سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور تاکید کرده بود که در افزایش قیمت قبلی مسیر قانون رعایت نشده و باید مصوبه تنظیم بازار برای افزایش قیمت گرفته می‌شده است، همچنین باید مشخص گردد مابه‌ازای این افزایش قیمت برای مردم یعنی مصرف‌کنندگان واقعی چه خواهد بود. 

علی بهادری‌جهرمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اظهار کرد: حمایت دولت از خودروساز داخلی به شرط افزایش کیفیت و عرضه بیشتر خودرو است. امیدواریم با جدیتی که دولت در پیش گرفته است مشکلات تلنبار شده صنعت خودرو به تدریج از بین برود. 

وی افزود: رئیس‌جمهور تاکید کرده بود که در افزایش قیمت قبلی مسیر قانون رعایت نشده و باید مصوبه تنظیم بازار برای افزایش قیمت گرفته می‌شده است، همچنین باید مشخص گردد مابه‌ازای این افزایش قیمت برای مردم یعنی مصرف‌کنندگان واقعی چه خواهد بود. 

سخنگوی دولت گفت: درست است که سهامداران این دو شرکت خودروسازی نیز بخشی از مردم هستند و باتوجه به تورم ضروری است قیمت عرضه خودرو نیز به روز شود، اما اگر بخشی از زیان انباشته قبلی خودروساز با افزایش قیمت حل می‌شود در سوی دیگر نیز باید روشن شود آورده‌اش برای عموم مردم چه خواهد بود. 

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: اختلاف نظرهایی در خصوص استخراج قیمت تمام شده خودرو یا ضعف‌هایی که در کیفیت خودرو وجود دارد وجود داشت و تدابیری برای این منظور اتخاذ شد و به طور ویژه نیز تاکید براین شد که خودروهایی که عرضه می‌شود باید دست مصرف‌کننده واقعی برسد. 

وی عنوان کرد: فاصله نرخ کارخانه با بازار آزاد باید برداشته شود. اصلی‌ترین راهکار این مسئله افزایش عرضه و جلوگیری از سوداگری است. پیش‌شرط‌هایی برای خودروسازان به‌منظور افزایش عرضه خودرو در بازار و بهبود کیفیت خودروها در نظر گرفته شده است. 

سخنگوی دولت گفت: خودروسازها پیشنهاداتی برای افزایش قیمت‌ها ارائه کردند که به نوعی هزینه تمام‌شده به علاوه درصدی سود بود که ستاد تنظیم بازار با این پیشنهاد موافقت نکرد. 

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که شرط افزایش قیمت باید مشهود بودن سیر بهبود در تغییرات کیفیت باشد و تکلیفی را برای وزارت صمت قرار داد که هم احصای مواردی که باید ارتقا پیدا کند هم نظارت مستمر و ارائه گزارش به ستاد است. 

وی بیان کرد: باید رضایت مردم از خودروهای داخلی حاصل شود، لذا ارتقای رضایت‌مندی مردم و افزایش عرضه خودرو از پیش‌شرط‌های مصوبه ستاد تنظیم بازار است و تاکید شد افزایش قیمت خودرو نه به میزان پیشنهادی خودروسازان بلکه با روال سابق شورای رقابت محاسبه شود. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: محور مباحث در جلسه ستاد تنظیم بازار این بود که از بین رفتن سوداگری‌ها باید به طرز محسوس قابل احصا باشد وگرنه دولت چک سفید امضا به خودروساز نمی‌دهد. 

بهادری گفت: فضای خودروسازها باید به سمت فضای رقابتی برود. تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری باشد رقابت شکل نمی‌گیرد و به‌تدریج باید با افزایش عرضه و نزدیک کردن عرضه و تقاضا این قیمت‌گذاری دستوری کم‌کم کاهش پیدا کند.

کد خبر 642521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    11 0
    خوب اگر می خوای فاصله کم بشه قیمت بازار را پایین بیار نه اینکه قیمت کارخانه را بالا ببری اون هم بی منطق به قول احمدی نژاد پراید کیلویی چند؟
  • فرهاد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    12 0
    نزدیک به 4 سال است با گفتن نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار شاهد افزایش قیمت ها هستیم یک دفع بیاید بگوید قیمت بازار را باید به قیمت کارخانه براسانیم نه برعکس که قیمت کارخانه را به بازار برسانید!!! با هر بار افزایش کارخانه شاهد افزایش بازر هستیم
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 0
    در هر صورتی مردم ضرر می کنن.... 40 ساله به بهانه نزدیک کردن قیمت کارخانه و بازار سر مردم کلاه میذارن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    اگر می خواهید فاصله کم بشه قیمت بازار را پایین بیارید نه اینکه قیمت کارخانه را بالا ببری. در ابان ماه قیمت که بالا بردی و کنسل کردی از این بهتر بود اون یعنی چی تو 15 روز از قیمت گذاری قبلیتم 5 میلیون بالاتر زدی کارخونه هارو چرا؟ با چه کیفتی با چه افزایش کارایی و کیفیت دنده موتور کدومش بهتر شده پرایدی که تولید نمیشه چرا بالا میره ؟ قیمت فاصلش رو سالهای استفاده شده تعیین باید بکنه نه این ک بیای قیمت رو ببری بالا بازارم به تو نگاه کنه ببره بالا. من دیگه دست دوم رو هم نمیتونم بخرم سالهاست از خورد و خوراکم میزنم ک ماشین زپرتی سایپا رو پولم برسه تا میایم نزدیک بشیم میبری بالا بعد گولم میزنید با قرعه کشی اگر میخوای فاصله بازار با کارخونه از بین بره ک این نمیشه کارخونه خب از بازار ازاد بخریم
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    بهترین راه این است که قیمت آزاد بشود قیمت کارخانه تا دلالان دیگر نتوانند جو سازی کنند وکلاه سر ملت بگذارند. مبتکر.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    بله درست میفرمایید ولی مردم دوست دارند پول به خودرویی بدهند که باب میلشان باشد نه آنکه مافیای خودرو هرروگرانتر کند وجانشینی برای خودروها بنجل داخل نباشد اگر راست می‌گویید واردات خودرو را از انحصار در بیاورید واردات خودررا آزاد کنید خود مکا نیسم بازار قیمت‌ها را واقعی می‌کند
  • علی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    نقش اصناف واتحادیه های صنوف چیست؟ فقط صدور پروانه و گرفتن حق عضویت ودکان و دستگاه است ؟ چرا در بستر سازی درجهت رفع موانع به نفع ملت تاش نمیکنند . اصناف پل ارتباطی اقصا د از تولید تا مصرف هستند . آلوده ترین مقطع در اقتصاد داخلی هم برای مردم همین جاست . اصناف دنبال سیاست های دولت باشند و لی رعایت حال مصرف کننده را هم بکنند . همت کنید . واسطه های غیر مجاز را چهره توزیع خدمات اقتصادی حذف کنید . عامل گرانی همین ها هستند که جلوی چشمان بسته اصناف جولان میدهند . قوه قضائیه هم به داد اصناف برسد . این جریمه های پشیزی خاصیت باز دارندگی ندارد . انقلابی میخواهیم . هر چیز سر جای خودش باید باشد . توزیع فقط در قالب اصناف مرتبط باشد . واگذاری توسط تولید کننده به واسه غیر صنف ممنوع . ممنوع . ممنوع باشد . والبته پخش در شبکه با کنترل و نطارت باشد . مثل اول انقلاب . یا علی
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    اولا چرا باید قیمت محصولات کارخانه بالا بره بجای پایی آمدن قیمت بازار، ثانیا چرا خودروسازها هرساله هزینه‌های خودشان را زیادتر میکنند، کارگرانشان درحد دیپلم هستند، حقوق هایشان سقف تامین اجتماعی را زدند، قبلاً با حقوق 10 ماه پراید 7 میلیونی می‌خریدم الان با حقوق ۷ میلیونی چند ماهه میشه پراید از کارخانه خرید؟(مثال میزنم،میدونم کارخانه دیگه تولید نمیکنه)