چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

در میان کوچه‌باغ‌های کن، کمی مانده به امامزاده شعیب(ع) باغی برای تفریح و آموزش کودکان اختصاص یافته است.

باغ شادمانی

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: فضای این باغ را یکی از شهروندان محله از سال گذشته با توجه به شیوع کرونا در اختیار کانون فرهنگی مسجد چهارده معصوم(ع) قرار داد تا کودکان و نوجوانان محله بتوانند زیر نظر مربی با مهارت‌های مختلف و طبیعت آشنا شوند. حالا حضور کودکان در «باغ شادمانی» یک‌ساله شده است.   

  •  تفریح در باغ اهدایی

با صدای شور و نشاطی که در میان کوچه‌باغ‌های کن پیچیده، پیدا کردن باغ شادمانی چندان سخت نیست.

کافی است رد صدا را بگیرید و از در بزرگ وارد شوید. داخل که می‌شوید محیطی متفاوت از همه فضاهای آموزشی و تفریحی می‌بینید. اینجا خبری از کلاس درس، میز و نیمکت و وسایل بازی مانند سرسره و تاب پلاستیکی نیست. بچه‌ها در گوشه و کنار پراکنده‌اند و هرکسی به کاری مشغول است. «محمدحسین» با مادربزرگش در استخر شن با شن‌ها و لوله پولیکا و وسایل بازی، خانه و برج درست می‌کند. علی در خانه چوبی در حال بازی با وسایل و آشپزی است و مادرش به تماشایش ایستاده است. تعدادی هم پشت صندلی‌های کوچک نشسته و در حال رنگ‌آمیزی میوه‌های درختان کاج هستند. فائزه و عرفان هم سیب‌زمینی‌ها را داخل زغال گداخته می‌اندازند. همه این کارها زیر نظر مربیان انجام می‌شود تا اتفاقی رخ ندهد.

«مریم کارساز» مسئول کانون فرهنگی مسجد چهارده معصوم(ع) هم مدام در حال گشتزنی است. او می‌گوید: «کانون مادر و کودک سال ۱۳۹۳ در طبقه زیرین مسجد فعال شد و استقبال خانواده‌ها از برنامه‌های این کانون تا جایی بود که برخی مواقع حتی جای سوزن انداختن نداشتیم تا اینکه با شیوع کرونا فعالیت‌ها را تعطیل کردیم، اما کودکان حق بازی داشتند و نباید با شیوع بیماری برنامه‌های آموزشی و تفریحی آنها تعطیل می‌شد، به همین دلیل دنبال فضای بازی برای اجاره بودیم تا اینکه آقای «علیرضا عشوری» پیشنهاد داد از باغ آنها برای برنامه‌های کودکان استفاده کنیم. او و خانواده‌اش از شهروندان خیر محله هستند و باغ آنها در طول سال معمولاً محل برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در مناسبت‌ها و جشن‌ها بود و پس از آن در اختیار ما قرار گرفت تا برای کودکان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.»

باغ شادمانی کجاست؟ | ایده متفاوت زوج نیکوکار

  • وسایل بازی خاص

وجود باغ و فضای بکر آن باعث شد تا مسئولان کانون فرهنگی ایده‌های جدیدی را اجرا کنند و به دنبال طرحی باشند تا کودکان آموزش در طبیعت را تجربه کنند تاجایی که در باغ شادمانی خبری از وسایل مصنوعی و پلی‌اتیلنی نیست و بیشتر وسایل دست‌سازند که توسط «افروز مرعشی» مسئول باغ شادمانی و همکارانش و برخی خیّران آماده شد. اکنون در باغ شادمانی به جای سرسره پلی‌اتیلنی یا فلزی با چوب‌ها سرسره درست کرده‌اند و نشیمنگاه تاب‌ها از لاستیک یا چوب است. به جای توپ‌های پلاستیکی در استخرهای کوچک تکه‌چوب‌های رنگی و تنه درختان و سنگ‌های کوچک و بزرگ قرار داده شده و کودکان به راحتی می‌توانند با حیوانات انس بگیرند و بازی کنند. مرعشی می‌گوید: «در اینجا آموزش با کتاب و دفتر نیست، بلکه بچه‌هایی که به این محل می‌آیند با بازی، مطالب آموزشی را یاد می‌گیرند.»

  • رضایت خانواده‌ها

محوطه بازی کودکان شلوغ است. برخی بازی گروهی انجام می‌دهند و تعدادی به شکل انفرادی مشغول بازی هستند. این کودکان به همراه مادران خود از محله‌های مختلف مانند شهرک غرب، سعادت‌آباد، جنت‌آباد، شهرزیبا، میدان امام حسین(ع)، فرمانیه و پیروزی به باغ شادمانی آمده‌اند. «فاطمه طایفه» به همراه پسر ۳‌ساله‌اش از شهر قدس آمده و می‌گوید: «تا به حال پسرم را به بوستان‌های زیادی برده‌ام، اما امروز دیدم که اینجا لذت بیشتری برد. قرار داشتن این مکان در باغ باعث شده تا جذابیتش برای کودکان بیشتر شود، چراکه بیشتر بچه‌ها وقت‌شان را در آپارتمان‌ها سپری می‌کنند.»

سمیه علی‌اکبری هم به سختی پسرش را از محوطه شن‌بازی خارج می‌کند تا سراغ وسایل بازی دیگری برود. او می‌گوید: «فرزندم به مکان‌های بازی زیادی رفته و دیگر علاقه‌ای به آن فضاها ندارد، وقتی می‌خواستیم به این مکان بیاییم، ذوق و شوقی نداشت، اما از موقعی که آمده لحظه‌ای آرام نمی‌نشیند. وجود وسایل بازی‌های متنوع در این مکان باعث شده تا علاوه بر تفریح مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرد.»  باغ شادمانی مخصوص همه کودکان ۳ تا ۱۰ سال که می‌توانند در برنامه‌های ثابت یا مناسبتی شرکت کنند. زمان بازی کودکان پس از ۲ ساعت به پایان می‌رسد و وقت جشن یک‌سالگی همه بچه‌ها دور کیک جمع می‌شوند و در انتها با سیب‌زمینی‌هایی که خودشان پخته‌اند برنامه را تمام می‌کنند.

باغ شادمانی کجاست؟ | ایده متفاوت زوج نیکوکار

  • از اختصاص فضا به کودکان راضی هستیم

«باغ شادمانی» توسط «علیرضا عشوری» و معرفی همسرش «زینب‌السادات کشفی» در اختیار کانون فرهنگی مسجد چهارده معصوم(ع) قرار گرفت تا به محلی برای آموزش و تفریح کودکان تبدیل شود. کشفی در بیشتر برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی مسجد حضور دارد و درباره واگذاری باغ می‌گوید: «در گذشته هم این باغ در مناسبت‌های مذهبی و اعیاد در اختیار نهادها و اهالی قرار می‌گرفت تا مراسم خود را برپا کنند. حتی خود ما به گروه قرآنی مسجد محله در ماه رمضان افطاری می‌دادیم. با اهالی آش درست می‌کردیم و... و. برخی از مواقع هم اعضای خانواده‌ام و مهمان‌ها در این مکان جمع می‌شدند تا اینکه با شیوع کرونا دیدم کانون فرهنگی مسجد به دنبال فضایی برای اجاره است. وقتی با همسرم این موضوع را در میان گذاشتم او بدون دریافت هزینه این مکان را در اختیار کانون فرهنگی مسجد قرار داد و ما هم از این موضوع راضی هستیم.»

کد خبر 643330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha