مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

اگر به شهر استانبول سفر کرده‌اید یا در این شهر تاریخی اروپایی-آسیایی اقامت دارید، باید برای درک بهتر تاریخ شگفت‌انگیز آن حتماً بازدید از چند موزه را در برنامه‌ سفر خود قرار دهید. این شهر موزه‌های زیادی دارد.

image-20211219110130-1.jpeg

موزه‌های باستان‌شناسی استانبول شامل مجموعه‌ای مهم و زیبا از مجسمه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها، تابوت‌ها و دیگر آثار باستانی از سراسر خاورمیانه بوده که مربوط به دوران کلاسیک هستند. موزه‌های برتر استانبول شامل کاخ توپکاپی و حرمسرای آن، موزه‌های باستان‌شناسی استانبول، کاخ دولما باغچه و موزه‌ی هنرهای ترکی و اسلامی هستند که شما را با هنر کلاسیک استانبول آشنا می‌کند. هنردوستان باید برای درک جنبه‌ی معاصر استانبول از موزه‌ی مدرن استانبول دیدن کنند. علاقه‌مندان به فناوری می‌توانند از موزه‎ی تاریخ علم و فناوری در اسلام بازدید کنند. در این مطلب می‌توانید با معروف‌ترین موزه‌های استانبول آشنا شوید و بلیط هواپیما استانبول را خریداری کنید و به این شهر سفر کنید.

موزه‌ی کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه و موزه‌های برتر استانبول است. این کاخ بخشی از شبه‌جزیره‌ی تاریخی است که از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. ساخت کاخ توپکاپی بلافاصله پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ توسط سلطان مهمت، فاتح آغاز شد. بخش اول ساختمان در سال ۱۴۶۸ تکمیل شد. این کاخ در آغاز قرن هجدهم ظاهر امروزی خود را پیدا کرد. موزه‌ی کاخ توپکاپی از سه بخش مجزا تشکیل شده است که در سه ساختمان قرار دارند.

مجموعه‌ی اصلی موزه‌ی کاخ توپکاپی

لیستی از معروف‌ترین موزه‌های استانبول

این موزه یکی از معروف‌ترین موزه‎های ترکیه است. ساختمان اصلی، با نمای نئوکلاسیک باابهت خود، گنجینه‌های اصلی موزه را در خود جای داده است. در میان نمایشگاه‌های اصلی، گنجینه‌ی غنی از تابوت‌ها که در جنوب لبنان کشف شده است، وجود دارد که متعلق به گورستان سلطنتی صیدا (لبنان) باستان است. بر روی این تابوت‌ها تصویری پیچیده از ارتش مقدونیه و اسکندر مقدونی در حال نبرد با ایرانیان، تابوت عزاداران، با ۱۸ پیکر از زنان عزادار نقاشی شده که نمونه‌های باشکوهی از هنر غنی قرن ۴ قبل از میلاد هستند. مجموعه‌ی موزه‌ علاوه بر تابوت‌ها، شامل سنگ‌های تدفین، سنگ‌های کتیبه و مجسمه‌هایی است که از جاهای دیگر در سراسر امپراتوری عثمانی قدیم یافت شده است. مجموعه‌ای وسیع از سکه‌ها و برخی موزاییک‌های دوران رومی نیز، در این موزه‌ که یکی از موزه‌های برتر استانبول است دیده می‌شود.

غرفه‌ی هنرهای باستانی شرقی

این بخش از مجموعه واقع در سرتاسر حیاط ساختمان اصلی موزه، به نمایشگاه‌هایی از هنر پیش از اسلام اختصاص دارد. در اینجا هم مانند مجموعه‌ی اصلی باستان شناسی، آثار باستانی از سراسر کشورهایی که زمانی بخشی از امپراتوری عثمانی بودند جمع آوری شدند. آثار باستانی از مصر باستان تا بین النهرین را در بر می‌گیرد و از لوح‌های میخی آشوری و هیتی گرفته، تا مجسمه‌های فرعونی را شامل می‌شود. نکته‎ی برجسته برای اکثر بازدیدکنندگان، نمایشگاه بابل باستان است که اینجا را به یکی از موزه‌های برتر استانبول تبدیل کرده و شامل تابلوهای آجری لعابدار، شیرها و گاوهای نر از دروازه ایشتار بابل است. این ساختمان در سال ۱۸۸۳ ساخته شده و برای نخستین بار به عنوان مدرسه‌ی هنرهای زیبای استانبول مورد استفاده قرار گرفته است.

غرفه‌ی کاشی‌کاری

سومین ساختمان در مجموعه‌ی موزه، غرفه‎ی کاشی‌کاری زیبایی است که یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های عثمانی باقی مانده در استانبول است. این بنا که در سال ۱۴۷۲ ساخته شده است، تأثیر هنر و معماری ایرانی را در معماری یکی از موزه‌های استانبول نشان می‌دهد. این ساختمان در ابتدا برای سلطان محمد دوم به عنوان مکانی نسبتاً بزرگ برای سلطان برای تماشای بازی‌ها و ورزش‌ها ساخته شد. در ساختمان این غرفه، تزئینات سرامیکی پیچیده و ظریف ساختمان و جزئیات نفیس قرن دوازدهم تا نوزدهمی به‌خوبی حفظ شدند.

موزه‌ی موزاییک‌های کاخ بزرگ

موزه‌ی موزاییک‌های کاخ بزرگ در بازار آراستا در نزدیکی مسجد آبی و محوطه‌ی کاخ بزرگ، محل اقامت سابق امپراتوران بیزانس واقع شده است. اینجا برای علاقمندان به هنرهای ظریف که می‌خواهند درباره‌ی نحوه‌ی ساخت و نگهداری موزاییک‌ها بیشتر بدانند، یکی از جالب‌ترین موزه‌های استانبول به شمار می‌آید. موزاییک‌ها از سراسر بخش‌های امپراتوری بیزانس به طور گسترده بازسازی و به این مکان منتقل شدند، جایی که در نهایت تبدیل به این موزه شده است. موزاییک‌های چشمگیر مربوط به دوره‎ی بیزانس و متعلق به سال‌های ۴۵۰-۵۵۰ بعد از میلاد هستند و بیشتر صحنه‌هایی از زندگی روزمره، اساطیر و طبیعت را نشان می‌دهند. طرفداران هنرهای ظریف، به از تماشای آثار این موزه لذت خواهند برد.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موزه‌ی باستان‌شناسی در سال ۱۸۹۱ تأسیس شد و امروزه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌ی ترکیه در زمینه‌ی باستان‎شناسی است. این موزه در محله‌ی امینونوی استانبول و در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده است. مجموعه‌های آن شامل حدود ۱۵۰۰۰ قطعه‌ی باستان‌شناسی از دوره‌های پیش از تاریخ، بین‌النهرین، آشور، سومر، اکد، بابل، مصر، یونان، روم و بیزانس، به همراه دوران پیش از اسلام و فرهنگ عرب اسلامی است. موزه‌ی باستان‌شناسی به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش اصلی، موزه‌ی هنر باستانی خاور نزدیک و موزه‌ی سرامیک اسلامی. این موزه در سال ۱۹۹۱ جایزه‌ی موزه‌ی شورای اروپا را دریافت کرد و یکی از بهترین موزه‌های استانبول است.

کاخ دولما باغچه

کاخ باشکوه دولما باغچه که در سواحل بسفر قرار دارد، از سال ۱۸۵۶ اقامتگاه سلاطین عثمانی بود. معماران با تحصیلات اروپایی این ساختمان ۶۰۰ متری را با ۴۶ سالن، ۲۸۵ اتاق، ۶ حمام و ۶۸ دستشویی در زمینی به مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع ساختند. در داخل این موزه، بازدیدکنندگان می‌توانند از مجموعه‌ی بزرگ آثار باستانی اروپایی، نقاشی‌های زیبا، مبلمان، فرش‌های ابریشمی دست‌باف و لوستر کریستالی معروف ۴.۵ تنی که بزرگ‌ترین لوستر جهان است، دیدن کنند. این کاخ همچنین برای مردم ترکیه ویژگی بسیار قابل توجهی دارد زیرا مصطفی کمال آتاتورک در اواخر عمرش در این کاخ ساکن بود و زندگی‌اش در همین جا پایان یافت و به همین دلیل موزه‌ی کاخ دولما باغچه، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ترکیه است. در کاخ دولما باغچه دو موزه به نام‌های موزه‌ی نقاشی کاخ‌های ملی با ۲۰۰ قطعه از هنرمندان ترک و بین‌المللی قرن ۱۹  و موزه‌ی ساعت با ۷۱ ساعت عثمانی، بریتانیایی و فرانسوی قرن ۱۸ و ۱۹ قرار دارد.

موزه‌ی کاخ بیلربی

کاخ بیلربی یکی دیگر از موزه‌های استانبول است که در سمت آسیایی این شهر قرار دارد و منظره‌ای فوق‌العاده از تنگه‌ی بسفر و شهر قدیمی را به نمایش می‌گذارد. این کاخ بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ در زمان سلطان عبدالعزیز ساخته شد و یکی از مهم‌ترین کاخ‌های استانبول است. کاخ بیلربی به عنوان اقامتگاه تابستانی سلاطین و مکانی برای پذیرایی از سران کشورهای خارجی از جمله ملکه اوژنی همسر ناپلئون سوم، ملکه الیزابت، پادشاه مونته نگرو، محمدرضا پهلوی و دوک بزرگ روسیه نیکلای نیکولایویچ رومانوف بوده است. بازدید از این کاخ بهترین فرصت برای مسافران است تا به آن سوی تنگه‌ی بسفر بروند، بیشتر در مورد امپراتوری سابق بیاموزند و از دیدن یکی از موزه‌های برتر استانبول شگفت‌زده شوند.

قلعه‌ی روملی

قلعه‌ی روملی یک قلعه‌ی عثمانی است که در سال ۱۴۵۲ ساخته شد و در حقیقت دومین قلعه‌ی قدیمی عثمانی در شهر استانبول است. سلطان فاتح، مهمت دوم، این بنای تاریخی را به عنوان بخشی از تدارکات خود برای محاصره‌ی قسطنطنیه ساخته بود. این قلعه از سال ۱۹۵۳، پس از مرمت گسترده به مناسبت پانصدمین سالگرد فتح قسطنطنیه، به یکی از موزه‌های استانبول تبدیل شده است. در نمایشگاه این موزه آثاری از زمان جنگ مانند توپ، گلوله توپ و زنجیری که برای بستن مسیر خلیج شاخ طلایی استفاده می‌شد، به نمایش گذاشته شده است. جو قلعه منظره‌ی خیره‌کننده‌ی دارد.

موزه‌ی ایا ایرنه

ایا ایرنه یک کلیسای بیزانسی سابق است که امروزه به یکی از موزه‌های برتر استانبول در منطقه‌ی سلطان احمد و در محوطه‌ی کاخ توپکاپی است. این کلیسای معروف در استانبول از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. ایا ایرنه تحت فرمان امپراتور روم کنستانتین اول در قرن چهارم به عنوان نخستین کلیسا در قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی ساخته شد. زمانی که کلیسای ایا ایرنه در جریان قیام نیکا در سال ۵۳۲ به آتش کشیده شد، ژوستینین اول آن را بازسازی کرد. پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها در سال ۱۴۵۳، نگهبانان کاخ یانیچرها از کلیسای ایا ایرنه به عنوان زرادخانه سلاح استفاده کردند. ایا ایرنه تنها کلیسای بیزانسی با دهلیز اصلی است و از سال ۱۹۷۳، از این بنا به دلیل فضای آکوستیک و قابلیت اکوی صدای چشمگیرش برای کنسرت‌های کلاسیک استفاده می‌شود.

همین حالا بلیط هواپیما خارجی خود را از فلایتیو خریداری کنید و سری به شهر زیبای استانبول بزنید.

کد خبر 644242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha