سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس تصریح کرد: راه امنیت، دوستی و سعادت منطقه، نه از لندن که از تهران و با مشارکت همه کشورهای منطقه می‌گذرد.

محسن بهاروند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «محسن بهاروند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز (سه‌شنبه) در واکنش به بیانیه انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس در صفحه اینستاگرامش نوشت: باعث تأسف است که بعضی از کشورهای عربی آغوش باز ایران برای مذاکره، مفاهمه و سیاست همسایگی محترمانه را نادیده گرفته و در لندن علیه ایران بزرگ و مقتدر بیانیه صادر می‌کنند.

وی یادآور شد: راه امنیت، دوستی و سعادت منطقه نه از لندن که از تهران و با مشارکت همه کشورهای منطقه می‌گذرد.

سفیر ایران در انگلیس با بیان این‌که آنها و انگلیس از ایران خواسته‌اند که آخرین فرصت را غنیمت بشمارد و توافق هسته‌ای را پیش ببرد، در امور دیگران دخالت نکند، فعالیت‌های مخرب نداشته باشد… و سخنان کلی و مبهم از این دست، خاطرنشان کرد: ایران سال‌ها است که همین درخواست‌ها را از این کشورها و کشور انگلیس دارد.

بهاروند اضافه کرد: به نظر من اول باید نشست و بر اساس واقعیت روی زمین حساب کرد چه کسانی بیشترین دخالت بی‌جا و فعالیت مخرب در منطقه ما دارند. ما در کنار این خواسته دست دوستی خود را به سوی همسایگان دراز کرده و از آنها دعوت کرده‌ایم به گفت‌وگوهای سازنده بنشینیم تا این توقعات متقابل روشن و در یک چارچوب دیپلماتیک مشخص قرار گیرد و بتوان آنها را با تشریک مساعی و به شکل مسالمت آمیز حل و فصل کرد.

وی یادآور شد: اما انگار سیاست و توانایی عده‌ای فقط فرار از تعامل معنی‌دار و فاصله از دوستان واقعی و برادران دینی و طرح سخنان کلی، مبهم و غیردیپلماتیک در سایه تفرقه افکنان و سودجویان است.

بنا بر این گزارش، وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس در بخشی از بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه صادر شد به طرح ادعاهای ضد ایرانی پرداختند.
وزرای خارجه انگلیس و این کشورها در این بیانیه مذاکرات در وین بین ایران و ۱+۴ را به عنوان «آخرین فرصت» برای برگرداندن امنیت به منطقه و اجتناب از شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای خواندند. 

در بخشی از بیانیه آمده است: «وزرا، از ایران خواستند به منظور اجتناب از وارد کردن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحران، فرصت دیپلماتیک فعلی برای احیا برجام (برنامه جامعه اقدام مشترک) را مغتنم بشمرد.»

وزرای خارجه بار دیگر ایران را به انجام آنچه «فعالیت‌های مخرب» خوانده می‌شود متهم کرده و مدعی شده‌اند که این موضوع موجب «نگرانی جدی» آنها است. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده «نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین‌المللی پایبند باشند به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را متوقف کند.»

کد خبر 644745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha