عابران، موتورسواران و رانندگان خودروهای سبک و سنگین، شب هنگام در معابر تاریک شهر دید مناسبی ندارند و هنگام عبور از روی دریچه‌های «منهول» ‌ بدون در یا حفاری‌های بدون حفاظ، ناگهان به داخل چاله دهانه گشاد آن سقوط می‌کنند.

سرقت

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی:  نتیجه، بروز حوادث فراوان برای شهروندانی است که با دست و پای شکسته روانه بیمارستان‌ها می‌شوند و هزینه‌هایی که خسارت موتورسیکلت یا خودرو روی دست مردم می‌گذارد. افزایش قیمت «آهن» و «چدن» سبب شده تا دزدی دریچه‌های شهری هر روز شدت بیشتری بگیرد و دزدانی که اغلب معتادند، طالب سرقت این دریچه‌ها شوند. این موضوع تا اندازه‌ای پیش رفته که اعتراض «مسعودرضا ثامنی» معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران و پیمانکاران این شرکت را به دنبال داشته است. براساس اطلاعات و گفته‌های پیمانکاران شرکت فاضلاب شهر تهران، حدود ۸۰ تا ۹۰‌درصد ورق‌ها و ادوات مورد استفاده در پروژه فاضلاب تهران به سرقت می‌رود و آنها مجبور به خریداری مجدد آن از مالخرها هستند.

در طول سالیان گذشته یکی از نخستین گزینه‌ها برای دسترسی آسان به کانال‌های زیرزمینی منهول‌ها هستند که روی آنها دریچه‌هایی نصب می‌شود و در بخش‌های مختلف مانند برق، مخابرات، آب و فاضلاب و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۸۰ درصد از دریچه‌های چدنی، ادوات و تجهیزات شرکت فاضلاب شهر تهران در ماه‌های قبل دزدیده شده‌اند. مسعودرضا ثامنی، معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران، این موضوع را تأیید می‌کند: «شبکه فاضلاب تهران آخرین طرح زیربنایی است که برای اجرای آن مشکلات زیادی وجود دارد و به تازگی افزایش سرقت تجهیزات هم به این مشکلات اضافه شده است.

اکنون حجم قابل توجهی از تجهیزات در زمان اجرای پروژه در نقاط مختلف شهر سرقت می‌شود و با وجود حضور شبانه‌روزی نگهبان باز هم تجهیزات، ماشین‌آلات، کمپرسور و ورق‌ها به سرقت می‌روند. طبق ردیابی‌هایی که صورت گرفته این ورق‌ها در بازار «خلازیل» فروخته می‌شود. ۸۰ تا ۹۰‌درصد ورق‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند و ما مجبوریم دوباره همان ورق‌های سرقتی را خریداری کنیم. اکنون وضعیت طوری شده که پیمانکاران ورق موج‌داری را که برای اجرای پروژه به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند بعد از سرقت دوباره در بازار خلازیل ۳۰۰ هزار تومان از مالخرها می‌خرند. به نیروی انتظامی هم اعلام کرده‌ایم که امنیت شرط اجرای پروژه است، اما تاکنون برخورد مناسبی را از سوی حوزه قضایی و نیروی انتظامی با سارقان شبکه فاضلاب شاهد نبوده‌ایم.»

  •  افزایش سرقت تجهیزات در غرب پایتخت

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه در طول یک سال در برخی مناطق چند هزار دریچه به سرقت رفته است، می‌گوید: «این سرقت‌ها در چند ماه اخیر در غرب تهران بسیار زیاد شده است. علاوه بر ورق‌ها، سرقت دریچه‌های چدنی را نیز شاهدیم که برای کارگذاری مجدد این دریچه‌ها مجبور می‌شویم از دریچه‌های بتنی که روش‌ استانداردی هم نیست، استفاده کنیم. با توجه به اینکه دریچه‌های فاضلاب دچار خوردگی می‌شوند جنس آنها باید چدن باشند، اما به همین دلیل مجبوریم از دریچه‌های بتنی و یا جنس‌های دیگر استفاده کنیم تا میزان سرقت‌ها کاهش یابد. هزینه هر دریچه ۲ میلیون تومان است. اکنون به‌طور کلی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار دریچه در تهران وجود دارد که با این رقم قیمتی، سرقت آن هزینه زیادی را به شرکت فاضلاب تحمیل می‌کند. برخی اوقات تجهیزاتی همچون چراغ‌ها و تابلوهای هشدار که برای ایجاد ایمنی نصب شده، هم مورد سرقت قرار گرفته‌اند.»

تجهیزات سرقتی را دوباره از مالخرها می‌خریم! | اتفاقی عجیب با افزایش قیمت آهن و چدن
فرمانده انتظامی تهران بزرگ

  • سرقت‌ دریچه‌ها افزایش نداشته است

سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزایش سرقت تجهیزات و دریچه‌های فاضلاب شهری رد می‌کند: «این موارد جزء سرقت‌های خرد محسوب شده و پلیس نیز به‌طور جد با آن برخورد می‌کند. صدها مجرم و سارق برای سرقت دریچه‌های فاضلاب یا برخی از قطعات و وسایل حاشیه خیابان‌ها دستگیر شده‌اند. متأسفانه بخشی از این موارد بلافاصله پس از سرقت ذوب می‌شوند مانند سیم‌های برق، دریچه‌های فاضلاب و... اما در مواردی هم پلیس آنها را از سارقان یا مالخران پس گرفته است. ضمن اینکه با مالخران این اقلام نیز برخورد می‌کنیم. علاوه بر این، پلیس به تمام مواردی که از سوی شرکت فاضلاب، شهرداری و... اعلام شود نیز رسیدگی می‌کند و مدیران این حوزه از اقدامات پلیس باخبر هستند. با توجه به آمار، سرقت دریچه‌های فاضلاب در ۶ ماه اخیر افزایش چندانی نداشته است.»

تجهیزات سرقتی را دوباره از مالخرها می‌خریم! | اتفاقی عجیب با افزایش قیمت آهن و چدن
رئیس سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه ۲۱

  •  ۵۰ دریچه در یک ماه به سرقت رفته است

در مدت یک ماه، نزدیک به ۵۰ عدد از این دریچه‌ها در غرب تهران به سرقت می‌رود. دریچه‌های فلزی فاضلاب و حوضچه‌های مخابرات پس از سرقت به‌صورت ضایعات فروخته می‌شوند. خریداران ضایعات، دریچه‌هایی که بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان قیمت دارند از سارقان با قیمت حداکثر ۲۰۰ هزار تومان می‌خرند. حدود ۳۰ پیام در ماه، آماری است که رئیس سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه ۲۱ از میزان سرقت‌های دریچه فلزی ارائه می‌دهد. مسئولان سامانه ۱۳۷ مناطق غربی تهران باور دارند برای جلوگیری از این سرقت‌ها باید جنس دریچه‌ها تغییر کند. «اصغر آریان‌پور» رئیس سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه ۲۱، به فراوانی این سرقت‌ها در نقاط بزرگراهی منطقه اشاره می‌کند: «روزانه حداقل یک مورد سرقت دریچه‌های فلزی فاضلاب، مخابرات و... در منطقه گزارش می‌شود که همکاران شهرداری نواحی بلافاصله اقدامات لازم را برای نصب علائم خطر و هماهنگی با شرکت فاضلاب و مخابرات برای جایگزینی دریچه انجام می‌دهند. متأسفانه به تازگی سرقت دریچه‌ها افزایش چشمگیری داشته است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی برای همشهریان خطرات جانی نیز به دنبال دارد. تعداد پیام‌ها در ناحیه ۲ به‌ویژه در جاده مخصوص و بزرگراه فتح بیشتر است. دلیل ازدیاد این سرقت‌ها را هم می‌توان دور از دید یا در دسترس نبودن محل گذر شهروندان دانست. دریچه‌های گران‌قیمت پس از سرقت با قیمت ناچیزی به‌صورت ضایعات به فروش می‌رسند. علاوه بر این، به سرقت رفتن در منهول سیستم فاضلاب و مخابرات، کانال‌ها را مأمنی برای زباله و خار و خاشاکی کرده است که با وزش باد یا از سوی شهروندان درون آن ریخته می‌شود.»

کد خبر 643337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    15 2
    به چه مقام انسانی رسیدیم
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 0
    این دریچه ها پلاستیک مقاوم و چند لایه هستندکه تهویه هوای سیستم فاضلاب و مخابرات را به خوبی انجام می دهند.
  • سلطان US ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    6 0
    دلخوش به این مقدار نیستیم
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    5 0
    فقر به کفر می انجامد