وزیر صمت خودرو را یکی از سیاسی ترین محصولات تولیدی کشور خواند و گفت: برنامه‌ای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که چالش ها و راهکارهای آن را در بر می گیرد و به زودی منتشر می‌شود.

سید رضا فاطمی امین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت صمت، رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی مدیران رسانه با بیان اینکه ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت فعال شده است، افزود: با اجرای این پروژه‌ها نوع حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و از روزمرگی‌ها بیرون می‌آییم.

وی تاکید کرد: گزارش عملکرد وزارتخانه را به صورت مداوم و منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم داد که در همین مورد گزارش عملکرد فصل پاییز (سه ماهه) به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه می‌خواهیم وزارتخانه‌ای شفاف و پاسخگو داشته باشیم، اضافه کرد: می‌خواهیم نوع جدیدی از حکمرانی را تعریف و پیاده سازی کنیم که در این نوع جدید از نظرات رسانه، نخبگان و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.

میزان رانت در صنعت خودروسازی

فاطمی امین در خصوص خودرو نیز بیان کرد: خودرو از سیاسی‌ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور است، این صنعت از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیت‌های متنوعی است.

وی همچنین با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری باید به گونه‌ای باشد که ساخت داخل مزیت داشته باشد، اضافه کرد: خودروسازان ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی و ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته اند و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برنامه‌ای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که تمامی چالش‌ها و راهکارهای آن را در بر می‌گیرد و این برنامه به زودی منتشر می‌شود.

وضعیت صادرات کشور

فاطمی امین با اشاره به برخی موفقیت‌های وزارت صمت در همین مدت کوتاه، گفت: هدف گذاری کرده بودیم تا حدود ۵ میلیارد دلار به میزان صادرات کشور در ۶ ماهه دوم اضافه شود که این هدف گذاری در حال تحقق است، همچنین قیمت سیمان به قبل از قیمت قطعی برق بازگشت.

وی همچنین در خصوص پروژه‌هایی که در این سه ماه فعال شده است، بیان کرد: بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه هاست که ابلاغ شده و هفته آینده به صورت مفصل اطلاع رسانی خواهد شد که با این بازآفرینی تغییر ساختار جدی را در مجموعه وزارت صمت شاهد خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیریت استعدادها و بازنگری و اصلاح در فرآیند انتخاب مدیران را یکی دیگر از این پروژه‌های ۹۰ گانه دانست.

عرضه کالاهای پایه در بورس

فاطمی امین تصریح کرد: سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر ۲۶ ابزار در نظر گرفته ایم که تمامی حالات (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر می‌گیرد و با استفاده از یک ماتریس، وضعیت کالاها مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: با ارائه این ساز و کار رانت‌ها و امضاءهای طلایی برداشته می‌شود و امورات در قالب یک ساز و کار عملیاتی بدون دخالت دست نظام مند می‌شود.

وزیر صمت به موضوع فولاد به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: نوسان دلار این هفته در نوسان فولاد تاثیری نداشت.

فاطمی امین در خصوص کاغذ نیز اضافه کرد: حدود ۶ اقدام برای صنعت کاغذ تدوین شده است که به زودی عملیاتی می‌شود، در این حوزه تعامل بسیار مناسبی با وزارت ارشاد و جهاد کشاورزی نیز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از ۹۰ پروژه را تکمیل سامانه جامع تجارت دانست و گفت: تکمیل این سامانه به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال نهایی می‌شود.

فاطمی امین بیان کرد: هفته آینده در مورد کارت بازرگانی خبرهای خوبی داده خواهد شد، مسائل و چالش‌های اصلی در این حوزه حل می‌شود.

فاطمی امین در خصوص سهامداری مردم در معادن بزرگ، توضیح داد: معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می‌شوند باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم (منطقه محل معدن و کشور) واگذار کنند که معدن جان جا (زابل) در این مورد به عنوان اولین گام به مزایده گذاشته شده است.

وی گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیت‌های این کار خواهد بود.

کد خبر 643836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha