چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

قیمت نفت در بازارهای جهانی دیشب به 107 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت سبک شیرین آمریکا در بازار مبادلات نفتی نیویورک در شرایطی که همچنان فعالان بازار در انتظار ارزیابی کمک 700 میلیارد دلاری دولت آمریکا به بازارهای سرمایه‌ این کشور هستند، به 107 دلار رسیده است.

در همین حال در لندن نیز هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر در بازار مبادلات نفتی اروپا، معادل 103 دلار و 55 سنت دادوستد شد.

قیمت نفت از زمان ثبت رکورد بی‌سابقه 147 دلاری در ماه جولای تاکنون با نوسانات زیادی مواجه بوده، ولی در شرایط فعلی در سطوح بالای 100 دلار دادوستد می‌شود.

در همین حال دبیرخانه‌ اوپک نیز در گزارش جدید خود عنوان کرده که سبد نفتی اوپک ـ متشکل از 13 نوع نفت‌ خام‌ـ  در آخرین روز مورد بررسی به 99 دلار رسیده که در مقایسه با دوره گذشته یک دلار و پنج سنت افزایش داشته است.

از سوی دیگر، شکیب خلیل رئیس سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) اعلام کرد: بهای نفت به سطح ارزش دلار مرتبط است و نه به عرضه و تقاضای نفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شکیب‌خلیل وزیر نفت و معادن الجزایر و رئیس اوپک به خبرنگاران گفت: به سبب افزایش ارزش دلار در برابر یورو بهای نفت به حدود 100 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

خلیل افزود: دولت آمریکا با تزریق 700 میلیارد دلار و تصمیم بانک مرکزی اروپا در ثابت نگه داشتن نرخ بهره یورو در کاهش بهای نفت نقش داشته است. خلیل ادامه داد تنها بعد از ثبات سیاست مالی در جهان، نرخ بهای نفت با عرضه و تقاضا ارتباط پیدا می‌کند.

کد خبر 64261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز