عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بودجه سال آتی بی توجه به نتیجه مذاکرات نگارش شده است گفت: قول می دهم همچون گذشته شوک های اقتصادی عجیب و غریب در سال آینده نخواهیم داشت و ثبات بر اقتصاد کشور حاکم خواهد بود.

حاجی دلیگانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت محترم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. شالوده اصلی بودجه سال آینده دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است.  از سویی با توجه به وعده های ریاست محترم جمهوری اسلامی در انتخابات سال گذشته و از سوی دیگر با توجه به اینکه بودجه سال آتی اولین بودجه ارائه شده دولت جدید است اهمیت بررسی آن را بیش از پیش کرده است. کارشناسان اقتصادی پیرامون کلیات لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت نظرات متفاوت و بعضا متناقضی دارند که این نشاندهنده تغییر ریل بودجه نویسی نسبت به سالهای گذشته است.

در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو محترم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که سالهای تجربه حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را نیز دارند پیرامون بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ گفت و گو کردیم.

وی با ابراز اینکه کلیات بودجه سال آینده دغدغه های معیشتی مردم را در نظر گرفته و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام است گفت: نقطه قوت بودجه امسال نسبت به سالهای گذشته رویکرد عدالت محوری، محرومیت زدایی، حمایت از تولید و کنترل تورم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون دستور رهبر معظم انقلاب پیرامون اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور در کوتاه مدت به دولت و مجلس سابق که به آن بی توجهی شده بود گفت:‌ خوشبختانه این اصلاح  در لایحه بودجه سال آینده تا حدودی برآورده شده و به دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون اصلاح ساختار بودجه  توجه شده است.

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه افزایش درآمد پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از اساسی ترین موارد در اصلاح ساختار بودجه نویسی است گفت: این مهم با اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام گمرکی کشور در بودجه سال آتی در نظر گرفته شده و همچنین هزینه‌کردهای زائد نیز به میزان محسوسی کاهش یافته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون یکی از مهمترین و پر بحث ترین موضوعات بودجه یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متأسفانه یک رویکرد مدیریتی در برخی از احزاب سیاسی وجود دارد  و آن نگاه صفر یا صدی به برنامه های گذشته است همچون حذف ابتدایی کارت سوخت مسکن مهر و امثالهم و این رویکرد در کارشناسان این جریان نیز وجود دارد  به عبارت دیگر همانند برجام که بسیاری از دلسوزان نظام پذیرش به این نحو آن را به صلاح نظام نمی دانستند حال که تمامی امتیازات را دادیم و جریان آنها نتوانسته وعده ها را نقد کند و جریان انقلابی به دنبال نقد کردن این وعده های نسیه است می گویند شما که مخالف برجام بوده اید چرا برای احیای آن مذاکره می کنید. در حالی که مشخص است پذیرش یک قرارداد بین المللی در ابتدا امکان پذیر است اما گام های بعدی در چارچوب آن قرارداد تعریف می شود. با توجه به بد عهدی های طرف مقابل طرف ایرانی اکنون طلبکار است و ادامه مذاکرات یعنی دریافت مطالباتی که برای آنها امتیازات بسیاری به طرف دیگر داده شده است بنابراین خروج از آن تبعات دارد.

حاجی دلیگانی افزود: با در نظر گرفتن این نکته اکنون بسیاری از کارشناسان مختلف اقتصادی از جریان متنوع فکری اختصاص ارز نیمایی را ناعادلانه قلمداد می کنند بنابراین کلیت این کار یک موضوع حیاتی برای اقتصاد کشور است اما شیوه اجرای آن برای مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است چرا که ممکن است تبعاتی برای نظام معیشت مردم ایجاد کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ که برخی از کارشناسان و دغدغه مندان در شرایط فعلی کشور که میراث بسیاری از نابه سامانی های دولت سابق است و حجم نقدینگی باعث تورم افسار گسیخته شده است گفت: در چنین شرایطی مجلس نسبت به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ بسیار حساس است و بایستی دولت به صورت شفاف مشخص کند با چه برنامه ای می‌خواهد این موضوع را عملیاتی کند.

حاجی دلیگانی افزود: در واقع مجلس شورای اسلامی در صورتی اجازه این جراحی را به دولت می دهد که بتواند مجلس را قانع کند این جراحی کمترین آسیب را به ملت عزیز ایران اسلامی وارد خواهد کرد زیرا اقتصاد کشور را دولت سابق به میزان قابل توجهی بیمار کرده است و اقتصاد کشور ‌توان یک جراحی پر ریسک را ندارد بنابراین بایستی با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به این امر تصمیم گیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه  اگر یارانه‌های پنهان و آشکار به درستی توزیع شود رشد اقتصادی ۸ درصدی که مدنظر دولت است، تحقق خواهد یافت گفت: قطعاً اوضاع معیشتی مردم در سال آینده بهبود خواهد یافت و قدم مهمی برای حل مشکلات اقتصادی برداشته می‌شود.

وی با ابراز اینکه نظر مجلس پیرامون کلیات لایحه بودجه چیست و چه میزان با نظر مجلس تطابق دارد گفت:قطعا لایحه بودجه سال آینده علی رغم همه محاسنی که  دارد معایبی نیز در آن وجود دارد  که در چند محور در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و کارشناسی است.

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه وفاق کامل بین دولت و مجلس وجود دارد و در این رابطه چالشی وجود نخواهد شد گفت:‌ کار کارشناسی و تغییرات احتمالی لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی برای اتقان بهتر و خدمت رسانی بهتر دولت به مردم است. بنابراین بررسی های مجلس به معنای سنگ اندازی جلوی پای دولت برای خدمت رسانی قلمداد نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیگر مزایای لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بی توجهی به رفع تحریم‌ها دانست و افزود بر خلاف بودجه سال‌های گذشته که با نگاه به رفع تحریم‌ها لایحه بودجه تدوین می شد این بودجه با بی توجهی به این موضوع نگارش شده است بنابراین به مردم ایران قول می دهم در صورت توافق یا عدم توافق شاهد شوکهای عجیب و غریب همچون سابق نخواهیم بود

وی با تمجید از اینکه حوزه اقتصاد مجزای از حوزه اقتصاد و معیشت در نظر گرفته شده است افزود: خوشبختانه دولت در بودجه سال آینده بدون گره زدن برجام که تحت اشراف شورایعالی امنیت ملی پیش می رود حوزه اقتصاد را مجزای از آن در نظر گرفته و با برنامه ریزی خوبی که در بودجه صورت گرفته شاهد ثبات اقتصاد کشور در سال جاری خواهیم بود.

کد خبر 645221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • email@gmail.com IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    2 0
    ببین حسینعلی[دلیگانی] ! قول دادی هااااااااااااااااااااااااااااااااااااا !
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    8 0
    اقای حاجی دلیگانی از کی اقتصاد دان شده ،احنمالا درنقل وانتقالات بعدی بتوانند ایشان را بعنوان وزیر وزارتخانه ای مهم انتصاب کنند تا مشکلات 42ساله را حل وفصل نماید .!!!!!!!
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    این هم یک حرف پپلیستی دیگر تا مشکل کمبود بودجه حل نگردد و دولت دلار نفتی را در اقتصاد بیاور بجای فروش اوراق و گرفتن 35 درصدی مالیات باز هم تورم خواهیم داشت و هیچ تغییری نخواهد کرد فرضا با زور دلار نفتی به قیمت دلار را حفظ کنیم در دوره بعد مجبور به رهاسازی قیمت دلار خواهیم بود البته تا ان مرحله تولید داخل را از بین خواهیم برد