دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمد رضا درویشی، آهنگساز و موسیقی پژوه نامدار، در ساعت 16 تا 19 روز جمعه ، 12 مهر درباره پروژه خود با عنوان «پژوهش و باز خوانی آثار منسوب به عبدالقادر مراغی» در تالار رودکی سخن می‌گوید.

به گزارش همشهری آنلاین محمد رضا درویشی پیش از این هم به اتفاق همایون شجریان(خواننده آثاری که درویشی بازسازی کرده است) درباره پژوهش خود درباره عبدالقادر مراغی در مرکز نقش جهان فرهنگستان هنر سخن گفته بود و بعد از وی هم درهمان نشست فرهاد فخرالدینی درباره پژوهش سی ساله خود درباره عبدالقادر مراغی سخن گفت.[همایون شجریان طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی ایران را خواند]

برنامه تازه درویشی چهل و چهارمین نشست پژوهشی موسسه آوای مهربانی است که قرار است در سه بخش اجرا شود.
 
در بخش نخست  محمدرضا درویشی با عنوان اصلی برنامه سخنرانی دارند و در این نشست گزارشی از پژوهشهای خود را در این زمینه به همراه پخش نمونه های صوتی و تصاویر ارائه می دهند.

در بخش دوم نگار بوبان به همراه بهزاد میرزائی پژوهشی را با عنوان ادوار ایقاعی در آثار منسوب به عبدالقادر ارائه می‌دهند و در بخش سوم حاضران در نشست به پرسش و پاسخ درباره موضوع جلسه می‌پردازند.

بخش سوم برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص دارد.

عبدالقادر مراغه ای نظریه پرداز و موسیقی دان چیره دست ایرانی قرن هشتم و نهم هجری است که در گسترش و بسط شاخه فارسی زبان مکتب منتظمیه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. آثار ارزشمند او، مقاصدالالحان ، جامح الالحان و شرح ادوار ، در بردارنده مسائلی همچون نظام های مدال و ریتم ، ثبت  و نغمه نگاری آهنگ ها ، معرفی  سازها و دارای ویژگی هایی هستند که سبب شده مراغی نه تنها در ایران بلکه در حوزه های فرهنگی هم جوار نیز مورد توجه و تدقیق قرار گیرد.

 محمد رضا در پژوهش‌های خود که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته است، بعد از پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای به این جمع بندی رسید که حدود سی تصنیف به عبدالقادر مراغی منسوب است که پیشینه و صحت و سقم آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی در توضیح خود درباره کار چند ساله‌اش در این پروژه نوشته است: با جستجو در آرشیوها توانسته ایم به 24 تصنیف از مجموعه فوق دست یابیم. تعدادی از این تصنیفها دارای روایت های مختلفی هستند. موسیقی شناسان مختلفی چون رئوف یکتا، لون رایت، مراد بارداکچی و چند نفر دیگر نظرهای مختلفی درباره این تصنیف ها ابراز داشته اند.

بعد از آن درویشی  گروه عبدالقادر مراغی را شکل می‌دهد که  از 3سال پیش سعی در بازخوانی و اجرای این تصانیف کرده است. هدف از این کار، روشن شدن موضوع آثار منسوب به عبدالقادر مراغی است که همیشه در پرده ای از ابهام قرار داشته است و دیگر ، رجوع به بخشی از میراث فرهنگی ، هویت ملی و اصالت های فراموش شده در حوزه آهنگ سازی قدیم ایران.

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از درویشی ، فرهاد فخر الدینی، آهنگساز و رهبر ارکستر ملی نیز در این زمینه  پژوهش‌های درازدامنی صورت داده بود که در نهایت به ساخت ‌آهنگ سریال امام علی با توجه به تصنیفی از عبدالقادر مراغی انجامید که با صدای صدیق تعریف به صورت فارسی وعربی در تیتراژ پایانی این سریال خوانده شد.

فخرالدینی در همان نشستی که درویشی به توضیح پروژه خود پرداخت(دومین پیش همایش عبدالقادر مراغی) ،‌ حضور داشت و به دعوت داریوش طلایی به جایگاه آمد و درباره پژوهش‌های خود در این زمینه سخنان مبسوطی گفت و چگونگی رسیدن به این ملودی ها را با نت هایی که خود عبدالقادر نوشته بود ، شرح داد.

کد خبر 64336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز