مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید محمدهادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران روز یکشنبه هفتم مهرماه در دومین نشست خبری خود، تعدادی از پروژه‌ها و اقدامات مهم شهرداری تهران طی هفته‌های آینده را اعلام و تشریح کرد.

وی گفت: بجز آماده‌سازی مصلی تهران برای برگزاری نماز عید سعید فطر و نیز بهره‌برداری آزمایشی از برج میلاد در هفته آینده پروژه‌های مهم دیگری نیز در آستانه افتتاح و بهره‌برداری قرار دارند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شهرداری تهران افزود: بهره‌برداری آزمایشی و به تعبیری افتتاح برج میلاد سه‌شنبه 16 مهر، صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که قرار بود روز پنجشنبه 11 مهر مراسم افتتاح برج انجام شود، اما به دلیل تعطیل شدن این روز از سوی دولت مراسم رسمی بهره‌برداری از برج به روز سه‌شنبه عصر موکول شد.

مشاور عالی شهردار ادامه داد: معمولا چنین برج‌هایی زمانی برای بهره‌برداری آزمایشی دارند تا برای افتتاح کامل برج پیمانکاران، اشکالات و نواقص کار را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: پس از روز افتتاح برج میلاد، روزانه 250 نفر از این مجموعه بازدید می‌کنند.

ایازی در ادامه یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران در هفته آینده را تنظیم لایحه 5 ساله عملیاتی شهرداری تهران و ارائه آن به شورای شهر تهران اعلام کرد و یادآورشد: شورای شهر تهران اواخر آذر ماه سال گذشته مصوبه‌ای را در مورد الزام شهرداری به تهیه این برنامه عملیاتی پنجساله داشته است که باید تا پایان شهریورماه امسال آن را به شورای شهر تهران ارائه می‌کردیم. این برنامه در حال حاضر آماده شده است و هفته آینده به شورا تقدیم می‌شود.

وی با بیان این که این برنامه اولین برنامه پنجساله شهرداری است و به عنوان سندی همه‌جانبه در دستورکار شهرداری تهران قرار می‌گیرد، عنوان کرد: برنامه پنجساله عملیاتی شهرداری تهران در 14 فصل تنظیم شده است که برخی از موارد اصلی مطرح شده در این فصول شامل برنامه راهبردی شهرداری تهران در مناطق و معاونتها، درآمدهای پایدار، توسعه اقتصادی و مدیریت شهری، بهبود شبکه‌های ارتباط و نظام حمل و نقل و ترافیک، مدیریت بحران، ارتقای هویت سیما و منظر شهری، تعدیل نابرابریها و تامین عادلانه حقوق شهروندی و نیز جداول اهداف کمی و منابع و مصارف می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه از بهره‌برداری پروژه پیاده‌سازی خیابان انقلاب حدفاصل آزادی تا پیچ‌شمیران، تاکید کرد: دو میدان انقلاب و فردوسی زمان بیشتری برای آماده‌سازی نیاز دارد و تا دو هفته دیگر کامل می‌شود، اما مابقی پروژه در روز عید سعید فطر افتتاح می‌شود.

وی در عین حال از بر زمین خوردن کلنگ پروژه «باغ هنر تهران» در محل تپه‌های عباس آباد خبر داد که این پروژه فردا با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود.

مشاور عالی شهردار همچنین از افتتاح استودیو رادیو و تلویزیون «125» و حوادث شهری با حضور شهردار تهران خبر داد و بیان کرد: عصر امروز ضمن افتتاح این مجموعه به آتش‌نشانان برتر و نمونه نشانی به مناسبت روز «آتش نشان» اهداء می‌شود.

وی در عین حال از افتتاح 8 زورخانه در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: این زورخانه‌ها با اعتباری حدود 4 میلیارد تومان آماده شده است و 3 زورخانه دیگر نیز که امکان نوسازی نداشته‌اند کاملا تخریب شده و مجددا احداث می‌شود.

ایازی همچنین ضمن تشریح پروژه‌ها و اقدامات شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف شهری از اکران دو فیلم سینمایی از دو کارگردان مطرح کشورمان خبر داد و توضیح داد: فیلم‌های «دعوت» و «آواز گنجشکها» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی که با 50 درصد سرمایه‌گذاری شهرداری تهران ساخته شده است، این هفته اکران عمومی می‌شود.

وی خبر دیگری را نیز در مورد اقدامات هنری شهرداری تهران اعلام و اضافه کرد: سالن ویژه موزه سینما در «باغ فرودس» این هفته آماده و در اختیار اهالی سینما قرار می‌گیرد، همچنین مجتمع سینمایی «زندگی» با 5 سالن و ظرفیت مجموعا یکهزار و 200 نفر در غرب تهران این هفته افتتاح می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از افتتاح مرکز بازیافت تهران با خط پردازش 3 هزار و 500 تنی خبر داد و اظهار داشت: این مجموعه که در دو شیفت کاری فعالیت می‌کند، حدود 7 هزار تن ظرفیت بازیافت زباله را دارد، همچنین سایت تخمیر کمپوست که جزو بزرگترین سایت‌های دنیاست و نیز سلول دفن بهداشتی زباله در منطقه آراد کوه هفته آینده افتتاح می‌شود.[آثار دفن سنتی زباله از آراد کوه پاک می‌شود]

وی در رابطه با معماری به کار گرفته شده در برج میلاد، اظهار کرد: بخش‌های مختلف معماری ایرانی و اسلامی برج توسط استاد حافظی از اساتید برجسته معماری کشورمان صورت می‌گیرد و تلاش شده در برج میلاد نهایت سلیقه از نظر معماری صورت گیرد.

مشاور عالی شهردار تهران خاطرنشان کرد: می‌توان برج میلاد را به عنوان نماد ایران و شهر تهران مطرح کرد.

وی با بیان این که مقایسه برج آزادی و برج میلاد درست نیست، اذعان کرد: برج میلاد با نگاه کارکردی طراحی شده اما میدان آزادی و برج آن کارکرد دیگری را از ابتدا داشته است.

ایازی در پاسخ به سوالی در مورد دو طبقه شدن برخی از خیابان‌های شهر تهران بیان کرد: مرکز مطالعات حمل و نقل ترافیک شهر تهران که از اساتید مجرب و دارای مدارک تحصیلی دکترای ترافیک در آن فعال هستند، مطالعات پروژه‌های حمل و نقل ترافیک شهر تهران را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و نیز مهندسی ارزش انجام می‌دهند و این شهر نیز همه این مراحل را طی کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که با وجود طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه و تدوین برنامه 5 ساله عملیاتی شهرداری تهران چه معنایی دارد، گفت: این برنامه تنها شامل شهرداری تهران نمی‌شود و تمام دستگاه‌های اجرایی شهر تهران طبق مصوبه شورای شهر تهران باید برنامه عملیاتی 5 ساله خود را به شورا ارائه دهند، در عین حال طرح‌های جامع و تفصیلی عمدتا فضای کالبدی شهر را مورد نظر قرار می‌دهند و کاربری‌های مختلف شهر را تعریف می‌کنند اما برنامه‌های 5 ساله در مورد نوسازی شبکه و ساختار نظام مدیریت مالی شهرداری تهران و بسیاری از مسایل مرتبط دیگر برنامه‌ریزی و هدفگذاری می‌کنند.

سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: این قانون برای همه شهرداران لازم الاجراست، چرا که شورای شهر تهران آن را تکلیف کرده است و در همه دوره‌ها همانند قانون پنجساله چهارم و پنجم قابل اجراست و اگر اجرا نشود، به عنوان تخطی از قانون خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان شهرداری تهران که این قانون را تهیه کردند ملزم به اجرای آن هستند و مابقی مسؤولان شهرداری و شهرداران بعدی نیز ملزم به اجرای آن هستند.

مشاور عالی شهردار در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با میزان درآمد شهرداری تهران از روند ساخت و ساز در شهر تهران ضمن تایید این که رکود ساخت و ساز مسکن وجود نداشته است، افزود: رقم اعلام شده 16 تا 17 درصد رشد ساخت و ساز را به طور دقیق مطلع و مطمئن نیستم، اما درآمدهای شهرداری تهران از محل این ساخت و سازها نسبت به رقم پیش‌بینی شده کاهش هم داشته است، اما طبق تجربه هر ساله معمولا این درآمد در 6 ماهه دوم سال جبران می‌شود.

وی در پاسخ به این که سرپرست شورای عالی ترافیک نسبت به بی‌اطلاعی این شورا در مورد اتوبان‌های دو طبقه اظهاراتی داشته است، یادآورشد: هر طرحی که در شهر اجرا می‌شود مراحل تصویب قانونی خود را در شورای شهر تهران طی می‌کند و به عنوان مثال پروژه سامانه اتوبوس‌های تندرو با هماهنگی شورای شهر تهران اجرا شده است.

ایازی اضافه کرد: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز حدود یکماه پیش در شورای شهر تهران تصویب شده و به نظر می‌رسد دوستان هنوز این طرح را ندیده‌اند که چنین اظهاراتی را داشته‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: مرکز مطالعات حمل و نقل ترافیک شهر تهران کارشناسان لازم را برای بررسی همه‌جانبه پروژه‌های شهر تهران در اختیار دارد.

سخنگوی شهرداری تهران اظهار کرد: لزوما همه پروژه‌های حمل و نقل شهر تهران نباید در شورای عالی ترافیک مطرح و در آنجا به تصویب برسد، به عنوان مثل تونل توحید که مجموعا 4 کیلومتر طول دارد، هیچ نیازی به مصوبه شورای عالی ترافیک نداشته است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با هزینه‌های صورت گرفته در برج میلاد توضیح داد: فقط در برج میلاد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سالن همایش‌ها و تاسیسات جانبی بیش از 143 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

مشاور عالی شهردار اضافه کرد: در دوره قبل از فعالیت شهرداران قبلی 7/39 درصد پیشرفت فیزیکی را در برج میلاد شاهده بوده‌ایم و مجموعا 39 میلیارد تومان در آن هزینه شده است و در دوره 30 ماهه اخیر 48/58 درصد پیشرفت فیزیکی مابقی پروژه صورت گرفته و بیش از 104 میلیارد تومان نیز در این دوره 30 ماهه هزینه صرف شده است.

وی اظهار کرد: هنوز از خسارات به عمل آمده در فسخ قرارداد شرکت‌های خارجی و اثرات تحریم در پروژه میلاد برآورد مالی صورت نگرفته است.

ایازی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با نتیجه مذاکرات در مورد پروژه نوسازان ادامه داد: مذاکرات با بانک مسکن، بانک مرکزی و شورای شهر تهران در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر در این زمینه به توافق برسیم.

وی تاکید کرد: این پروژه قطعا ادامه می‌یابد.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با تغییر رییس بانک مرکزی و احتمال برخی تغییرات در توافقات صورت گرفته قرار گرفت، عرضه سهام بانک شهرداری افزود: شهرداری پیش از این تعاونی اعتباری شهر را اداره می‌کرد که بیش از 50 شعبه داشت، در جلساتی که شهرداری تهران با رییس سابق بانک مرکزی داشت، پیشنهاد شد که برای ساماندهی تعاونی‌های اعتباری شهر طبق ضوابط و چارچوب بانک مرکزی اقدام صورت گیرد و برای این تغییرات جلسات متعددی با حضور بهمنی ـ رییس جدید بانک مرکزی ـ که پیش از این دبیر کل بانک مرکزی بوده است و در جلسات کارشناسی ما نیز حاضر بوده‌اند، تشکیل شد و بر این اساس بود که توافق شد 10 درصد از سهام موسسه مالی و اعتباری شهر به شهرداری تهران 10 درصد، به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، 50 درصد نیز برای شهرداریهای 7 کلانشهر کشور و 30 درصد آن نیز به عنوان پذیره نویسی عام عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران همه این اقدامات و هماهنگی‌ها را با بانک مرکزی داشته است و اعتبار لازم را نیز برای این امر نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کرده و بانک مرکزی نیز موضوع پذیره نویسی عام سهام بانک شهرداری را به سازمان بورس اعلام کرده است.

مشاور عالی شهردار تهران تصریح کرد: با وجود اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط شهرداری تهران که با نظارت و توجه بانک مرکزی صورت گرفته و با توجه به این که «بهمنی» از ابتدا کاملا درگیر این موضوع بوده، قطعا این پروژه هیچ ایرادی پیدا نخواهد کرد.

وی یادآورشد: شهرداری تهران موسسه‌ای را که فقط متعلق به این مجموعه بوده است را تغییر داده و تبدیل به بانکی کرده که همه کلانشهرها و عموم مردم می‌توانند در آن شرکت داشته باشند و با این وجود به نظر می‌رسد این بانک مشکل خاصی برای شروع کار نخواهد داشت.

ایازی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با کاربرد مخابراتی برج میلاد، توضیح داد: هنوز توافقنامه‌ای با مخابرات و صدا و سیما قطعی نشده، اما این دو مجموعه قطعا به برج میلاد نیاز دارند و به خصوص صدا و سیما نیاز مهمی برای شبکه‌های تصویری و صدای خود دارد و در حال حاضر از سوی صدا و سیما و شرکت مخابرات ابراز علاقمندی خوبی برای حضور و استفاده از برج میلاد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بسیاری از هزینه‌های برج میلاد از محل عقد قراردادها با بخش خصوصی در حوزه کاربری‌های مخابراتی صورت گرفته و خواهد گرفت.

ایازی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اقدامات شهرداری تهران در حوزه بهسازی مدارس در شروع سال تحصیلی جدید، تاکید کرد: شهرداری تهران تکلیفی برای بهسازی مدارس شهر تهران ندارد، اما در عین حال شهرداری تهران کمک‌های خود را برای مدرسه‌هایی که اعلام نیاز کنند، خواهد داشت.

وی با بیان این که نیاز مدارس شهر تهران به بهسازی بسیار بیشتر از حد قابل رسیدگی شهرداری تهران است، اظهار کرد: شهرداری تهران در برخی از بخشها از جمله تعمیر سرویس‌های بهداشتی، آسفالت معابر نزدیک مدارس، وسایل ورزش داخل مدارس و رنگ‌آمیزی دیوارها و فضای داخلی اقداماتی را داشته است.

مشاور عالی شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تشکیل کمیته مشترکی بین شورای شهر تهران، شهرداری و مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برای مذاکره با دولت در حوزه مسایل شهری گفت: اعضای این کمیته باید توسط مهندس چمران و حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی انتخاب شوند و امیدواریم این افراد نمایندگانی باشند که امکان تعامل مناسب با دولت برای حل مشکلات شهری را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد که ترافیک شهر تهران از روز شنبه و پس از پایان ماه مبارک رمضان به دلیل هم زمان شدن کار ادارات، بانک‌ها و مدارس قطعا سنگین‌تر خواهد شد.

وی توضیح داد: ستاد مهر اقداماتی را در کاهش اثرات ترافیک پس از ماه مبارک رمضان داشته است که شامل استفاده حداکثری از شبکه اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی می‌شود.

ایازی در پاسخ به سوالی در رابطه با دو شغله بودن تعداد قابل توجهی از رانندگان تاکسی و ون‌ها خاطرنشان کرد: قطعا در قوانین سازمان تاکسیرانی در مورد بکارگیری رانندگان قواعدی وجود دارد که اشتغال نداشتن در سازمان‌های دولتی یکی از مهمترین موارد آنهاست، اما ممکن است در کنار 80 تا 90 درصد از رانندگان تاکسی که تاکسی‌داری شغل اصلی آنهاست ، 10 تا 20 درصد نیز رانندگان دو شغله باشند.

وی همچنین در مورد طولانی شدن اقدام شرکت مترو برای مرمت مسیر در خیابان شریعتی  پوزش خواست و گفت: قطعا اقدامات ایمنی در این محدوده صورت می‌گیرد.[بخشی ازخیابان شریعتی تا اطلاع ثانوی مسدود شد]

مشاور عالی شهردار تهران همچنین در رابطه با تاخیر طولانی در پروژه شهر آفتاب ادامه داد: متاسفانه سرمایه‌گذاران و پیمانکارانی که برای این پروژه انتخاب و برنده شده بودند، به دلایلی از جمله تحریم‌ها علیه ایران منصرف شدند و شهرداری تهران هنوز نتوانسته است، سرمایه‌گذار جدیدی را انتخاب کند، اما این بدان معنا نیست که اقدامی در مورد این پروژه صورت نمی‌گیرد و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در زمینه آماده‌سازی زمین و تجهیز امکانات فعال است.

کد خبر 64491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز