همشهری آنلاین: تمرینات سخت و از خودگذشتگی ورزشکاران کره جنوبی برای اولین بار برای این کشور در المپیک پکن، 13 مدال طلا به ارمغان آورد، اما برخی از آنها ممکن است سلاحی سری داشته باشند- جین‌سنگ کره‌ای.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته سخنگوی شرکت دولتی "جین‌سنگ کره" تیراندازان و وزنه‌برداران این کشور به طور مرتب جین‌سنگ قرمز دریافت می‌کردند.

 این گیاه که به نام "ریشه حیات" مشهور است، از 1500 سال قبل در کره کشت می‌شده و مشتاقان خارجی آن نیز به طور مداوم در حال افزایش بوده است.

 گرچه جین‌سنگ به خصوص در میان ورزشکاران محبوبیت دارد، کره‌ای‌ها به آن انواع خواص از جمله کاهش استرس، اثر ضدپیری و حتی افزایش قدرت جنسی را به این ریشه‌های زردرنگ گوشتی نسبت می‌دهند.

برای  ریشه جین‌‌سنگ وحشی که در دره‌های عمیق و در کوهپایه‌های آفتابگیر می‌‌روید، به خاطر خواص سلامت‌بخشی که به آن نسبت داده می‌شود، در کره، ژاپن و چین ارزش زیادی قائل هستند.

یک ریشه 50 گرمی جین‌سنگ وحشی که در نمایشگاه سالانه جین‌سنگ کره به نمایش گذاشته شده بود، به گفته سخنگوی این نمایشگاه به راحتی به قیمت 318000 دلار به فروش خواهد رفت.

 اما جین‌سنگ وحشی آنقدر نادر و گران‌قیمت است که اغلب ریشه‌های موجود در بازار از نوع کشت‌شده آن هستند.

 جومسان کانتی در 130 کیلومتری جنوب سئول پایتخت کره جنوبی که هر سال در هنگام برگزاری نمایشگاهش حدود یک میلیون بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند، کانون صنعت جین‌سنگ در کره است.

این منطقه 80 درصد جین‌سنگ تولیدی کره را دادوستد می‌کند و 20 درصد کل تولید ملی این ریشه در ان تولید می‌شود.

سال گذشته حدود 85 میلیون دلار ریشه جین‌سنگ و فراورده‌های جین‌سنگ از جمله 12 میلیون دلار  محصولات صادراتی در نمایشگاه 10 روزه جین‌سنگ فروخته شد.

در سال 2007 کره، 21818 تن ریشه جین‌سنگ تولید کرد و اغلب این تولیدات در داخل کشور مصرف شد.

اما جین‌سنگ به طور مداوم دارد به شهرت‌بین‌المللی‌اش هم می‌افزاید. صادرکنندگان جین‌سنگ به میزان 1937 تن صادرات به ارزش 92 میلیون دلار نسبت به  1898 تن صادرات  به ارزش 89 میلیون دلار در سال قبل رسیده‌اند.

کد خبر 64514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز