حضور همزمان رشید کاکاوند (شاعر و مجری رادیو و تلویزیون) در دو برنامه زنده شب یلدای شبکه‌های ۴ و ۲ موجی از انتقادهای مخاطبان تلویزیون و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. تا جایی که مدیر گروه ادب و هنر شبکه ۴ در این زمینه توضیح داد.

حضور همزمان رشید کاکاوند در دو برنامه زنده!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دست به دست شدن ویدئوی حضور همزمان رشید کاکاوند (شاعر، داستان‌نویس و مجری رادیو و تلویزیون) به‌عنوان مجری در ویژه‌برنامه زنده شب یلدای شبکه ۴ و نیز به‌عنوان انجام دهنده فال حافظ‌ در برنامه مشابه شبکه ۲ سیما (با آرم زنده) در فضای مجازی، از همان ساعات نخست، این پرسش را برای مخاطبان و رسانه‌ها به میان آورد که پشت پرده این قضیه چیست و مگر می‌شود که یک نفر همزمان با دو پوشش مختلف در دو برنامه زنده حضور داشته باشد؟

طرح این پرسش اساسی از سوی مخاطبان که در شبکه‌های مجازی رواج داشت، توضیحات مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار را به دنبال داشت که تاکنون تنها کسی بوده است که از مجموعه صداوسیما در این زمینه توضیحی ارائه کرده است. امین نوروزی تاکید کرد که ویژه‌برنامه شب یلدای این شبکه زنده بوده است و کاکاوند در آن لحظه قطعا در استودیوی شبکه ۴ حضور داشته است.

این در حالی است که از سوی سازندگان ویژه‌برنامه شبکه دو، شخص منصور ضابطیان به عنوان مجری و خود مسؤولان شبکه، در تمام مدت هیچ عذرخواهی یا حتی توضیحی ارائه نشد تا درنهایت رشید کاکاوند با افزایش پرسشگری‌ها تصمیم به پاسخگویی گرفت و با کوچک خواندن این اشتباه، آن را صرفا به لوگوی پخش زنده‌ای نسبت داد که در هنگام پخش آیتم تولیدی حافظ‌خوانی او باید از سوی سازندگان برنامه «محاکات» یا مسئولان پخش حذف می‌شده و این اتفاق نیفتاده است.

او در این ویدئو از مردم گله کرد که برای هیچ هیاهو درست می‌کنند و با تمسخر گفت روزی اگر به این درجه از عرفان رسید که بتواند طی‌الارض کند، حتما همزمان در دو برنامه زنده در دو شبکه به صورت همزمان حضور پیدا می‌کند. کاکاوند همچنین با تاکید بر اینکه ادبیات آنقدر برایش تقدس دارد که به این‌گونه بازی‌ها وارد نشود، از مسئولان برنامه و شبکه دو گله کرد که در درج لوگوی پخش زنده دقت لازم را نداشته‌اند و این سوءتفاهم را به وجود آورده‌اند که آنان به عمد قصد داشته‌اند زنده‌نمایی کنند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. کمی بعد از این ادعا، ویدئویی جدید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که از اتفاقی جدید حکایت داشت و پرسش‌هایی اساسی‌تر را به همراه داشت. این ویدئو بخش‌هایی دیگر از برنامه را نشان می‌داد که علاوه بر تصاویر مربوط به سخنان منصور ضابطیان که صراحتا و با به کار بردن جملاتی چون «تکنولوژی مسیرها را کوتاه کرده است» و «نمی‌دانم آقای کاکاوند صدای ما را می شنوند»، «منتظرشان می‌مانیم» و ... سعی در زنده‌نمایی بخش تولیدی داشته، رشید کاکاوند که پیش از این مدعی اشتباهی کوچک در درج لوگوی زنده شده بود، با عبارتی چون «تازه از شبکه چهار آمدم و لباس عوض کردم تا در خدمت شما هم باشم» سعی در همراهی با این سناریوی ساختگی داشته است. درواقع با افشاگری دوم مشخص شد که مردم اهل هوچی‌گری و هیاهو نیستند، تنها عرفان و طی‌الارض نیست که حضور همزمان در دو مکان را مقدور می‌سازد و تقدس ادبیات هم ظاهرا همیشه کارساز نیست.

اینجا می توانید تماشاگر این ویدئو که در فضای مجازی منتشر شده است، باشید:

انتشار ویدئوی جدید این بار پیکان تیز انتقادها را مستقیم به سمت مثلث «شبکه دو ـ ضابطیان ـ کاکاوند» نشانه گرفت و آنها بدون اینکه پاسخی بدهند یا عذرخواهی کنند، کلا سکوت اختیار کردند. در این میان باز هم تنها فردی که سعی در ارائه توضیح به مخاطبان داشت، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما بود؛ با این جملات که اگر شبکه دو و برنامه‌ای قصد زنده‌نمایی داشته، خود باید پاسخگو باشد و وی قصد توجیه این عملکرد را هم نداشته است.

مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما با انتشار متنی در صفحه شخصی اش نوشت: «یک ویدیویی از حضور همزمان آقای رشید کاکاوند در برنامه زنده شبکه چهار و دوم سیما در حال چرخیدن و دیده شدن است لذا این توضیح لازم به نظر می‌آید که آقای کاکاوند در استودیو ۱۲ ساختمان تولید به صورت زنده در حال اجرای ویژه برنامه شب یلدا «هزاره شعر» بودند و میان برنامه تولیدی برنامه شبکه دوم از قبل ضبط شده بود، اما به دلیل اینکه آیتم‌های برنامه ابتدا در ویدیووال برنامه با حضور مجری پخش می‌شدند و با اینکه مجری آن برنامه منصور ضابطیان مثل بخش‌های تولیدی دیگر برنامه هیچ صحبتی از زنده بودن گفتگو با رشید کاکاوند نکردند و صرفا در آنتن زنده مقابل ویدئووال قرار داشتند و لوگوی زنده طبعا در چنین ساختاری که مجری به صورت زنده در حال تماشای میان برنامه در استودیو است، از طرف همکاران پخش جای‌گذاری شده و این امر باعث به وجود آمدن چنین سوءتفاهمی شده است.»

این حاشیه‌ها در حالی از سوی یک برنامه تلویزیونی در شبکه دو سیما در روزهای اخیر برای صداوسیما رقم خورد که رییس جدید این رسانه، بخش بزرگی از سرمایه‌های اصلی را بر «جلب اعتماد مخاطب» متمرکز کرده است و از طرفی، در دیدارهای هفته‌های گذشته ی پیمان جبلی با بسیاری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی، بر «بیان حقایق، با هدف جلب اعتماد مردم» بسیار تاکید شده است.

ضمن اینکه شانزدهم آذر که رییس صداوسیما در جمع دانشجویان حاضر شد، در جملاتی با تاکید بر ضرورت «افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی» تاکید کرده بود: «تا وقتی رسانه ملی، اعتماد مردم را جلب نکند، نخواهد توانست هدایت فرهنگی انجام دهد و در مواقع بحران مردم را هدایت و راهنمایی کند. نباید به چوپان دروغگو تبدیل شویم. هرچند ممکن است در این مسیر، خطا هم داشته باشیم.»

کد خبر 645407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 1
    عیبی نداره، هردوشبکه هیچ تماشایی ندارد!