«ساده‌انگاری‌های مقام‌های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا تهران بتواند از این مسئله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاطی نفوذ کند که آمریکایی‌ها و اسرائیل، حتی تصور آن را نیز نمی‌توانستند بکنند».

ایران / اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: «مرکز بلفِر برای علم و امور بین‌المللی»، در دانشکده‌ هاروارد در گزارشی راهبردی با عنوانِ «ارزیابی مجدد در مورد راهبردهایِ سایبری ایران»، به بررسی قدرت و توان سایبری ایران پرداخت و نوشت: اساسا بسیاری از رهبران غربی به اشتباه، ماهیت توان سایبری ایران را «واکنشی» ارزیابی می‌کنند. همین تصورِ اشتباه، در ذهنِ بسیاری از تصمیم سازان غربی به باوری غالب تبدیل شده و عملا موجب شده تا آنها خلاقیت‌های قابل توجه و پیشرفت‌های سریعِ توان و قدرت سایبری ایران را نبینند.

بسیاری از سیاست سازان غربی، تصوری ابتدایی از قدرت سایبری ایران دارند. آنها معتقدند ایران به گزینه انجام اقدامات سایبری تنها در صورتی می‌اندیشد که بخواهد پاسخی برای اقدامات علیه خود ارائه کند. ایده دیگری هم در این زمینه مطرح است و آن اینکه اساسا رهبران غربی سعی دارند با هماهنگ ‌سازی جریان‌های رسانه‌ای خود علیه توان سایبری ایران و تصویرسازی از ایران به عنوان بازیگری که در حوزه سایبر، رویه‌های غیرمنطقی را در پیش می‌گیرد، عملا فضا را برای توجیه اقداماتِ نادرست و تهاجمی خود علیه ایران فراهم کنند و در عین حال تا جای ممکن از انتقادات گسترده افکار عمومی جهانی علیه خود نیز در امان باشند.

اما ایران رویه‌ها و راهبردهای هوشمندانه‌ای را در عرصه مسائل سایبری در پیش گرفته و عملا از توان خود برای جمع‌آوری اطلاعات، و همچنین ترویج روایت‌ها و گفتمان‌هایی که به عنوان نماد آن در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شود استفاده می‌کند. از این منظر، قدرت سایبری ایران از ماهیتی چند لایه برخوردار است. 

آنچه در شرایط کنونی بازیگران منطقه‌ای، مخصوصا اسرائیل و برخی کشورهای منطقه را نگران کرده این است که ایران به نحو فزاینده‌ای در محیط سایبری قدرت می‌گیرد و عملا قادر است آنها را با چالش‌هایی اساسی رو به رو سازد. در این راستا، بسیاری از نهادهای تحقیقاتی اسرائیل به مقام‌های تل‌آویو هشدار داده‌اند که اگر ایران بخواهد دست به تشدید نزاع‌های سایبری با اسرائیل بزند، بدون تردید این اسرائیل خواهد بود که بازنده بازی است. دلیل اصلی این مسئله نیز کاملا روشن است زیرا ایران به صورت هدفمند می‌تواند بانک‌ها، مراکز تجاری و اقتصادی و بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل را هدفِ حملات سایبری قرار دهد که این مسئله در نوع خود خسارت‌های جبران ناپذیری را برای تل‌آویو به همراه خواهد داشت. موضوعی که حتی می‌تواند اقتصاد اسرائیل را نیز تا حد زیادی فلج سازد. 

ساده انگاری‌های مقام‌های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا ایران بتواند از این مسئله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاط نفوذ کند که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حتی تصور آن را نیز نمی‌توانستند بکنند. رهبران غربی باید برنامه و قدرت سایبری ایران را در قالبی منسجم و کاملا عقلانی و هدفمند ارزیابی کنند و تفاسیر کهنه خود را دراین رابطه دور بیندازند تا یتوانند توانمندی‌های سایبری ایران را مهار کنند.

کد خبر 644403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 0
    بهترین دفاع حمله است.
  • MD ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 6
    ایران اقتصادی نداره که چیزیش بشه