مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: یکی از برنامه‌های مهم پژوهشی و حفاظتی در پایگاه تخت جمشید، سامان‌دهی فیزیکی و اطلاعاتی سفال‌های تاریخی بوده که تا به امروز دنبال شده است.

تخت جمشید

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، حمید فدایی افزود: بانک سفال مجموعه‌ای از قطعات سفال تاریخی و واجد ارزش مطالعاتی است که از بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه و همچنین طی استعلام باستان‌شناسان در سطح شهرستان مرودشت از دهه ۲۰ خورشیدی تاکنون جمع‌آوری و با مطالعه، طبقه‌بندی و ارائه آن‌ها در قالب بانک سفال در تخت جمشید امروزه می‌توان سابقه تمدنی دشت را در دوره‌های مختلف تاریخی تا به امروز پیگیری کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید دستاورد این طرح را استحصال و بهره‌برداری در زمینه‌های مختلف دانست و ادامه داد: با مستندنگاری و شناسنامه‌دار شدن سفالینه‌ها علاوه بر اینکه بانک اطلاعاتی ویژه‌ای فراهم شده است، داده‌های آن نیز در دسترس متخصصان مربوطه خواهد بود، همچنین اطلاعات مربوطه در زمینه طبقه‌بندی، سامان‌دهی و بهینه‌سازی شرایط نگهداری آثار مورد استفاده قرار می‌گیرد

سجاد طهماسبی مسئول دفتر فنی پایگاه و مسئول آماده‌سازی انبارهای تخت جمشید به‌منظور انجام سامان‌دهی فیزیکی سفالینه‌ها گفت: برای اجرایی شدن و به ثمر نشستن این طرح و به همت کارشناسان دفتر فنی، ابتدا طرح مرمت و تعمیر فضای داخلی و بیرونی انبارهای مورد نظر که در بخش غربی کاخ ملکه واقع بودند تهیه شد. در همین زمینه اقدامات اجرایی انبارها از قبیل تعمیرات کف، اندود دیواره‌ها و سقف، طراحی و نصب درب‌های ایمن فلزی صورت گرفت و سپس مراحل طراحی، ساخت و نصب قفسه‌های فلزی متناسب با فضای انبارها، انجام شد.

فضل‌الله حبیبی باستان‌شناس و مسئول بانک سفال نیز افزود: تاکنون حجم زیادی از سفالینه‌ها در قالب ۱۲۰ جعبه و ۶۶۵ کیسه مورد سامان‌دهی فیزیکی و اطلاعاتی قرار گرفته است.

حبیبی ادامه داد: این سفال‌ها از برنامه‌های بررسی و کاوش در محوطه‌های تخت جمشید، شهر استخر، نقش رستم، تل موشکی، تل جری، تل باکون به‌دست‌آمده‌اند که پس از سامان‌دهی در جعبه‌های چوبی ویژه‌ای که به همین منظور ساخته شده‌اند با نصب پلاک حاوی اطلاعات مربوطه بر روی هر جعبه، طبقه‌بندی شده‌اند.

وی افزود: بانک اطلاعاتی شامل داده‌هایی از مکان کشف، دوره تاریخی، کاوشگر محوطه به انضمام مستندنگاری قطعات سفال اعم از طراحی فنی و عکس هر قطعه سفال است.
 
وحید بارانی از دیگر کارشناسان باستان‌شناس پایگاه و مسئول تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت یادآور شد: قدمت سفال‌های نگهداری شده در بانک سفال مربوط به دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجاریه است که در تکمیل اطلاعات نقشه باستان‌شناسی منطقه و دشت مرودشت حائز اهمیت فراوانی است و می‌تواند توالی گاه نگاری منطقه را به ما ارائه دهد.

کد خبر 642762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha