بازار حضرتی، جایی که به قول پایتخت‌نشینان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود نخستین مسیر ما برای گشت‌وگذار در دنیای اعجاب‌انگیز چای‌هاست.

چای

به گزارش همشهری آنلاین، بازار حسابی شلوغ و پرهیاهوست. طوری که صدا به صدا نمی‌رسد. برای پرسیدن نشانی راسته چای‌فروش‌ها حتماً باید با صدای بلند صحبت کرد. اما در این میان حواست باید به چرخی‌ها و باربرهای بازار هم باشد که ناغافل با آنها تصادف نکنی.

به گفته اهالی بازار چای‌فروشی «حسین اکبرزاده» یکی از قدیمی‌هاست که اغلب مشتریانش چند نسل از یک خانواده هستند. با توجه به شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشتریان ۲ نفر ۲ نفر وارد حجره قدیمی چای‌فروشی اکبرزاده می‌شوند.

این کاسب قدیمی بازار حضرتی با روی خوش دعوت به گفت‌وگو با ما در میان شلوغی کار را قبول می‌کند و می‌گوید: «بیش از ۷۰ سال پدرم کاسب این بازار بود. ۲ ماهی است که به دلیل بیماری و کهولت سن خانه‌نشین شده و کمتر به مغازه سر می‌زند. من هم نزدیک به ۳۵ سال است که کاسب صنف چای هستم.»
اکبرزاده می‌گوید که اغلب چای‌های مرغوب از کشور هند راهی بازارهای جهانی می‌شوند. چای‌های کلکته، سیلان و کله مورچه از مشهورترین چای‌های بازار هستند.

رقابت چای‌های وطنی با خارجی
از هرچه بگذریم صحبت دوست و چای‌های وطنی خوش‌تر است؛ چای‌هایی که این روزها خوشبختانه کیفیت خوبی دارند و حتی با چای‌های خارجی برابری می‌کنند. اکبرزاده توضیح می‌دهد: «چای‌های ایرانی این روزها از کیفیت خوبی برخوردارند و در بازار طرفداران خود را دارند.

نوع دم کردن چای و کیفیت آن بستگی به درشتی و ریزی چای دارد و همین ویژگی تعیین‌کننده قیمت چای هم محسوب می‌شود. برای مثال به چای‌های‌ریز، زود دم و چای درشت، را دیر دم می‌گویند. در چای‌های ایرانی آنهایی که ریزتر هستند رنگ بیشتری دارند و مدت زمان کمتری هم برای دم کشیدن وقت می‌برند و باید زودتر میل شوند. چای درشت رنگ کمتری دارد و حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا دم بکشد و البته ماندگاری بیشتری دارد.»

 تهرانی‌ها چای کهنه می‌خورند
چای از آن دست نوشیدنی‌های سازگار با هر ذائقه است و با وجود رقیبان خوش آب و رنگی که در بازار دارد همچنان انتخاب نخست بیشتر افراد برای تفریح و استراحت در لحظات غم و شادی است. به گفته این کاسب قدیمی بیشتر تهرانی‌ها به خرید چای شکسته و دیر دم به دلیل ماندگاری‌اش تمایل دارند.

جالب اینجاست که قیمت چای در شهرستان‌ها از تهران گران‌تر است. اکبرزاده در این‌باره توضیح می‌دهد: «براساس مارک و نوع بسته‌بندی و جنس چای قیمت آن متفاوت می‌شود. برای مثال قیمت چای در شهرستان‌های شمالی کشور براساس چین نخست چای به نسبت گران‌تر است. اما چای‌هایی که در تهران به فروش می‌رسند اغلب برای سال گذشته و کهنه است.»

چای ایرانی، چای ارگانیک
مقصد بعدی به گفته محلی‌ها پاساژ جعفری از دیگر راسته‌های معروف چای‌فروشی در خیابان مولوی است؛ پاساژی با حال و هوای دهه هفتادی که در دلش دریایی از انواع چای‌های ایرانی و خارجی جا گرفته است. از میان جعبه‌های بسته‌بندی چای با مارک‌های مختلف به مغازه «فرشاد بهاری» جوان می‌رسم.

او برای ما از محبوبیت چای ایرانی در بازار بین‌المللی می‌گوید: «تا یک دهه قبل چای ایرانی در بازار طرفدار چندانی نداشت اما خوشبختانه این روزها کیفیت چای‌های ایرانی افزایش یافته و مشتریان زیادی هم دارد. برای مثال بسیاری از تاجران ترکیه‌ای چای ایرانی را با قیمت ارزان می‌خرند و با برند خودشان بسته‌بندی می‌کنند و در کشورشان می‌فروشند. حتی پاکستانی‌ها مشتری چای‌های سبز ایرانی از مزارع هستند. علاوه بر این بسیاری بر این باورند که چای ایرانی چون مواد افزودنی ندارد به نحوی چای ارگانیک محسوب می‌شود و همین موضوع بازار مشتریان چای ایرانی را بیشتر کرده است.»

 بازار مشتریان چای ایرانی و خارجی
«چای عموماَ تنها نوشیدنی است که خستگی را تسکین می‌دهد و باعث آرامش ذهن و روان می‌شود.» بهاری این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «معمولاً بهترین چای‌ها محصول آسیای شرقی‌اند که این روزها به دلیل افزایش قیمت دلار بهای چای‌های خارجی هم افزایش پیدا کرده. البته چای سریلانکا نسبت به چای هندی ارزان‌تر است. اما جالب اینکه چای از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که مشتریان نسبت به خرید و مرغوبیت آن حساسیت به خرج می‌دهند و برای انتخاب آن وقت و هزینه صرف می‌کنند. مشتری دارم که درآمد چندان بالایی ندارد ولی همیشه گران‌ترین و باکیفیت‌ترین چای را می‌خرد.»
این کاسب قدیمی می‌گوید که چای کلکته مزه‌ای گس دارد. چای کله مورچه به دلیل سیاهی و شباهتش به سر مورچه به این نام مشهور و اغلب محصول کشور کنیاست. چای هرچه ریزتر باشد رنگش بیشتر و مجلسی‌تر است و مشتری بیشتری هم دارد. البته درحال حاضر سلیقه بازار بیشتر چای باروتی است که زود رنگ و دم و خوش طعم است و با هر ذائقه‌ای سازگاری دارد.»
به گفته بهاری مشتریان کمپ‌های ترک اعتیاد اغلب ارزان‌ترین نوع چای را انتخاب می‌کنند. قهوه‌خانه‌ها هم چای‌های ایرانی و خارجی را ترکیبی خریداری می‌کنند. هتل‌های خصوصی و رستوران‌ها هم اغلب چای خارجی می‌خرند. سازمان‌ها و اداره‌ها و پادگان‌ها بیشتر مشتری چای ایرانی هستند.

کد خبر 643579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha