر 645864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • زمانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    11 1
    سلام خیلی عالی به شما تبریک میگم دختر ۹ساله ای دارم خیلی به ریاضی علاقت داره میشه بهم بگید براتقویت حافضش باید چه کار کنم ما در روستا زندگی میکنم نمیشه تو کلاس ها شرکت کنه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    21 0
    دم شما گرم😳