چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه حوادث: درحالی‌که پلیس فنلاند به‌دلیل وقوع ‌2 تیراندازی مدرسه‌ای در مدت کمتر از یک‌سال، به‌شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارد،

 افشای این موضوع که عامل جنایت در کالج هتلداری شهر کوهاجوکی، روز قبل از جنایت از سوی پلیس تحت بازجویی قرار گرفته و سپس آزاد شده باعث خشم مردم این کشور شده است

به گزارش رسانه‌های فنلاند، آخرین بررسی‌ها درباره هویت جوان جنایتکاری که روز سه‌شنبه با حمله به کالج هتلداری شهر کوهاجوکی 10 نفر را به قتل رسانده و سپس خودکشی کرده است نشان می‌دهد او «متی یوهانی ساری» نام داشته و دانشجوی 22 ساله این کالج بوده است.

این بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که در ماه گذشته، چندین فیلم ویدئویی توسط این جوان 22ساله روی پایگاه اینترنتی یوتیوپ قرار گرفته است که در آنها وی اسلحه کمری خود را به سمت دوربین هدف گرفته است.

جوان جنایتکار در یکی از این ویدئوها رو به لنز دوربین می‌گوید: «تو فردا خواهی مرد» و سپس به سمت زمین شلیک می‌کند که پلیس با توجه به این فیلم ویدئویی و تهدید‌های صورت گرفته در آن، این جوان را دستگیر کرده، اما  او  را روز قبل از وقوع حمله مرگبار آزاد کرده است.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس پلیس فنلاند درباره اینکه چرا پلیس این جنایتکار خطرناک را آزاد کرده است گفت: ما یک روز قبل از این جنایت هنگامی که متوجه فیلم تهدیدآمیز روی شبکه اینترنت شدیم او را دستگیر کردیم اما از آنجایی که او در این فیلم ویدئویی مستقیما کسی را تهدید نکرده بود، نمی‌توانستیم بدون دلیل قانونی وی را در بازداشت نگه‌داریم و به همین خاطر او را آزاد کردیم.

تقلید از اولین جنایت مدرسه‌ای در فنلاند

در همین حال بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد مرد جوان در فیلم‌هایی که روی شبکه‌ اینترنت قرار داده است، دقیقا رفتارهای پککا اریک آئونین را تقلید می‌کند، پککا جوان جنایتکاری بود که آبان‌ماه گذشته با اسلحه به مدرسه خود در منطقه جوکلای رفت و بعد از قتل 8 دانش‌آموز و مدیر مدرسه خودکشی کرد.

نبرد با 5/1 میلیون اسلحه

در شرایطی که جامعه فنلاندی به‌شدت تحت‌تأثیر قتل عام کالج کوهاجوکی قرار دارد، «ماتی وان‌هانن» - نخست وزیر فنلاند - روز گذشته با ابراز تأسف از وقوع 2حادثه تیراندازی مدرسه‌ای در کمتر از یکسال گفت: اکنون وقت آن است که در مورد دسترسی افراد و به‌ویژه جوانان و نوجوانان به اسلحه مقررات سختگیرانه‌تری را اعمال کنیم.

او افزود: این سختگیری در کشوری که به‌دلیل سنت شکار حداقل 5/1 میلیون اسلحه در دست مردم است اهمیت بسیار زیادی دارد.

فنلاند در کنار آمریکا جزء 5 کشور اول جهان از جهت در اختیار داشتن اسلحه است.

کد خبر 64250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز