وزیر خارجه از توافق ایران و آژانس بر سر موضوعات اختلافی خبر داد.

امیر عبدالهیان

در آخرین روز از همایش «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» که با حضور وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، امیرعبداللهیان به ارائه جمع بندی خود از همایش و بازخوردهای آن پرداخت.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت نشستهای برگزار شده در این همایش اظهار داشت، با توجه به حضور قریب یک دوم اعضاء کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش های ذی ربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی روسای نمایندگی های ایران آغاز شده و کارگروه هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور واردات واکسن را در شرایط همه گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه امروز با پیگیری ها و تلاش های جهادی صورت گرفته، بیش از 80 درصد مردم کشور واکسینه شده اند. علاوه برکشورهایی مانند چین، که بیشترین سهم از واکسنهای وارداتی را به خود اختصاص داد، و کوبا که در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک با کشور ما همکاری داشت، از کشورهای فراوان دیگری نیز واردات واکسن صورت گرفت، به گونه ای که اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسنهای وارداتی جدید را ندارد.  

امیرعبداللهیان حرکت در راستای کمک به تامین جنبه های معیشتی و نیازهای جامعه، به گونه ای که اثر آن در زندگی و سفره مردم مشخص باشد را دومین ماموریت محوله دولت به وزارت امور خارجه دانست که در این حوزه نیز حرکت جهادی در مجموعه وزارت امور خارجه، در داخل کشور و در نمایندگی های خارج آغاز شده است. 

وزیر امور خارجه در ادامه خاطر نشان کرد برنامه دولت سیزدهم توسعه راهبردی در داخل کشور، فارغ از نتیجه مذاکرات با دولتهای دیگر است که سفارتخانه ها و کنسولگری های ما همه توان و ظرفیت خود را در این راستا به کار خواهند گرفت.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به گفتگوهای جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چهار به علاوه یک پرداخت و تصریح کرد: گفتگوهای عزت مندانه از ابتدای عمر دولت در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می شود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگوهای وین استفاده کرده اظهار داشت، شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می تواند برخی نگرانی های ادعایی درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاریهای متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

امیرعبداللهیان برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته های فرابرجامی در متون پیشنهاد شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان را کذب محض خواند و تاکید کرد: این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ چیز فرابرجامی در آنها نیست. این متنها نتیجه ده ها ساعت بحث و گفتگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریمهای برجامی در مقابل رفع نگرانی های مورد ادعای طرف های مقابل درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است. 

وزیر امور خارجه اضافه کرد، هم اکنون در وین بر روی دو سری از متون گفتگو می شود؛ متن اول حاصل 6 دور اول گفتگوهاست. در عین حال طرفهای مقابل پذیرفته اند متنهای پیشنهادی تازه ایران هم روی میز باشد تا از بحث و تلفیق همه اینها یک متن جمع بندی شده واحد به دست آید. در نهایت نیز این فرایند باید به بازگشت طرفهای مقابل به تعهداتشان منتهی شود.

وزیر امور خارجه در پایان ابراز امیدواری کرد طرفهای مقابل با حسن نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش های خود ادامه دهند و تاکید کرد: ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.

کد خبر 643564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 0
    قدیم ها وقتی امپراطور روم از جنگ برمی گشت چه پیروز بود چه شکسته طاق نصرت درست می کردند . حال ما هم با خوش بینی آقای امیر خوشبینیم و تنها نگرانی از برکشت دلار و سکه است که از دیروز دارن سربالا می رن
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      6 0
      شب ها به توافق میرسن روزها به بن بست