نیروی دریایی ارتش چین اخیرا یک ناوگروه شامل یک فروند ناو هواپیمابر را از طریق تنگه میاکو به اقیانوس آرام فرستاد و تحلیلگران امروز (شنبه) اعلام کردند که این سفر احتمالاً یک تمرین معمولی است که می‌تواند شامل رزمایش‌هایی در نزدیکی جزیره تایوان و در اقیانوس آرام باشد.

ناو هواپیمابر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت روزنامه گلوبال‌تایمز چین، ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای مطبوعاتی در اواخر روز جمعه اعلام کرد که این ناوگروه چینی در آب‌های بین جزیره اوکیناوا و جزیره میاکو روز پنجشنبه به سمت اقیانوس آرام حرکت کرده‌اند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، در این فرآیند، ناو هواپیمابر چینی تمرینات برخاست و فرود هواپیما و بالگرد را در اقیانوس آرام برگزار کرد.

در این بیانیه آمده است که ناوها و جنگنده‌های ژاپنی، از جمله ناوشکن ایزومو تلاش کردند حرکت ناوگروه چینی را زیر نظر بگیرند.

ناو هواپیمابر اعزام‌شده چینی با نام «لیائونینگ» نخستین ناو هواپیمابر این کشور محسوب می‌شود، اما حکایت ساخت آن داستان جالبی است.

ژاپنی‌ها کدام ناو هواپیمابر چین را زیر نظر گرفته‌اند؟

کار ساخت این ناو هواپیمابر با نام ریگا در سال ۱۹۸۳ در کارخانه کشتی‌سازی میکولایف جنوب در اوکراین آغاز شد، اما به‌دلیل فروپاشی شوروی نیمه‌تمام باقی ماند. در حالی که ۶۸ درصد از کار ساخت این ناو هواپیمابر به پایان رسیده بود، عملیات ساخت متوقف شد. پس از فروپاشی شوروی، این ناو نیمه‌ساز در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته و واریاگ نامیده شد، اما در نهایت اوکراینی‌ها آن را در سال ۱۹۹۸ به چینی‌ها فروختند. در سال ۲۰۰۲، خریداران چینی آن را به کشور خود منتقل کردند تا کار ساخت را تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید:

دست آخر صنایع کشتی‌سازی دالیان این ناو هواپیمابر را در سال ۲۰۱۱ تکمیل کرد. ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۲، این ناو هواپیمابر رسما وارد خدمت نیروی دریایی ارتش چین شد.

لیائونینگ به‌صورت استاندارد بین ۵۳ تا ۵۵ هزار و ۲۰۰ تن را می‌تواند جابجا کند. طول این ناو هواپیمابر، ۳۰۴.۵ متر است و حداکثر سرعت آن به ۳۲ گره دریایی معادل ۵۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پرنده‌های مستقر بر روی لیائونیگ شامل: ۱۵ فروند جنگنده جِی -۱۵، ۶ فروند بالگرد چانگه زد-۱۸اف، ۶ فروند بالگرد چانگه زد-۱۸جِی و ۲ فروند بالگرد هاربین زد-۹ می‌شود.

کد خبر 644021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    ایا کسی در مورد جنایات و نسل کشی ژاپن در چین در جنگ دوم اطلاعی دارد. اگر ندارید خوشا بحالتان. چه وحشتناک.