دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

«زهرا کریمی» در نخستین حضورش در مسابقات آسیایی کبدی در جاکارتا در سال ۲۰۱۸ توانست طعم قهرمانی را بچشد.

سفیر کبدی

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: قبل از وارد شدن به رشته کبدی، البته کاراته را دنبال می‌کرد و حتی مدال برنز مسابقات آسیایی این رشته را هم داشت و بعد از یک سال، به مسابقات دسته یکم جوانان راه پیدا کرد. هوش هیجانی بالای این دختر جوان باعث شد همانجا توسط مربیان به تیم‌ملی کبدی دعوت شود و آرزویش رنگ حقیقت بگیرد. این روزها کریمی در باشگاه «انقلاب» مربی بدنسازی است و سخت مشغول تمرین برای مسابقات المپیک آسیایی ۱۴۰۱ که قرار است در چین برگزار شود.

  گویا با کاراته شروع کردید، اما سر از کبدی درآوردید؟
ماجرا به مسابقه‌ای مربوط می‌شود که شهرداری برگزار کرده بود. یک روز مربی کاراته‌ام مرا به‌عنوان نیروی کمکی به آن مسابقه برد، از رشته کبدی و هیجانش خوشم آمد و تصمیم گرفتم به‌صورت حرفه‌ای دنبالش کنم. راستش، این ورزش خیلی پرجنب و جوش و هیجانی است. با توجه به اینکه شخصیتی هیجانی دارم، این رشته را انتخاب کردم. اما دلیل اصلی‌ علاقه‌ام به حضور در تیم‌ملی برمی‌گردد. آرزویم این بود که به تیم‌ملی دعوت شوم و برای کشورم افتخارآفرینی کنم.


 کبدی یادآور همان بازی قدیمی «زو» است.
شاید شکل ابتدایی کبدی یادآور این بازی باشد. اما قوانین کبدی کاملاً متفاوت و ترکیب رشته‌های کشتی و راگبی است. در اصل فرار و گریزهای بازی شبیه راگبی و دوخم‌گیری و حرکات دفاع آن شبیه کشتی است. ترکیب اصلی کبدی ۷ نفره است و ۵ نفر هم بازیکن ذخیره در تیم داریم.
 از سختی‌های این رشته تا رسیدن به مدال بگویید.
کبدی رشته بسیار پربرخوردی است. خیلی‌ها تصور می‌کنند که این رشته برای خانم‌ها مناسب نیست، در صورتی که در کم‌برخوردترین ورزش‌ها هم ورزشکاران آسیب جدی می‌بینند. یکی از سختی‌هایی که در این مسیر متحمل شدم مربوط به زمانی بود که دستم حین بازی شکست و یکبار هم مچ پایم به‌شدت آسیب دید. سخت بود اما گذشت. البته من در کنار کبدی به تحصیلاتم هم ادامه دادم که این مسیر هم سختی‌های خودش را دارد.


 با توجه به اینکه کبدی را از منطقه ۱۵ شروع کرده‌اید، آیا امکانات ورزشی برای رشته کبدی در این منطقه مهیاست؟
۷ سال پیش که این رشته را آغاز کردم در مجموعه ورزشی بعثت با امکانات محدودی تمرین می‌کردم، اما اخیراً در این مجموعه سرای کبدی ساخته شده و به نوعی یک پاتوق ورزشی برای افرادی است که به کبدی علاقه دارند. کبدی نیاز به یک زمین ویژه دارد که انتهای آن تشک‌های تاتامی وجود داشته باشد و خط‌کشی‌های ویژه‌ای با چسب باید در زمین انجام شود. در زمین‌های چندمنظوره نمی‌توان کبدی کار کرد. چون بازیکنان آسیب می‌بیند. در تهران به‌ندرت می‌توان سالن کبدی با این ویژگی پیدا کرد. به غیر از مجموعه ورزشی بعثت در منطقه ۱۵، مجموعه‌ای مختص کبدی در سایر نقاط تهران وجود ندارد.


 به‌عنوان یک چهره ورزشی برای معرفی کبدی در منطقه ۱۵ چه کرده‌اید؟
 در مقطعی در مدارس استعدادیابی می‌کردم. در میان دانش‌آموزان استعداد زیاد است، اما برای رشد و آموزش این استعدادها باید زمان و هزینه صرف و استعداد آنها پیگیری شود وگرنه بی‌نتیجه خواهد ماند. اگر امکانات و شرایط مهیا باشد دوست دارم سفیر کبدی در منطقه ۱۵ باشم.

کد خبر 643266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha