شرکت داروسازی آسترازنکا با اشاره به داده‌های یک بررسی آزمایشگاهی در دانشگاه آکسفورد اعلام کرد یک دوره سه‌دوزی واکسن کرونای ساخت این شرکت بر ضد سویه‌ی به سرعت در حال انتشار اُمیکرون موثر است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یافته‌های به دست آمده از این بررسی که هنوز  برای انتشار در ژورنال‌های پزشکی بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، با یافته‌های به دست آمده از واکسن‌های رقیب شرکت‌های فایزر/بیونتک و مدرنا مطابقت دارد که در مورد آنها نیز تزریق دوز سوم بر ضد سویه‌ی اُمیکرون موثر اعلام شده است.

این بررسی درباره واکسن آسترازنکا با نام تجاری Vaxzevria نشان داد پس از تزریق دوز سوم این واکسن، میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده اُمیکرون به طور کلی مشابه میزان آنها بر ضد سویه‌ی دلتا پس از تزریق دو دوز واکسن است.

این شرکت مستقر در لندن گفت پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که این بررسی را انجام دادند، مستقل از پژوهشگرانی بودند که در ساخت واکسن آسترازنکا دخیل بودند.

این شرکت انگلیسی- سوئدی همچنین اعلام کرد میزان آنتی‌بادی‌های ضد اُمیکرون پس از تزریق دوز یادآور بالاتر از آنتی‌بادی‌ها در افرادی بود که به طور طبیعی دچار کووید-۱۹ شده و بهبود یافته بودند.

گرچه داده‌های اولیه درباره واکسن آسترازنکا مثبت است، اما این شرکت مانند شرکت‌های دیگر واکسن‌سازی همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد با همکاری دانشگاه آکسفورد به دنبال ساخت یک واکسن مخصوص سویه‌ی اُمیکرون هم هست.

بررسی دانشگاه آکسفورد به آنالیز نمونه‌های خونی به دست آمده از افراد دچار شده به عفونت کووید-۱۹، افراد واکسینه‌شده با دو دوز واکسن و بعد دریافت‌کننده دوز یادآور و نیز افراد قبلا دچار عفونت‌شده با سایر سویه‌های نگران‌کننده کروناویروس پرداخت. این بررسی همچنین شامل نمونه‌های به دست آمده از ۴۱ نفر بود که سه دوز واکسن Vaxzevria را دریافت کرده بودند.

دانشمندان و دولت‌های گوناگون در حالیکه سویه‌ی اُمیکرون ظاهرا دارد به سویه‌ی غالب کرونا در جهان بدل می‌شود، به دنبال تقویت دفاع‌ها در برابر آن با واکسن‌ها و داروها هستند

کد خبر 645180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha