وزیران خارجه روسیه، عمان و ترکمنستان در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

مذاكرات برجام

 حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاورف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص آخرین وضعیت گفتگوهای وین تبادل نظر کردند.  

وزیر امورخارجه در این‌گفتگوی تلفنی ضمن تبیین مواضع ایران، خواستار جدیت هر چه بیشتر طرف غربی و ابتکار عمل طرف ها در این مذاکرات شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با ارزیابی مثبت از سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو گفت: در مورد اقداماتی که طرفین باید انجام بدهند و ترتیبات اجرایی آنها در وین هیات های دوکشور در حال همکاری جدی هستند.

سرگئی لاورف با اشاره به این که همواره بر این نکته تاکید شده است که تمام تحریم های غیر قانونی و مغایر با برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل باید برداشته شود، افزود : همواره تلاش ما بر این بوده است که آمریکایی ها تمام قوانین خود را با مقررات برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل هماهنگ سازی نمایند.

وزیر خارجه روسیه در این گفتگو، سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر را رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین خواند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور  خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «بدر بن حمد بوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان ضمن اشاره به روابط مثبت دو کشور و اراده طرفین برای استمرار و گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه وهمکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی، سلام رییس جمهور را برای سلطان عمان ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به مذاکرات هسته‌ای اشاره و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران آماده نیل به یک توافق خوب برای بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی توافق سال 2015 و رفع نگرانی احتمالی طرف مقابل است و برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد.

وزیرخارجه عمان‌ نیز در این‌ تماس ضمن اشاره به حمایت مسقط از مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد که تاکید ایران بر جدیت و اهتمام در به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، موجب خوشبینی است و عمان همواره در این زمینه رایزنی می‌کند.

رشید مردوف معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان هم در یک گفتگوی تلفنی در خصوص روابط دو جانبه با  امیرعبداللهیان به تبادل نظر پرداخت.

 امیرعبداللهیان ضمن اشاره به تماس تلفنی امروز صبح روسای جمهور دو کشور و تاکید رئیسی مبنی بر اهمیت روابط دو کشور، ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران در سال آینده میلادی انجام شود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این تماس با اشاره به روابط عالی و گسترده دو کشور بر توسعه آن تاکید کرد وافزود:تماس رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با همتای خود و تشکر از برگزاری خوب اجلاس اخیر سران اکو در عشق آباد نشانه احترام عمیق ایران و ترکمنستان به یکدیگر است.

کد خبر 643105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملا اسحاق جو IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 2
    عمان ،؟این عمله باید یاد بگیرد ،وقتی چند تا مهندس حرف میزنن،دخالت نکند ،