وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد چهار پیشنهاد برای کمک به مردم افغانستان ارائه کرد و گفت:‌ کشورهای اسلامی، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.

امیرعبداللهیان در نشست پاکستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز (یکشنبه) در رأس هیأتی سیاسی به منظور شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان وارد اسلام آباد شد، در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا از «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان برای فراخوانی و میزبانی فوق‌العاده این نشست تشکر کرد و گفت: آن‌چه ما را در اینجا گردهم آورده است، بحران طولانی افغانستان است که روز به‌ روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

عکس | دیدار وزرای خارجه ایران و فلسطین

 امنیت پایدار در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه می‌دانیم

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تأخیر در این امر، به  دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل کند.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ادامه داد: آشتی ملی، انسجام ملی و مشارکت فراگیر در حکومت و حکمرانی، در کنار خیرخواهی و مساعی جمیله کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم و ناامنی و بی ثباتی و کمک‌های بشردوستانه، فوری‌ترین اقدام برای حمایت از مردم افغانستان و تضمین آینده‌ای روشن است.

 روزانه بیش از پنج هزار افغانستانی وارد ایران می‌شوند

وزیر خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر و آواره افغانستانی بوده است. این مهاجران و آوارگان، حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده‌اند. شرایط بحرانی امروز افغانستان نیز به دلیل احساس ناامنی، تروریسم و بحران مالی و اقتصادی موج مهاجرت را به شکل روزانه بر ایران تحمیل کرده است. روزانه بیش از پنج هزار افغانستانی وارد ایران می‌شوند.

وی با بیان این‌که ایران تاکنون هیچگونه مساعدت بین‌المللی دریافت نکرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر انگیزه‌های اسلامی و انسانی کماکان به کمک‌های انساندوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: علاوه بر کشورهایی که مسببان واقعی وضعیت کنونی هستند، همه ما به ویژه کشورهای اسلامی باید کمک‌های کافی و مستمر خود را در اختیار همه مردم افغانستان قرار دهیم.

پیشنهاداتی برای کمک به مردم افغانستان

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحولات اخیر تلاش کرده است ضمن باز گذاشتن مرزهای خود، ترددهای انسانی و تجاری را تسهیل کند. همچنین طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انساندوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید- ۱۹ ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است.

وزیر خارجه در این نشست پیشنهاداتی برای کمک به مردم افغانستان به شرح زیر ارائه کرد:

نخست، کشورهای اسلامی، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.

دوم، مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروری است.

سوم، آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است.

چهارم، بی تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا کنند و مانع  از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند.

وی گفت:‌ ما امیدواریم که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود ( به زودی) تا نمایندگان دولت فراگیر افغانستان بتوانند در اجلاس بعدی سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند و میز افغانستان در این سازمان خالی نماند.

مسئله فلسطین فقط با پایان کامل اشغال غیرقانونی این سرزمین قابل حل است

وزیر خارجه در خاتمه به وضعیت بحران جاری در فلسطین نیز پرداخت و افزود: معتقدیم بازگشت همه فلسطینی‌ها به سرزمین آبا و اجدادی خود و تشکیل دولت فلسطین در سراسر سرزمین مادری (تاریخی )به پایتختی قدس شریف باید همچنان مورد تأکید سازمان همکاری اسلامی باشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: تجربه روند سازش با رژیم جعلی اسرائیل و عادی سازی روابط، نشان می‌دهد که مسئله فلسطین فقط با پایان کامل و حقیقی اشغال غیرقانونی این سرزمین اسلامی قابل حل است. ایران بار دیگر بر پیشنهاد خود بر برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر با شرکت همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی به عنوان راه حل دموکراتیک تأکید می‌کند.

کرسی افغانستان خالی بود

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از شرکت و سخنرانی در این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز در موضوع افغانستان، جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد داشت که مهمترین پیشنهاد ایران این است که صندوقی نزد سازمان همکاری اسلامی ایجاد شود و همه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم افغانستان و ارسال کمک‌های انساندوستانه به این کشور سهیم شوند.

وزیر خارجه بیان کرد: در قطعنامه پایانی قرار است این ایده به عنوان ابتکار عمل سازمان همکاری اسلامی مورد تایید و تصویب کشورها قرار بگیرد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: در عین حال مسئله تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان در متن سخنرانی مورد تأکید قرار گرفت.

وی با بیان این‌که وزیر خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در حاشیه کنفرانس فعلی در اسلام آباد حضور دارد، ولی چون نمی‌تواند دولت فراگیر را در افغانستان نمایندگی کند عملا کرسی افغانستان در نشست سازمان همکاری اسلامی خالی بود و فقط پرچم افغانستان نصب شده بود، اظهار داشت: من در سخنرانی خود ابراز امیدواری کردم که در آینده نزدیک دولت فراگیر و شامل در افغانستان تشکیل شود تا نماینده این دولت فراگیر بتواند در نشست بعدی سازمان همکاری اسلامی حضور یابد و دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دیدار خیلی خوبی که با آقای عمران خان داشتیم از جمله برنامه‌هایی بود که داشتیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در ادامه نیز با یکی از مقامات ارشد و عالیرتبه پاکستان دیدار خواهم داشت.

کد خبر 644337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha