نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک (RQ-4 Global Hawk) پهپاد ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان یک هواپیمای شناسایی به کار برده می‌شود.

پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک

به گزارش همشهری آنلاین، این نام‌گذاری از سوی گروه نگهداری این پهپاد به سبب زمان درازی که در روی زمین بابت نگهداری از آن صرف می‌شود انجام شده‌است. ترجمه نامش به فارسی «قوش جهانی» یا «شاهین جهانی» است. این پهپاد توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به ام‌کیو-۴سی تریتون برای استفاده گشت و جمع‌آوری اطلاعات دریایی ارتقاء یافته‌است.  

آشنایی با پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
گروه نگهداری در حال آماده‌سازی یک فروند آر کیو-۴ گلوبال هاوک در پایگاه نیروی هوایی بیل، کالیفرنیا

مختصات فنی

آر کیو-۴ هواپیمایی است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس گرایی شبیه به بال یک گلایدر برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. دارای دو دم وی (V) شکل بود که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.

هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده با دو چرخ است. بال‌های پهپاد از مواد کامپوزیتی ساخته شده‌اند. هواپیما در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک آنتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برآمدگی در قسمت جلوی بدنه شده‌است.

هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ بهره می‌برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند می‌باشد. این موتور بر روی هواپیماهای تجاری ای ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده‌است. بدنه هواپیما آلومینیومی است. این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.

آشنایی با پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
یک فروند گلوبال هاوک متعلق به نیروی هوایی آلمان مستقر در برلین در سال ۲۰۱۲

سنسورها

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسورهای مختلفی است. از جمله سنسورهای این هواپیما می‌توان به دوربین در دماغه مجهز به دید پانوراماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویربرداری از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویربرداری در شب اشاره کرد.

همچنین این هواپیما دارای یک رادار ارائه فازی SAR-MTI با دو دیش در دو طرف هواپیما برای تصویر برداری دو بعدی رادار است. این رادار توان تصویر برداری از فاصله ۱۰۰ کیلومتری را با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری با دقت ۱٫۶ متر را دارا می‌باشد.

رادار و اپتیک با هم هماهنگ بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری می‌شود. همچنین هواپیما دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی آر ۳، هشدار دهنده راداری ای پی آر ۴۹ و پرتاب‌کننده شراره و پوشاله‌ای ال ایی ۴۹ می‌باشد و دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است (البته بدون تجیهزات شناسایی) که مداومت پرواز آن ۲۸ ساعت می‌باشد. گلوبال هاوک توان گشت هوایی در ارتفاع ۱۸٬۲۲۸ متری سطح زمین را دارد.

آشنایی با پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
یک فروند گلوبال هاوک متعلق به ناسا (مرکز تحقیقات پرواز درایدن)

ویژگی‌های کلی

  • خدمه: بدون سرنشین (سه نفر خدمه روی زمین)
  • طول: ۴۷٫۶ فوت (۱۴٫۵ متر)
  • پهنای بال: ۱۳۰٫۹ فوت (۳۹٫۹ متر)
  • ارتفاع: ۱۵٫۳ فوت (۴٫۷ متر)
  • وزن خالی: ۱۴٬۹۵۰ پوند (۶٬۷۸۱ کیلوگرم)
  • وزن ناخالص: ۳۲٬۲۵۰ پوند (۱۴٬۶۲۸ کیلوگرم)
  • پیشرانه هواگرد: ۱ عدد موتور توربوفن رولز-رویس اف۱۳۷، ‌ با پیشرانه ۷٬۶۰۰ پوند-نیرو (۳۴ کیلونیوتن) خطای عبارت: نویسه نقطه‌گذاری شناخته نشده «۱»
آشنایی با پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
تصویر هوایی گرفته‌شده از آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال کالیفرنیا توسط گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی آمریکا

عملکرد

  • حداکثر سرعت: ۳۹۱ مایل بر ساعت (۶۲۹ کیلومتر بر ساعت؛ ۳۴۰ گره)
  • سرعت کروز: ۳۵۷ مایل بر ساعت (۵۷۵ کیلومتر بر ساعت؛ ۳۱۰ گره)
  • بُرد: ۱۴٬۱۵۴ مایل (۱۲٬۲۹۹ مایل دریایی؛ ۲۲٬۷۷۹ کیلومتر)
  • مداومت پروازی: بیش از ۳۲ ساعت
  • حداکثر ارتفاع: ۶۰٬۰۰۰ فوت (۱۸٬۰۰۰ متر)
آشنایی با پهباد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
یک فروند آر کیو-۴آ متعلق به نیروی دریایی آمریکا

کد خبر 642813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha