حیدر قربانی معروف به راننده مرگ صبح یکشنبه به اتهام مشارکت در قتل عمد ۳نفر از شهروندان اهل سنت کردستان و عضویت در گروهک تروریستی دمکرات، در زندان سنندج اعدام شد.

حیدر قربانی

به گزارش همشهری آنلاین، در متن دادگستری کل استان کردستان درباره اجرای حکم «حیدر قربانی» آمده بود: «با استعانت از خداوند متعال و در راستای اجرای حکم شریعت الهی و دفاع از حق مردم مظلوم و ستمدیده کردستان، حکم اعدام حیدر قربانی به اتهام بغی، مشارکت در قتل عمدی ۳نفر از شهروندان اهل سنت کردستان و عضویت در گروهک معاند و جنایتکار دمکرات، امروز ۲۸آذر۱۴۰۰ در زندان سنندج اجرا گردید. این فرد در سال۹۵، به عضویت مخفی گروهک تروریستی مذکور درآمده و نسبت به اخاذی از برخی از مردم در مناطق کردنشین و تهدید آنها اقدام کرده و در همان سال مستقیما در قتل ۳نفر از شهروندان کرد و یک مورد آدم‌ربایی نقش داشته است.»

ببینید | اعتراف حیدر قربانی به مشارکت در ترور شاهو کریمیان

حکم اعدام یک تروریست اجرا شد

۱۶مرداد سال گذشته حکم قصاص حیدر قربانی که به اتهام شهادت ۲تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب به قصاص محکوم شده بود، در شعبه۲۷ دیوان عالی کشور تأیید و جهت اجرای احکام به زندان سنندج ابلاغ شد. شبکه پرس‌تی‌وی سال۱۳۹۵ مستندی با عنوان «راننده مرگ» مرتبط با اعترافات حیدر قربانی و پرونده ترورها منتشر کرد.


خبرگزاری میزان قوه قضاییه در توضیح انتشار خبر اعدام حیدر قربانی از او با عنوان «راننده مرگ» یاد کرد که اشاره به ماجرای مشارکت او در تیراندازی‌های سال۱۳۹۵ کردستان داشت. درباره اقدام تروریستی نخست آمده است: «در تاریخ ۹مهرماه سال۹۵، در پی حمله مسلحانه، ۲نفر به نام‌های جبار ابراهیمی و صدیق امینی در روستای تخته‌زنگی به شهادت رسیدند.»

همچنین در توضیح واقعه دوم نیز آمده است: «۱۹مهرماه سال۹۵ بود که گزارش یک تیراندازی در شهر کامیاران به پلیس رسید و تعقیب متهمان و پیگیری پرونده آغاز شد. براساس گزارش مرکز فوریت‌های پلیسی مشخص شد که ۲شهروند به‌علت اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شدند که در نهایت مرحوم شاهو کریمیان در پی اصابت ۱۳گلوله در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.» تحقیقات حکایت از آن داشته‌اند که «در هر ۳محل جنایت، شخصی به نام حیدر قربانی حضور داشته و هر ۳جنایت نیز با تکیه بر شیوه‌ای واحد صورت گرفته است».

عکس | حیدر قربانی چرا اعدام شد؟ | جزئیات اقدامات یک تروریست | سرنوشت هم‌دستان «راننده مرگ»
فرزند یکی از قربانیان ترور در سال ۱۳۹۵

پس از انجام تحقیقات ابتدایی در دادسرا نهایتا در تاریخ ۲۰آذرماه سال۹۶ کیفرخواست حیدر قربانی صادر و پرونده جهت رسیدگی به شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج ارجاع شد که منجر به محکومیت او به اتهام مشارکت در قتل و شهادت ۳نفر از شهروندان شد. او در اعترافات خود گفت که ۳نفر مسلح از اعضای حزب دمکرات نزد او آمده و خواسته بودند برای آنها خودرو تهیه کند تا با اخاذی، برای حزب دمکرات پول جمع‌آوری کنند. براساس تحقیقات انجام‌شده، دو تیم تروریستی گروهک دمکرات با همکاری حیدر قربانی اقدام به عملیات تروریستی در ایران می‌کنند که حیدر قربانی اقدام به انتقال دو تیم از اعضای گروهک به داخل کشور و سپس خارج‌کردن آنها از کشور بعد از پایان عملیات تروریستی کرده بود.

علاوه بر این قربانی در جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای گروهک تروریستی دمکرات در یکی از پایگاه‌های آنها در کشور عراق حاضر بوده و دستور ترور و اعزام تیم ترور نیز در آن جلسه صادر شده بود. او مسئولیت هماهنگی و انتقال تیم ترور و تهیه لیست‌های ترور را بر عهده داشته و نقش اصلی در هدایت ترورها را عهده‌دار بوده است.

سرنوشت متهمان دیگر پرونده 

از سرنوشت سایر متهمان این پرونده هنوز خبری منتشر نشده است. در برخی گزارش‌ها به اسامی صلاح رحمانی و فرد دیگری به نام محمود صادقی نیز اشاره شده بود که یکی از آنها غیابی محاکمه می‌شود. صلاح رحمانی همان فردی است که مسئولیت شلیک مستقیم به قربانیان این ترورها را برعهده داشته است.

حیدر قربانی درخصوص نحوه ترور جبار ابراهیمی و صدیق امینی گفته بود: روز پنجشنبه بود که ماشین سرقتی را تهیه کرده و به منزل آوردم. روز جمعه بعدازظهر صلاح (عامل گروهک تروریستی دمکرات) با من تماس گرفت و گفت که به «کوره دره» بیا که ۲نفر سوار شدند و به طرف تخته زنگی رفتیم. منتظر صدیق امینی بودم که وانت و پرایدی از خانه وی بیرون آمد. آن دونفر با عجله از ماشین پیاده شدند و به طرف پراید رفتند. خانواده‌اش نیز در آنجا بودند. جبار ابراهیمی از ماشین پیاده شد و چندبار التماس کرد، اما صلاح او را هل داد و به او شلیک کرد، سپس صدیق ‌امینی را به رگبار بست و فرار کرد.

در ادامه ماشین را آتش زدیم و سه‌نفری به سمت ارتفاع حرکت کردیم.»  او در بخشی از اعترافاتش عنوان کرده: «یکی از اقوامم در یکی از شهرهای عراق سکونت دارد، من در سال۹۲ به شمال عراق سفر داشتم و در آنجا با یکی از عناصر حزب دمکرات مرتبط شدم. قرار بود با من تماس بگیرند که در نهایت ۲۵مرداد سال۹۵، آن فرد با من تماس گرفت و به من ماموریت داد که «صلاح رحمانی» و ۲نفر دیگر را داخل کشور جابه‌جا کنم.» باشگاه خبرنگاران جوان، مهرماه سال گذشته در گزارشی نوشته بود: «در پاییز۹۵ حیدر قربانی و دار و دسته‌اش در یک عملیات تروریستی چند تن از مردم بی‌گناه و پاسداران انقلاب را به شهادت رساندند. حیدر قربانی و محمود صادقی (برادرزنش) بعد از تحقیقات فراوان در ۲۵مهر سال۹۵ به اتهام همکاری و معاونت در به شهادت رساندن چند عضو سپاه پاسداران و مردم بازداشت شدند؛ آن‌هم با ضبط مقادیر بسیاری اسلحه و مهمات.»

کد خبر 644392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سیف الله ریحانیان IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    2 0
    دنیا از حقوق بشر می‌گوید غرب وحشی که فرزندان وایکینگ‌ها هستند چیزی از انسانیت نمیدانند فقط آراسته راه می‌روند