تجربه ثابت کرده که در زمان وقوع حوادث طبیعی در ایران که دهمین کشور حادثه‌خیز دنیا نام گرفته است همیشه جمعیت هلال‌احمر و امدادگران داوطلبش پای ثابت مدیریت بحران منطقه حادثه‌دیده بوده‌اند.

محله به محله

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا: انگار وقتی این سرخ و سفیدپوشان هلال‌احمر در مناطق خسارت دیده حاضر می‌شوند دل مردم قرص می‌شود به بودنشان و در پناهشان آرام می‌گیرند. نیروهایی که اغلب داوطلب هستند و برای کمک به جان انسان‌ها و کاهش آلام بشری تلاش می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از آن نهادهایی است که ستاد بحران در زلزله احتمالی تهران، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده. به گفته «مهدی ولی پور» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران، بخش اعظم آموزش شهروندان و تقویت بنیه محلی شهر در برابر زلزله تهران از مهم‌ترین مأموریت‌ها و برنامه‌هایی است که جمعیت هلال‌احمر تهران در قالب خانه‌های هلال دنبال می‌کند و می‌کوشد با توان‌افزایی نیروهای امدادی در برابر بحران زلزله برای رویارویی با این بحران آماده‌باشد.  

محله‌به محله آماده رویارویی با زلزله

زلزله تهران حتی نامش هم لرزه بر اندام هر شنونده‌ای می‌اندازد. تصور کنید در صورت وقوع زلزله در تهران حال و هوای شهر چطور می‌شود؟ شهری با این تراکم ساختمانی و جمعیتی چه عاقبتی بعد از زلزله در انتظارش خواهد بود؟ آیا نیروهای داخلی شهر توان پاسخگویی به حجم بالای آسیب‌دیدگان را دارند؟ نیروهای پشتیبان خود را چطور به داخل تهران می‌رسانند؟ سر و سامان دادن به همه این اوضاع در کنار مأموریت‌های بی‌شمار دیگر از جمله جست وجو زیر آوارها، توزیع اقلام غذایی و اسکان اضطراری برعهده جمعیت هلال‌احمر ایران است.

ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران در حالی که از تهیه برنامه پاسخ جمعیت هلال‌احمر به زلزله احتمالی تهران خبر می‌دهد که این برنامه مراحل پایانی تدوین را طی می‌کند می‌گوید: «یکی از نگرانی‌های ما در زمان وقوع بحران زلزله در تهران ساماندهی نیروهای امدادی و انجام مأموریت‌ها در قالب وظایف تعریف شده است. موضوعی که هم سرعت امدادرسانی را افزایش می‌دهد و هم از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌شود. با اجرای این طرح مشخص می‌شود که فرمانده عملیات امداد و نجات کیست، وظایف استان‌های پیشرو و معین کاملاً مشخص شده است، تکلیف نیروهای امدادی استان‌های معین حین ورود مشخص است، استان‌های معین و پیشرو قبل از وقوع حادثه با مسئولان محلی آشنایی کامل را پیدا می‌کنند و در نهایت با عنوان مدیریت واحد، خدمات و وظایف همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران پیگیری می‌شود.»

محله‌به محله آماده رویارویی با زلزله


بعد از تهیه این طرح که در واقع یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های هلال‌احمر در برابر زلزله احتمالی تهران است، کارشناسان این بخش با ورود به حوزه آموزش سعی می‌کنند علم و آگاهی شهروندان را درباره نحوه رویارویی با بحران زلزله ارتقا دهند. به گفته ولی‌پور این کار در قالب خانه‌های هلال پیگیری می‌شود که این روزها اغلب محله‌های شهر تهران به آن مجهز شده اند: «ما آموزش‌های امداد و نجات به شهروندان تهرانی را محله به محله دنبال کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم در سایه این آموزش‌ها و عضوگیری خانه‌های هلال هر محله امروز تهران از حضور نیروهای امدادی محلی هنگام بروز حوادث بهره‌مند است.»

نیروهای امدادی که در خانه‌های هلال شهر تهران آموزش کمک‌های اولیه و امداد در زلزله را دیده‌اند می‌توانند به‌عنوان نیروهای داوطلب، امدادرسانی را در صورت بروز حادثه قبل از رسیدن نیروهای امدادی دنبال کنند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران می‌گوید: «خانه‌های هلال در کنار توسعه و افزایش آموزش‌های همگانی در سطح محله‌ها آموزش‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف شامل آوار، امداد و نجات و... را به داوطلبان ارائه می‌کنند.»

یکی از مصیبت‌های تهران بعد از زلزله و بی‌خانمانی شهروندان، تأمین اقلام غذایی برای شهروندان است؛ موضوعی که جمعیت هلال‌احمر ایران برای پیشگیری از هر بحرانی به آن توجه دارد: «ما اطراف تهران ۴ پایگاه اقماری داریم. هر چند براساس مطالعات کارشناسی معتقدیم که این پایگاه‌ها باید توسعه یابند. در این پایگاه‌ها اقلام امدادی به اندازه ۱۰ درصد جمعیت تهران ذخیره شده است. امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم با توجه به وسعت و حساسیت زلزله تهران شاهد افزایش این مقدار باشیم.» البته جمعیت هلال‌احمر تهران برنامه دیگری هم برای تقویت آمادگی خانواده‌ها در زمان بحران زلزله تهران دارد و آن توزیع بسته‌های امدادی دربرگیرنده چادر مسافرتی بزرگ و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته است.

کد خبر 645535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha