ژاپنی‌ها بار دیگر در صنعت حمل و نقل دست به ابتکار زده‌اند.

وسیله نقلیه دو حالته

در مواجهه با جدیدترین ابداع آنها، این پرسش مطرح می‌شود: آیا این یک اتوبوس است یا یک قطار؟ پاسخ صحیح به این پرسش این است: هیچکدام. این یک وسیله نقلیه دوحالته (DMV) است! نخستین وسیله نقلیه دو حالته جهان که هم در جاده و هم بر روی ریل راه‌آهن، کار می‌کند و قرار است امروز (شنبه) در شهر کایو در استان توکوشیما ژاپن رونمایی عمومی شود.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز،DMV  شبیه یک مینی‌بوس است و با لاستیک‌های لاستیکی معمولی در جاده کار می‌کند. اما هنگامی که به یک خط آهن می‌رسد، چرخ‌های فولادی از زیر شکم وسیله‌نقلیه به روی ریل فرود می‌آیند و عملاً آن را به واگن قطار تبدیل می‌کند.

چرخ‌های قطار لاستیک‌های جلو را از مسیر خارج می‌کنند در حالی که چرخ‌های عقب پایین می‌مانند تا DMV را به سمت راه‌آهن سوق دهند.

اتوبوسی که قطار می‌شود | ابتکار تازه ژاپنی‌ها

مدیرعامل شرکت «راه‌آهن آسا کاست» که  DMVها را اداره می‌کند، گفت که این وسایل نقلیه می‌توانند به شهرهای کوچکی مانند کایو با جمعیت پیر و در حال کاهش کمک کنند؛ جایی که شرکت‌های حمل و نقل محلی در تلاش برای کسب سود هستند.

«شیگکی میورا» روز جمعه به رویترز گفت: «این DMV می‌تواند به مردم محلی به‌عنوان اتوبوس کمک کرده و آنها را به راه‌آهن نیز متصل کند. به ویژه در مناطق روستایی با جمعیت سالخورده، ما انتظار داریم که این وسیله حمل و نقل عمومی بسیار خوبی باشد. DMV می‌تواند تا ۲۱ مسافر را حمل کرده و با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در مسیرهای ریلی حرکت کند. ضمن اینکه قادر است در جاده نیز با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رانده شود.

اتوبوسی که قطار می‌شود | ابتکار تازه ژاپنی‌ها

این ناوگان کوچک وسایل نقلیه که در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند، با سوخت دیزل، در امتداد بخشی از ساحل جزیره شیکوکو در جنوب ژاپن حرکت می‌کنند و چندین شهر کوچک را به هم متصل می‌کنند و مناظر ساحلی جذابی را به مسافران ارائه می‌دهند.

میورا گفت که امیدوار است این پروژه طرفداران راه‌آهن را از سراسر ژاپن تشویق کند تا از آن بازدید کنند.

کد خبر 645354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    خیلی مونده به ما برسند. ما سالها پیش پیکانی داشتیم که پژو شد، پژوه ای داشتیم که پیکان شد، رنو پنجی داشتیم که پراید شد.