مدیران شرکت فایزر می‌گویند پاندمی یا عالمگیری کرونا ممکن است تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و در آن هنگام از یک اضطرار جهانی به شکل آندمیک یعنی به صورت شیوع‌های منطقه‌ای پراکنده درآید.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی نانت کوسرو، رئیس جهانی بخش واکسن‌های شرکت فایزر در روز جمعه در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران این شرکت گفت:‌«به اعتقاد ما این گذر به وضعیت آندمیک بالقوه در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.»

کووید-۱۹ هنگامی به سطح آندمیک خواهد رسید که جمعیت‌ها به مقدار کافی ایمنی ناشی از دریافت واکسن یا عفونت‌های قبلی را پیدا کنند که با وجود گردش ویروس در جوامع بتوان میزان سرایت‌ها، بستری‌شدن‌ها و مرگ‌های ناشی از آن را تحت کنترل درآورد.

مایکل دولست، مدیر ارشد علمی فایزر در این جلسه گفت: «این که دقیقا در چه هنگام و چگونه این تبدیل وضعیت رخ دهد، به سیر تحول بیماری، میزان اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌های به کارررفته در جوامع و توزیع منصفانه واکسن‌ها در محل‌هایی که میزان واکسیناسیونشان پایین است، بستگی دارد.»

او افزود:‌«ظهور سویه‌های جدید کروناویروس نیز ممکن است بر چگونگی ادامه یافتن پاندمی تاثیر بگذارد.»

دولستن گفت زمان‌بندی این گذر به وضعیت آندمیک ممکن است از محلی  به محل دیگر متفاوت باشد.

او گفت: «به نظر می‌رس در طول یکی دو سال آینده، در برخی مناطق این گذر به وضعیت آندمیک رخ دهد، در حالیکه در برخی مناطق دیگر وضعیت پاندمیک ادامه یابد.»

این اظهارات  مدیران شرکت فایزر در هنگامی اعلام می‌شود که ایالات متحده همچنان با موج شیوع کرونای دلتا درگیر است و در عین حال سویه‌ی اومیکرون نیز به سرعت در آن در حال انتشار است. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا این هفته از افزایش ۴ درصدی بستری شدن‌های نسبت به هفته پیش خبر داد.

شرکت فایزر به همراه شرکت آلمانی بیونتک واکسن کرونایی را ساخت که انتظار می‌رود سال آینده درآمدی ۳۱ میلیارد دلاری برای آن به بار آورد. فایزر قصد دارد سال آینده ۴ میلیارد دوز دیگر این واکسن را تولید کند.

این شرکت داروسازی همچنین یک قرص تجربی ضدویروسی به نام «پاکسلووید» ساخته است که بر اساس یافته‌های یک کارآزمایی بالینی میزان بستری‌شدن و مرگ ناشی از کرونا را در افراد در معرض خطر بالای بیماری شدید تا حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که این قرص نیز در سال آینده درآمدی ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلاری برای این شرکت ایجاد کند.

پیش از ظهور سویه‌ی اومیکرون، دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا پیش‌بینی کرده بود که پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده پایان یابد.

کد خبر 644150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha