شرکت اسپیس‌ایکس شنبه شب با پرتاب دومین موشک فالکون ۹ در کمتر از ۲۴ ساعت یک ماهواره مخابراتی پهن‌باند ترکیه را در مدار کره زمین قرار داد

Turksat

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com موشک ۷۰ متری فالکون ۹ از «مجموعه پرتاب فضایی ۴۰» در «ایستگاه کیپ کاناورال نیروی فضایی آمریکا» در ایالت فلوریدای در ساعت ۰۳:۵۸ دقیقه به وقت گرینیویچ (بامداد یکشنبه) به فضا پرتاب شد که تا ماهواره مخابراتی «ترک‌ست 5B» را در مدار زمین قرا ردهد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، مرحله اول این موشک به کره زمین بازگشت و در عرشه جدیدترین کشتی شرکت اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. این کشتی یکی از سه سکوی شناور عظیمی است که اسپیس‌ایکس برای بازیابی موشک‌هایش استفاده می‌:ند.

بر اساس بیانیه اسپیس‌ایکس، ماهواره مخابراتی ترکیه نیز با موفقیت در یک مدار انتقالی «زمین‌همزمان» قرار گرفت. این ماموریت سی‌امین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال جاری میلادی و سومین پرتاب این موشک مرحله اول فالکون ۹ با شماره سریال B1067 بود. 

قرار است ماهواره ترک‌ست 5B برای ۱۵ سال در مدار کره زمین فعال باشد و پوشش پهن‌باند برای ترکیه، خاورمیانه، اروپا و بخش‌هایی از آفریقا فراهم آورد.

اسپیس‌ایکس قبلا در ابتدای سال ۲۰۲۱ در ماه ژانویه ماهواره همردیف «ترک‌ست 5A» را هم در مدار کره زمین قرار داده بود. پرتاب این ماهواره‌ها بخشی از تلاش‌های ترکیه برای گسترش حضورش در فضا است.

ماهواره ترک‌ست 5B که بوسیله شرکت ایرباس ساخته شده است، ۳۲ دقیقه پس از پرتاب از مرحله بالایی فالکون ۹ جدا شد. این ماهواره در مداری با فاصله ۳۶۰۰ کیلومتر از سطح زمین پوشش پهن‌باند در هر دو باند Ku و Ka فراهم خواهد کرد.

ترک‌ست 5B اندکی سنگین‌تر از ماهواره ترک‌ست 5A است که با استفاده از رانشگرهای پلاسمایی‌اش به مدار فعلی‌اش رسید. هر دوی این ماهواره به رانشگرهای پلاسمایی جدید مجهز هستند که کارآیی بیشتری نسبته به رانشگرهای سنتی متکی بر سوخت واحد (مانند هیدرازین) دارند.

هنگامی ماهواره ترک‌ست 5‌B با استفاده از رانشگرهایش مدار اصلی‌اش برسد، می‌تواند بیش از ۵۰ گیگابیت در ثانیه ظرفیت اتصالی ایجاد کند.

کد خبر 644355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha