در حالی که معامله گران تدابیر پیشنهادی رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان و بانک مرکزی ترکیه را برای محافظت از پس انداز ارز محلی در برابر تورم را درک کردند، واحد پول ترکیه روز سه شنبه مجدداً نوسانات زیادی را تجربه کرد.

لیر ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، ارزش لیر در روز سه‌شنبه ۸.۶ درصد کاهش یافت و در دومین محدوده روزانه بزرگ خود، پس از نوسانات روز دوشنبه، تا ۱۸.۵ درصد افزایش یافت؛ جلسه با افزایش ۶ درصدی ارزش لیر و رسیدن نرخ برابری آن با دلار به ۱۲.۴ پایان یافت.

روز سه‌شنبه، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که از تبدیل حساب‌های سپرده ارزی به حساب‌های سپرده لیری برای تشویق بیشتر دلاری‌سازی معکوس حمایت می‌کند. نوسانات ضمنی یک ماهه لیر، یا نوسانات قیمت مورد انتظار، به بالاترین رقم ثبت شده رسید که نشان دهنده عدم اطمینان در مورد این طرح است. 

بانک مرکزی اعلام کرد: «در صورتی که اشخاص حقیقی که قبلاً حساب سپرده ارزی داشته اند ... حساب های خود را به حساب سپرده مدت دار لیر ترکیه تبدیل کنند، مشمول استفاده از مشوق خواهند شد».

بر اساس داده های بانک مرکزی، بیش از نیمی از پس انداز مردم محلی ارزهای خارجی و طلا است که دلیل آن کاهش اعتماد به لیر پس از سال ها کاهش ارزش است. در پایین ترین سطح خود، ارزش لیر حدود ۶۰ درصد در سال کاهش یافته است.

اردوغان روز دوشنبه یک سری اقدامات را ارائه کرد که بار ارز ضعیف شده را به دوش خزانه داری می برد و ترک ها را تشویق می کرد که لیر را به جای دلار نگه دارند.

حمایت اولیه دولت از این ارز باعث شد ارزش لیر در روز دوشنبه حدود ۲۵ درصد افزایش یابد، هرچند که در کمترین حجم معاملات طی هر روز گذشته در سال جاری بود. تحلیلگران و بانکداران هشدار دادند که اگر افزایش لیر معکوس شود، می تواند تورم بالا را افزایش دهد و بر کسری بودجه تاثیر بگذارد.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی می‌گویند: «محاسبات ما نشان می‌دهد که هر کاهش ۱۲ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر کاهش نرخ بهره می‌تواند کسری بودجه را تا حدود ۱ درصد تولید ناخالص داخلی در یک افق شش ماهه افزایش دهد».

نورالدین نباتی، وزیر دارایی، روز سه‌شنبه گفت که پس از نوسانات اخیر ارز، رسیدگی‌های قانونی علیه اظهارنظرهای سفته‌بازی بازار در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.

کد خبر 645119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha